Tinnen Soldaten is een sciencefictionverhaal dat tegelijkertijd heel actueel aanvoelt. In dit boek probeert Amerika wereldvrede af te dwingen door haar robotsoldaten in te zetten in verschillende oorlogsgebieden. Maar niet elk individu kan zich vinden in deze machtsstructuur en al snel ontstaat er een wereldwijde organisatie die zich keert tegen Amerika en haar soldaten.

Synopsis
De wereld staat aan de afgrond, alleen een handvol elitesoldaten kan ons redden. Economieën storten in, milieurampen en oorlogen zijn de orde van de dag. Robotsoldaten worden in oorlogsgebieden losgelaten, vanop duizenden kilometers afstand bestuurd.

Danny Kelso is zo’n ‘tinnen soldaat’, die vanuit een Duitse bunker zijn machine door de verwoeste straten van Syrië leidt. Tijdens een van zijn shifts gaat het gruwelijk mis, als een terroristische aanslag zorgt voor een wereldwijde stroomstoring. De bunker ligt plat en de geesten van de soldaten zitten gevangen in hun machine.

Dan begint een race tegen de klok: een volgende aanslag op een conferentie van wereldleiders moet worden voorkomen, zodat de tinnen soldaten harder dan ooit moeten vechten om zowel zichzelf als de beschaving van de ondergang te redden…

Oorspronkelijke titel: Tin Men
Uitgeverij: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff Bv

Het verhaal van Tinnen Soldaten is geen typisch sciencefictionverhaal. Het komt juist heel realistisch over omdat de robotsoldaten het enige futuristische element zijn. Deze soldaten zijn namelijk robots die vanaf een afstand worden bestuurd door getrainde (menselijke) soldaten die zich bevinden in zwaar beveiligde bunkers en die de rust moeten bewaken in de hun toevertrouwde gebieden.

Niet iedereen kan zich vinden in de bemoeienissen van Amerika. Velen zien het als een vorm van onderdrukking en willen hun vrijheid terug. Er ontstaat een geheime groep terroristen die strijden tegen de bots, en de aanslagen die zij plegen kennen wereldwijde gevolgen. Zij vuren namelijk een elektromagnetische impuls (EMI) af waardoor de communicatie en elektrische apparaten wereldwijd niet meer functioneren. Behalve de bots die resistent zijn tegen dit soort aanslagen. Gevangen in hun tinnen lichaam moeten de soldaten de strijd aangaan tegen de botkillers en tegen de tijd om te overleven.

Tinnen Soldaten

Mike Bryan’s Cover Artwork

Het hele verhaal is een opeenstapeling van chaos en drukte. De personages vluchten van de ene penibele situatie naar de andere waarin ze zichzelf al vechtend moeten uit zien te redden. Gelukkig wordt er wel tijd vrijgemaakt voor de emotionele en menselijke kant van de bots. Want deze mogen dan fysiek onuitputtelijk zijn, de geestelijke vermoeidheid begint toch zijn tol te eisen. En elke soldaat ervaart het claustrofobische gevoel van het tinnen lichaam op zijn eigen manier. Maar ook de onzekerheid of ze hun echte lichaam op tijd kunnen bereiken zorgt voor spanningen.

Tinnen Soldaten is een spannend verhaal, maar de laatste pagina’s lijken iets te overhaast geschreven. Doorheen het hele verhaal weten we tot in de details wat er gebeurt en hoe de soldaten er emotioneel mee omgaan. Maar op het einde valt dit weg en krijgt het verhaal een onverwachte vaart.

Ik bleef ook met een aantal vragen achter: Hoe gaat het verder met de overlevende personages? Slagen de vijanden in hun opzet of kunnen ze op tijd worden tegengehouden? En hoe moet het nu verder met de rest van de wereld? Toch vind ik Tinnen Soldaten een goed boek. De onderlinge strijd tussen de soldaten, de kameraadschap en liefde die zij voelen voor elkaar maar ook het verraad dat aan bod komt. Tinnen Soldaten omvat veel verschillende emoties en vindt zelfs ruimte voor een kleine romantische toets.

7 Actueel

Tinnen Soldaten is een actueel sciencefictionverhaal over terrorisme en robots. De gevechten stapelen zich op zonder daarbij de emotionele kant van de personages te verliezen. Het enige puntje van kritiek dat ik kan geven slaat op de laatste scènes die te beknopt geschreven zijn en de vragen waar Golden ons mee laat zitten. Maar als je dit opzij kan plaatsen, is Tinnen Soldaten een leuk verhaal dat ik kan aanraden.

• Leesplezier 8
  • Schrijfstijl 8
  • Originaliteit 9