Onlangs traden twee bekende stripfiguren in het huwelijksbootje. Eindelijk werden de Waalse en de Vlaamse strip verenigd – ter gelegenheid van het verschijnen van België gestript, het meesterwerk van stripjournalist Geert De Weyer. En die titel “meesterwerk”? Die is niet gestolen. In een meer dan 300-pagina’s tellende klepper schrijft hij met een nooit eerder geziene diepgang de kroniek van de vaderlandse strip.

De Weyer is niet aan z’n proefstuk toe. Niet alleen is hij een gerenommeerd stripjournalist, maar bovendien waagde hij zich al eens eerder aan een België gestript. Het boekje, dat in 2005 verscheen in een zestiendelige reeks over België, zou als inspiratie en voorloper dienen van het boek dat met recht en rede “het ultieme naslagwerk over de Belgische strip” genoemd mag worden.

belgie-gestript-geschiedenis

Robbedoes, de herkenbare piccolo, loopt als een rode draad door de Belgische stripgeschiedenis.

Een saaie geschiedenisles? Verre van! België gestript slaat ons niet dood met namen en datums. In plaats daarvan wordt er gekozen voor een thematische aanpak. Na een kleine algemene geschiedenis van de Belgische strip en het verhaal van de twee toonaangevende striptijdschriften die onlosmakelijk met onze stripgeschiedenis verbonden zijn, Tintin/Kuifje en Spirou/Robbedoes, toont De Weyer ons hoe de strip door de jaren heen geëvolueerd is in zijn relatie met onder andere reclame, censuur en parodieën en hoe de weergave van vrouwen en minderheidsgroepen gaandeweg realistischer werd.

belgie-gestript-vrouwtjes

Vrouwtjes van papier

Ook verfilmingen van succesvolle stripreeksen, het verschil in aanzien tussen de Waalse en de Vlaamse strip en de strijd die de strip moest leveren om au sérieux genomen te worden, komen aan bod. Voor wie dan nog steeds niet genoeg heeft gehad, worden ook de verschillende stripgenres behandeld, van criminaliteit tot fantasy, samen met hun belangrijkste vertegenwoordigers en evoluties.

Kortom, Geert De Weyer probeert ons een bijzonder grondig inzicht in de Belgische strip te geven. Want dat blijkt soms nodig. Zo bleek tijdens zijn voorbereidend werk dat Walen niet erg bekend zijn met de Vlaamse strips, en dat Vlamingen onbegrijpelijk hun meest succesvolle auteurs, zoals pakweg Morris, de geestelijke vader van Lucky Luke, afstoten als zouden het Franstaligen zijn. Een goedbedoelde tik op de vingers, een educatieve bolwassing… Het mag dan ook niet verrassen dat België gestript in beide landstalen verschijnt, hoewel dat zeker geen evidentie is. Onze Franstalige landsgenoten zullen dus La Belgique dessinée ter hand kunnen nemen en wat nader kennis kunnen maken met de Vlaamse meesters.

belgie-gestript-belgique-dessinee

België gestript en La Belgique dessinée, broederlijk zij aan zij.

Al snel wordt duidelijk dat de strips die jij en ik als kind lazen of nog steeds lezen, slechts een kleine momentopname zijn van een onvoorstelbaar rijke en complexe geschiedenis. Om dat allemaal een beetje verteerbaar te maken, is België gestript doorspekt met allerhande illustraties en memorabele anekdotes. Zoals die keer dat er een pornoparodie op Suske en Wiske werd gemaakt, de reis van Jijé, Morris en Franquin naar Amerika of het geheim achter de naam van de blauwe aliens uit Yoko Tsuno, de Vineanen. In dat opzicht kan je België gestript vergelijken met een museum, met Geert De Weyer als liefdevolle conservator: moeilijk vindbare stroken en covers en verhalen die ten prooi dreigen te vallen aan de Tand des Tijds worden prachtig uitgestald, verduidelijkt en bewaard voor het nageslacht.

belgie-gestript-kwabbernoot

Wist je dat deze marionet van poppentheater Le Farfadet de eerste verschijning was van Robbedoes’ vriend Kwabbernoot?

Ik weet het, ik klink als een ontzettende fanboy. Dat neemt niet weg dat Geert De Weyer met België gestript een monument heeft opgericht, een beschrijving van en eerbetoon aan de Belgische strip die hem zo na aan het hart licht. Dit boek kan niet ontbreken in de boekenkast van elke rechtgeaarde stripliefhebber en de claim het ultieme naslagwerk over de Belgische strip te zijn, is allerminst grootspraak. Het is de zuivere waarheid.

97%
97%
Onmisbaar

Het resultaat van de noeste arbeid van Geert De Weyer valt nauwelijks te overschatten. In een lijvige turf beschrijft hij niet alleen de geschiedenis van de Belgische strip, maar geeft hij ook inzicht in de manier waarop de strip als spiegel van de maatschappij fungeert, waarbij hij thema's als feminisme, rassenstereotypes en censuur behandelt. Dit alles kleurt hij met memorabele anekdotes en illustraties. Het ultieme naslagwerk, de stripbijbel, ... Alle lof is meer dan verdiend!

• Inhoud
    10
  • Uitgave