Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Fantastic Four: Life Story #1 review - Geekster
Comics

Fantastic Four: Life Story #1 review

[columns][column size=”2/4″]In 2019 begon Marvel met het Life Story-concept. Een manier om het verhaal van onze superhelden samen te vatten en te gronden in de realiteit door die te kaderen in het tijdperk waarin ze ontstonden. Zo zagen we Spider-Man startend in de sixties groeien tot ver in het tweede millennium. Mark Russell probeert het deze keer met de First Family, de Fantastic Four. [/column][column size=”2/4″]Schrijver: Mark Russell
Tekenaar: Sean Izaakse
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 19 mei 2021[/column][/columns]

Het is altijd moeilijk om een eerste issue te beoordelen maar bij deze voelt het des te zwaarder om een oordeel te vellen. Vanuit een puur verhaalmatig standpunt heeft Fantastic Four: Life Story #1 weinig om handen. We zien opnieuw hoe Reed Richards een team verzamelt, bestaande uit Ben Grimms, zijn geliefde Sue en haar onstuimige broertje. We zien opnieuw hoe het verkeerd loopt en ze zo hun bovennatuurlijke krachten krijgen. Het verhaal werd al duizenden keren verteld, zowel in stripvorm als in bioscoopformaat. De grote lijnen werden al decennia geleden uitgetekend dus heel verrassend kunnen we deze start niet noemen. Het is echter wat Mark Russell doet met de vrijheid die hij voor handen heeft, dat Fantastic Four: Life Story #1 net uniek maakt.

Russell is in mijn ogen één van de beste schrijvers van het moment en dat merk je vanaf de eerste bladzijde. Momenteel loopt er naast deze reeks ook de hoofdreeks van Fantastic Four, geschreven door Dan Slott. Het is interessant om de twee issues even naast elkaar te leggen en te zien hoe beide schrijvers werken. Russell steekt hier met kop en schouders bovenuit. Net omdat hij niet te veel kan spelen met het verhaal, moet hij zijn creativiteit kwijt in de dialogen. De verteller van dit verhaal is Reed Richards, die terugblikt op het eerste decennium van hun avontuur in de sixties.

Izaakse weet de stijl van de beginjaren perfect weer te geven © Marvel Comics

De reden waarom er gehaast wordt gewerkt aan een raket is vanwege de race naar de maan, een belangrijke mijlpaal in de Koude Oorlog tussen Rusland en Amerika. Het is maar 1 voorbeeld van hoe het verhaal van de Fantastic Four geïnjecteerd wordt in onze realiteit. Dat brengt de nodige ambitie met zich mee. Het creatieve team probeert dus een historisch verhaal te vertellen, samen met een samenvatting van de continuïteit van onze superhelden en dat met vier hoofdpersonages die elk hun moment nodig hebben. In mijn ogen is hen dat aardig gelukt, met de 33 bladzijden die ze voor handen hadden.

De schrijfsels worden allemaal prachtig tot leven gebracht door Izaakse, die al eerder de Fantastic Four mocht tekenen in Empyre, Marvels crossover event van vorig jaar. Hij blijft heel trouw aan het bronmateriaal met de klederdracht, zowel de superheldenkostuums als de outfits, uit die periode. Doorheen de issue zijn er enkele prachtige, visuele hoogtepunten zoals een epische splashpagina waarin de vier helden het opnemen tegen Moleman. Ik zou het absoluut niet erg vinden mocht Izaakse de vaste illustrator worden voor de hoofdreeks.

Davy Delbeke

UX Designer & Webdeveloper by day. Kapitein van http://www.geekster.be by night. Freelance Product Designer/Dev & Twitch Affiliate streamer tussendoor. Besnorde mens 24/7.

Recent Posts