Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Supercats review: ten strijde tegen de Robodog! - Geekster
Games

Supercats review: ten strijde tegen de Robodog!

De eindeloze vete tussen katten en honden laait weer op! De honden hebben namelijk een plan bedacht om alle kattenvoerfabrieken plat te leggen. Dat is iets wat de katten natuurlijk niet kunnen laten gebeuren. Tijd om de Supercats op te roepen en de Robodog tegen te houden!

Spelontwerp: Antoine Bauza, Corentin Lebrat, Ludovic Maublanc, Nicolas Oury, Théo Rivière met illustraties van Naïade
Uitgever: GRRRE Games / White Goblin Games
Aantal spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 15 minuten

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Vingertje(s) in de lucht

Het Supercats-kaartspel bestaat uit twee delen met een vrij gelijklopende gameplay. Eerst speel je tegen je 2 tot 5 medespelers om als eerste een reeks katten te transformeren. Eens dat gebeurd is, ga je over naar fase twee van het spel. Daarin neemt de speler met de Supercats het op tegen zijn medespelers die voor de gelegenheid in de huid kruipen van de Robodog.

Maar hoe transformeer je je katten naar Supercats, of hoe val je de Robodog aan? Daarvoor gaan we onze eigen poten gebruiken. De echte gameplay van het kaartspel is namelijk opgebouwd rond het aantal opgestoken vingers van de spelers in combinatie met een activatiekaart. Een ronde start met alle spelers die, naargelang de fase Su-Per-Cats of Ro-Bo-Dog roepen waarna ze hun hand met 0 tot 5 vingers in de lucht moeten steken. De speler met het hoogste aantal vingers mag naargelang de overeenkomende activatiekaart één of twee katten transformeren. Wie als eerste al zijn of haar katten kan transformeren, moet de Robodog uitschakelen in de tweede fase.

Tijdens het gevecht met de Robodog is het aan de held om zeker een uniek nummer te spelen en zo per tegenspeler die een ander nummer had een van de 12 kaarten van de hond weg te spelen. Als dat niet het geval is, verliezen zijn Supercats hun krachten naargelang het aantal spelers die eenzelfde nummer in de lucht staken. Eens de volledige Robodog verdwenen is, of als er geen Supercats meer over zijn, is het spel voorbij en wint respectievelijk de held of zijn medespelers.

Het spel bevat zes teams van 5 kattenrassen die elk op hun manier super worden. Zo gaan de naaktkatten de vliegende eenhoorntour op terwijl de Heilige Birmaankatten hun krachten uit de ninjaleer gaan putten. De kattenillustraties zien er alleszins prima uit met een aantal leuke transformatievondsten. Iedere speler vindt er wel zijn favorieten tussen. De raskatten worden daarnaast nog bijgestaan door de zilveren en/of gouden superkat die ten tonele verschijnt in fase twee bij een spel van vijf of zes spelers. Als toemaatje heeft White Goblin Games ook een pakketje lege Supercatkaarten toegevoegd om je eigen creativiteit en tekenkunsten op los te laten en zo een eigen team te tekenen!

De zes Activatiekaarten geven dan weer heel duidelijk weer wat er moet gebeuren bij welk aantal vingers in de lucht. Heel handig om zo niet telkens de handleiding te moeten pakken. De Robodog bestaat dan uit nog eens twaalf andere kaarten waarvan het ontwerp er ook zeker mag zijn. Al moet ik toegeven dat de illustraties er voor mij persoonlijk niet hard uitspringen. Maar dat doet natuurlijk niks onder aan de snelle, en ook wel makkelijke gameplay. Want daar draait het wel om in dit spel. Heel veel tactiek vind je niet in Supercats.

Supercats is een snel en makkelijk partyspel. Al betekent dat niet dat het niet mooi gebalanceerd is. De Activatiekaarten zorgen namelijk niet enkel voor transformaties maar geven bijvoorbeeld ook bij de makkelijk te tonen en hoogste vijf vingers de regel dat je de volgende ronde twee vingers moet spelen. Daarnaast zijn er ook vingeraantallen waarbij je een kaart van een tegenspeler weer mag detransformeren of de volgende ronde met twee handen mag spelen. Hetzelfde geldt met de toevoegingen van de zilveren en gouden kat in fase twee. Ook de Supermiauw, die met een 0 van de held kan ingeroepen worden om weggevallen katten opnieuw te transformeren, geven het spel telkens een spannende twist. Het spel kan dus alle kanten blijven uitgaan.

Louis Van de Putte

Recent Posts

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

1 dag ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

3 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

4 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

1 week ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

1 week ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

1 week ago