Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Geekster Speelt #52 - Star Wars Jedi: Fallen Order en Halo: Reach - Geekster
Games

Geekster Speelt #52 – Star Wars Jedi: Fallen Order en Halo: Reach

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste tijd bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Star Wars Jedi: Fallen Order

Michiel: De wonderen zijn de wereld nog niet uit: een single player Star Wars-game, uitgegeven door EA, zonder microtransacties, lootboxes of multiplayer. En ere wie ere toekomt: Fallen Order is nog een goed spel ook. De presentaties op E3 en andere conferenties lieten me wat sceptisch achter, vooral omdat de lightsabers er niet goed genoeg uitzagen, maar dat euvel is nu verholpen, met een fijne ervaring als gevolg. Cal Kestis was slechts een Padawan tijdens Order 66, maar heeft de Jedi Purge wel overleefd. Tussen Episode III en IV leeft hij ondergedoken en probeert hij verborgen te blijven. Uiteraard kan dat niet zo blijven duren, en al snel word je een typisch maar vaak goed gebracht Star Wars-verhaal ingesmeten met verschillende planeten, een paar leuke crew members en een twist die je al van ver ziet aankomen. Hier en daar lijkt er soms een scène te missen of wil je net wat meer uitleg, maar al bij al is het verhaal zeker niet slecht en bevat het een paar schitterende momenten.

De gameplay doet denken aan een mix tussen het blokken en afweren van Sekiro, het rondlopen en -klimmen in Uncharted en het zoeken naar geheimen en met upgrades oude plekken terug bezoeken van Metroidvania’s. Met je lightsaber is het de bedoeling om goede timing te hebben en in stijlvolle momenten af te rekenen met je vijanden, hoewel de baasgevechten toch soms meer eisen dat je alles ontwijkt. De Force is hier niet zo over-the-top als in The Force Unleashed, en zal je eerder gebruiken om een groep Stormtroopers van een klif te duwen of een vijand voor je te laten zweven voor je hem doorboort (niet echt light side volgens ons, maar soit). Alles ziet er schitterend uit en de sound design van dit spel is op en top, met leuke dialogen, goede voice acting en misschien wel de tweede beste originele Star Wars-muziek (en gebruik van oude thema’s) na die van John Williams zelf.

Spoiler Warning: Al deze Stormtroopers zijn binnen een paar seconden dood. © EA

Halo: Reach

Jens Osaer: De Halo hype is destijds een beetje aan mij voorbij gegaan. Ik heb nooit een originele Xbox gehad, waardoor ik de originele Halo enkel als pc demo gespeeld heb. Enkele jaren later had ik een Xbox 360 met Halo 3, de enige game in de reeks die ik ooit uitgespeeld heb. Door te profiteren van een fikse korting op de Ultimate Gamepass heb ik nu plots toegang tot een hele reeks aan Xbox Onegames die ik via de nieuwe Xbox App (nu nog in bèta) op mijn laptop kan spelen. De ideale gelegenheid om de essentiële games in de Halo-reeks eindelijk eens allemaal te beleven via Halo: The Master Chief Collection. Momenteel is enkel Halo: Reach op pc beschikbaar in de collectie, maar in de komende maanden zullen de andere games ook speelbaar gemaakt worden.

Hoewel ik geen grote FPS-speler ben, moet ik zeggen dat ik toch altijd kan genieten van een potje Halo. Halo: Reach is de eerste game in de Master Chief-tijdlijn en heb ik de campaign op twee dagen tijd voor zo’n 75% uitgespeeld dus ik durf wel zeggen dat ik ervan aan het genieten ben. Het tragische verhaal van de val van Reach is makkelijk om te volgen, zelfs door alle kogels en explosie heen. De gameplay voelt aan als een mix tussen een arcade shooter en een tactische squad game. Ook al kunnen veel van je teamgenoten even goed mikken als de gemiddelde Storm Trooper hebben ze mij al enkele keren uit de nood kunnen helpen. Het grootste deel van de tijd slaagt de game er toch in om mij een badass gevoel te geven terwijl ik een heel leger aan Covenant-soldaten afmaak. Het is fijn om even terug te reizen naar de periode tussen 2001-2010, wanneer de franchise op zijn populairst was, ik denk dat ik eventjes ga blijven.

Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Michiel

Michiel houdt bij zijn video games, boardgames en andere media van interessante verhalen, uitdagende gameplay, een goede atmosfeer en schitterende soundtracks.

Recent Posts

Tales of Kenzera: ZAU review – metroidvania als rouwproces

Surgent Studios biedt ons als hun eerste spel de metroidvania Tales of Kenzera: ZAU aan.…

1 dag ago

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

5 dagen ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

1 week ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

1 week ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

2 weken ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

2 weken ago