Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Apostle review: gruwelijk sfeervolle horror - Geekster
Geen categorie

Apostle review: gruwelijk sfeervolle horror

Dan Stevens schittert als een dolleman in Apostle op Netflix, dat halverwege volledig verandert van toon maar altijd bloedmooi blijft.

Regisseur Gareth Evans maakte zeven jaar geleden furore met The Raid, een Indonesische actiefilm die al snel het schoolvoorbeeld werd voor de moderne actiefilm. Bruut, rauw en met stijl in beeld gebracht, niet onlogisch dus dat Evans er een paar later een vervolg aan breide, dat zelfs nog straffere uppercuts voorschotelde. Met Apostle gaat de filmmaker een heel andere toer op en ruilt hij misdaad in voor een stijloefening in sfeervolle horror.

Apostle vindt plaats aan het begin van de vorige eeuw. Thomas Richardson (Dan Stevens die na zijn geflipte rol in Legion nog eens mag tonen wat voor een losgeslagen gek hij kan spelen) sluit zich aan bij een desolate commune die zijn zus heeft gekidnapt in ruil voor geld. De charismatische leider van de sekte (Michael Sheen) vecht om de groep bijeen te houden, maar alles dreigt uit elkaar te vallen wanneer Thomas langzaamaan hun geheimen ontrafelt.

Langzaamaan mag je best letterlijk nemen. Langzaamaan betekent gelukkig niet saai want het eerste uur van de film zit vol onderhuidse spanning. Daarna slaat de toon volledig om: weg is het sfeervolle mysterie, hallo bikkelharde actie en bloederige taferelen om van te smullen. Vergelijk het met Sunshine van Danny Boyle; deze film zal door zijn plotse plotwending even veel fans als haters maken.

Evans zal deze keer dus niet iedereen overtuigen, maar hij blijft wel consistent in het oog springende beelden hanteren die een uniek sfeertje opwekken. Soms sijpelen zelfs flarden uit The Raid door, voor heel even als een korte schokgolf. Apostle mag dan niet de meest originele film zijn (overal duiken de vergelijkingen met The Wicker Man op), het onbehaaglijke gevoel dat je ervan krijgt en de sterke vertolkingen leveren een voldane huiveravond op.

Matti Meurisse

Onderweg van de tv naar de cinemazaal met een comic in de hand.

Recent Posts

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

1 dag ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

3 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

4 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

1 week ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

1 week ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

1 week ago