utopia

Utopia review: de houdbaarheidsdatum voorbij

Utopia is de nieuwste reeks van Amazon Studios, onder de regie van Gillian Flynn, u vooral gekend van het voortreffelijke Gone Girl. Het is de Amerikaanse versie van een Britse cultreeks onder dezelfde naam. Over een groep fans die ontdekken dat hun favoriete graphic novel Utopia deel uitmaakt van een groot complot. Helaas wordt al van aflevering 1 duidelijk dat dit niet de hoogvlieger wordt waar Amazon op hoopt, ondanks het wel heel relevante onderwerp.

Nu voelt het aan alsof de melk te lang in de koelkast heeft gelegen en zuur is geworden.

Het is volgens de hoofdrolspelers namelijk zo dat Utopia een globale pandemie voorspelt. De strip, die het verhaal van Jessica Hyde en haar ontvoerde vader volgt, vertelt volgens de fanatici dat alle grote virussen in de wereld werden ontworpen in een lab. Dat is een probleem. We herkennen deze fanatici in sommige complottheorieën die momenteel de ronde doen. We hebben allemaal al de posts op social media zien voorbijkomen en we hebben allemaal al collectief met de ogen gerold. Utopia zet deze mensen op de voorgrond en verwacht van ons om mee te voelen met hen. Zeker wanneer blijkt dat hun complot nog eens waar blijkt te zijn.

Dit zijn geen beschuldigingen naar Amazon of Gillian Flynn, we hebben hier te maken met een ongelooflijk toeval. De originele reeks stamt namelijk al uit 2013, een vredig jaar waarin we niet wakker lagen van cijfers, bubbels en lockdowns. We waren allemaal onschuldiger toen. Mooie tijd. Toen konden we nog voor puur escapisme kijken naar een wereld waarin een groepje gekkerds gelijk kregen. Nu, nu voelt het aan alsof de melk te lang in de koelkast heeft gelegen en zuur is geworden. Cultuur, in alle vormen en genres is altijd een reflectie van de tijdsgeest. Fringe is een kind van zijn tijd omdat Amerika toen in de “War against terror” zat, het post-9/11 tijdperk waarin Bush de plak zwaaide. The Wire kwam vanuit een ongenoegen en is een aanklacht over de disfunctionele werkwijze van de politie in Amerika. De moeilijkheid hier is dat we eigenlijk nog niet klaar zijn om zo’n reeks te bekijken.

John Cusack in Utopia © Amazon Studios

Waar ik de makers wel van beticht, is het aanpassen van wat Utopia net uniek maakte. Het origineel wist zich te onderscheiden van andere fictie vanwege de charmante acteerprestaties, straffe cinematografie, felle kleuren die zo uit een strip konden komen en een bevreemdende soundtrack van Christobal Tapia De Veer. Allemaal zaken die er nu niet in zitten. Het weghalen van de speciale sfeer zorgt ervoor dat het nihilisme in het geweld nog meer naar boven komt. Waar het in het origineel aanvoelde als een stilistische keuze met een vette knipoog naar het stripmedium, is het hier zo gratuit als maar kan zijn. Er worden nieuwe personages geïntroduceerd, die iets nieuws brengen aan het verhaal maar dat komt ten koste van de hoofdrolspelers. Nieuwkomers Rainn Wilson en John Cusack worden vanaf de tweede aflevering geïntroduceerd en beginnen naarmate het seizoen meer en meer de spotlight op te eisen. Achteraf gezien wel terecht want het wordt al snel duidelijk dat de acteurs achter de stripfans de reeks niet kunnen dragen.

Het is altijd moeilijk om een bestaande reeks te adapteren voor een ander publiek maar ik vind dat er hier enorm veel gemiste kansen zijn.

Het is altijd moeilijk om een bestaande reeks te adapteren voor een ander publiek maar ik vind dat er hier enorm veel gemiste kansen zijn. Er was even een baken van licht in het hele begin van de reeks waarin ik een optie zag waar zowel oude als nieuwe fans zich konden in vinden. In plaats van een reboot te maken en te eindigen met een doorslag van het origineel, waarom hebben ze niet ervoor gekozen hier een sequel van te maken? De originele Utopia is van 2013, zorg voor een soortgelijke verhaallijn maar met een sequel op de oorspronkelijke graphic novel. Negeer niet wat er voorheen is gebeurd en stuw het verhaal verder op een manier zodat nieuwe kijkers ook ervan kunnen genieten.

Als we dan toch het verhaal aanpassen en het gaat over een graphic novel, waarom maken we dan geen gebruik van grote schrijvers binnen die industrie? Er zijn genoeg talenten te vinden die het verhaal naar een hoger niveau kon tillen. Ik kan enkel maar dromen wat iemand als een Brian K. Vaughan, Grant Morrison of Warren Ellis met zo’n verhaal zou doen. Ik ben ervan overtuigd dat ze het schip hadden kunnen rechttrekken. Echt zonde.

Utopia is binnenkort beschikbaar op Amazon Prime.

Zonde

Utopia
1 5 0 1
Zonde Het moet de eerste keer zijn dat ik iemand actief afraad om deze reeks te bekijken. Als fan van het origineel is het ronduit pijnlijk om te zien wat er van geworden is. De timing is vreselijk, alles wat werkte bij Utopia werd eruit gesneden en ik zie niets anders dan gemiste kansen. Het wist me niet vast te grijpen en de casting liet te wensen over. Maar bovenop alles is het een narratief dat flirt met de complottheorieën die momenteel de ronde doen en dat is iets wat we momenteel kunnen missen als kiespijn.
Het moet de eerste keer zijn dat ik iemand actief afraad om deze reeks te bekijken. Als fan van het origineel is het ronduit pijnlijk om te zien wat er van geworden is. De timing is vreselijk, alles wat werkte bij Utopia werd eruit gesneden en ik zie niets anders dan gemiste kansen. Het wist me niet vast te grijpen en de casting liet te wensen over. Maar bovenop alles is het een narratief dat flirt met de complottheorieën die momenteel de ronde doen en dat is iets wat we momenteel kunnen missen als kiespijn.
1/5
0