In 2001 verscheen Wet Hot American Summer, een komedie met een sterrencast. De prent, een parodie op seksueel getinte zomerkampfilms, werd toen niet goed ontvangen bij kijkers en critici. Gelukkig vond de absurde humor, sterrencast en strakke komische timing toch snel een nichepubliek. Dat publiek is hun favoriete zomerkamp tot op vandaag niet vergeten.

David Wain en Michael Showalter, de bedenkers (en één hoofdrolspeler) van de film, kregen jaren later van Netflix de kans om een serie te maken. Wet Hot American Summer: First Day Of Camp kwam uit in 2015. Zoals de naam doet vermoeden was dat een prequel. Waar de film een verhaal vertelde dat zich afspeelde tijdens de laatste kampdag, keerden we hier terug naar dag één.

Bijna heel de cast keerde terug om hun personages nog eens te vertolken. Het feit dat de acteurs intussen allen al over de 40 jaar waren, weerhield hen er niet van om terug zeventienjarige kampleiding te spelen. Dat is ook nog maar het begin van de absurditeit die je te wachten staat wanneer je naar Camp Firewood trekt. Denk aan overheidscomplotten, undercoverjournalisten, een pratend blik groenten, geflopte romances en veel stoerdoenerij.

Fans waren dolgelukkig toen werd aangekondigd dat er nog een serie zou komen, ditmaal gebaseerd op één zin uit de originele film. “Hey, let’s all promise that in ten years from today, we’ll meet again, and we’ll see what kind of people we’ve blossomed into.

Zo gezegd, zo gedaan. Bijna heel de cast is teruggekeerd voor de reünie. Ironisch genoeg was de enige die het liet afweten Bradley Cooper, die zich het bovenstaande citaat mag toe-eigenen. Hij wordt vervangen door Adam Scott, bekend uit Parks & Recreation. Fans van die serie zullen ook blij zijn om te weten dat dit betekent dat hij eindelijk het scherm nog eens mag delen met Amy Poehler.

Adam Scott Amy Poehler Wet Hot American Summer

Dat is nog maar het begin van de lijst aan sterren die het kleine scherm delen. Onder meer Paul Rudd (Ant-Man), Elizabeth Banks (The LEGO Movie) en H. Jon Benjamin (Archer) zullen ook je lachspieren trachten te trainen. De lijst van komedieveteranen die hier het scherm delen is te veel om op te sommen in dit artikel, maar geloof ons als we zeggen dat weinig andere series het zullen kunnen evenaren.

Na tien jaar te proeven van het volwassen leven komt de bende van Camp Firewood van 1981 nog eens samen in hun geliefde kamp. Ze zijn geen kampleiding meer, maar gasten, dus deze keer is er veel minder focus op de kinderen die op kamp gaan. Iedereen valt al snel terug in zijn klassieke rol. Cooper (Michael Showalter) is de hopeloze romanticus die veel inschattingsfouten maakt. Victor (Ken Marino) wil nog steeds zijn maagdelijkheid verliezen. Susie (Amy Poehler) is de creatieve rebel die ze altijd was. Paul Rudd’s Andy is de breinloze macho die je constant wilt (en zult) zien afgaan.

Kort gezegd, het is en blijft Wet Hot American Summer en alles wat je daarvan zou verwachten.

Jay Courtney Amy Poehler Janeane Garofalo Adam Scott Zak Orth Nina Hellman

Walla-Walla-hoo!

Het moment dat de serie zijn focus verschuift van het volwassen leven van de personages naar de effectieve reünie, voelden we als kijker meteen een vlaag van nostalgie over ons lopen. Ook al is het nog maar 2 jaar geleden sinds ons laatste bezoek aan Camp Firewood, we zijn blij dat we terug mogen gaan. Fans van de originele film moeten geen schrik hebben dat alles veranderd is omdat de personages iets ouder zijn. Sommige oude grappen blijven lopen, andere nieuwe grappen voelen aan alsof ze al jaren oud zijn.

Neem nu de lijfkreet van Camp Firewood:
Walla-Walla-Hoo! Walla-Walla-Hey! Kim-Chu-Ay! Chu-Ay! In de film was hier nooit sprake van, noch in de eerste serie. Toch doen de personages alsof dit al sinds jaar en dag de kreet is die hen allen verbindt, en wij roepen met plezier mee.

De gewone gang van zaken

Wat het verhaal betreft is alles business as usual. Verwacht je aan romances, bedrog, undercoveroperaties, complotten en veel misverstanden. Alles kan en alles mag in het Wet Hot American Summer-universum, en de acteurs en schrijvers maken gretig gebruik van die vrijheid. Het zou logisch zijn dat het verhaal van deze serie een vervolg is op de film uit 2001. Op zich voelt ze echter meer aan als een vervolg op de prequelserie uit 2015. Er wordt verder gegaan op grappen en verhalen die in de film niet aanwezig waren.

Amy Poehler Marguerite Moreau Ken Marino

Iedereen ziet er ook zo heerlijk 90’s uit.

Net die vrijheid is ook een beetje wat hen parten speelt. Het vorige seizoen speelde zich kort voor de film af, dus er waren beperkingen. We wisten als kijker al wat er achteraf te gebeuren stond, dus er waren grenzen over waar het verhaal kon gaan. Ditmaal zijn er geen restricties. Je merkt dat die vrijheid ervoor zorgt dat veel zaken bizar gemaakt worden for the sake of it, en sommige van de verhaallijnen en grappen voelen bijgevolg geforceerd aan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de serie niet grappig is. Voor de rest van mijn leven zal ik tranen lachen als iemand zegt “Look at Andy doing donuts!”

Het plot is nooit de reden geweest om naar Wet Hot American Summer te kijken. Wie naar Ten Years Later kijkt in de hoop dat alle verhaallijnen mooi afgerond worden en dat alles een logische conclusie zal krijgen is aan het verkeerde adres. Maar als fan was het leuk geweest als er iets minder vaak gegrepen werd naar “Het is een parodie, we moeten niets uitleggen”. Dat botst wat met de formule van First Day Of Camp, die constant bezig was met bizarre toestanden uit de film te verklaren. De verklaring was soms even bizar, maar dat terzijde. De personages benadrukken bij momenten ook zelf “Wacht eens even, dit slaat nergens op, hoe verklaar je dit?” en we snappen de grap erachter, maar wanneer die te vaak gebruikt wordt, komt het eerder lui en nalatig over dan grappig.

Onze conclusie

Los van de bovenstaande kritieken zouden we Wet Hot American Summer nog steeds aanraden. De serie is een staaltje komische kunst. Een productie als deze zal niet snel opnieuw gebeuren. Als liefhebbers van dit soort humor kunnen we dan enkel maar toejuichen dat we nog voor een laatste keer op kamp mochten gaan naar ons geliefde Firewood. We zijn blij dat we nog 200 minuten aan extra herinneringen gekregen hebben met onze geliefde personages. Soms is de serie exact wat je zou verwachten van een vervolg als dit, maar op andere momenten gaat het heel onverwachte kanten op. Sommige daarvan werken om ons aan het lachen te brengen, anderen helemaal niet.

Wet Hot American Summer Ten Years Later Cast Picnic Table

Maar dat is wat Wet Hot American Summer hoort te zijn. Geen compromissen. Geen grote marketing meetings waar bepaald wordt wat fans willen zien en wat niet. De reden dat een all-star productie als dit kan gemaakt worden, voor de derde keer nu, is dan ook omdat het voor doorgewinterde komische acteurs een frisse wind is. In een interview met EW zei Amy Poehler ooit:

It’s been really cool. Because the people that are shooting the series love the movie…. It does have that vibe, that feeling of, “Can we pull this off?”, which I think can be important in comedy. It’s so much better than it being this gigantic, luxurious, indulgent production. You can feel a scrappiness to it that was in the original film, which was good. And it’s just the right amount of dirty and weird….

En dat is wat je op het scherm te zien krijgt. Een groep vrienden die zich amuseren en hun best doen om het grappigste product af te leveren dat ze kunnen. Geen grote Hollywoodstudio die zich ermee bemoeit. De charme die WHAS en haar cast uitstralen wordt hedendaags zelden geëvenaard in komische producties. Net dat maakt dit zo uniek. De serie zal misschien niet snel het grote publiek vinden, maar wel het juiste publiek.

De film begon dan misschien als een parodie, maar toch kunnen we stellen dat Wet Hot American Summer intussen een genre op zich geworden is. De noemer parodie is intussen ook niet meer correct. Het is een verschrikkelijk leuke reis naar een van de meest bizarre plaatsen die comedyland ons vandaag te bieden heeft. Als we één aanrader mogen geven aan comedy liefhebbers, dan is het deze: Neem je vuile kleren, regenlaarzen en lunchpakket, stop die in je koffer en stap de bus op. We gaan op kamp, en het wordt een wilde ervaring.

Christopher Meloni Wet Hot American Summer Ten Years Later

Wet Hot American Summer en beide series zijn te bekijken op Netflix.

8 Super

Wet Hot American Summer: Ten Years Later is alles wat we verwachtten. De humor blijft even strak als voorheen. Op enkele missers na werken de meeste grappen en zijn onze lachspieren weer enorm aangesterkt na deze serie te bekijken.

• Personages 8
  • Audiovisueel 9
  • Sfeer 9