Marvel Inhumans preview: de regisseur stelt zijn project voor

1

Het Geekster-moederschip kreeg een tijdje geleden een uitnodiging in de bus om een exclusieve preview te gaan bekijken van Marvels nieuwe televisieserie. De eerder aangekondigde film Inhumans gaan ze aan de man brengen aan de hand van een reeks. Maar ze pakken het daarom niet minder groots aan. Inhumans’ eerste twee afleveringen worden namelijk gelanceerd op het grootste scherm dat je in de bioscoop kan vinden. Ja, we hebben het over IMAX. Op de persvoorstelling werden die twee afleveringen helaas niet vertoond. We kregen de previewscènes die ook op Comic Con werden afgespeeld, om de hype voor deze nieuwe Marvel-personages op te bouwen, voorgeschoteld. De Nederlandse regisseur van deze eerste twee afleveringen was ook aanwezig!

Inhumans vertelt het verhaal van Black Bolt (Ason Mount) en diens royale familie die regeren over Attillan. Attillan is de op de maan gehuisveste hoofdstad waar alle Inhumans, een mensenras met elk een unieke bijzondere gave, in harmonie samenleven. De familie heeft ondertussen weet dat er nieuwe Inhumans zijn opgestaan op aarde (Agents of Shield) en Maximus (Iwan Rheon, Game of Thrones), Black Bolts broer vindt dat het nu aan de Inhumans is om te emigreren naar de aarde. Black Bolt denkt daar echter anders over en wordt hierin ook gesteund door zijn gevolg. Dat gevolg bestaat uit zijn vrouw, Medusa (Serinda Swan), zijn neven Karnak (Ken Leung) de raadgever, Gorgon (Eme Ikwuakor) de leider van het leger en Triton (Mike Moh). Crystal (Isabelle Cornish), de zus van medusa vervolledigt samen met haar gigantische teleporterende hond Lockjaw de familie.

De vier previewscènes

We kregen dus vier scènes voorgeschoteld om ons warm te maken voor de nieuwe reeks. Ik zal hier eerlijk met jullie zijn: De scènes waren te kort en met net iets te weinig globale context om te kunnen zeggen of het een goede serie wordt of niet. De scènes en dialogen waren te kort om te kunnen oordelen of er veel chemistry hangt tussen de acteurs. Jullie gaan daarvoor onze Pilot Potential moeten afwachten. Er werden vier volledig afgewerkte previews getoond die er qua vormgeving, speciale effecten en filmdynamiek wel goed uitzagen! Je merkt zeker dat de vormgeving zwaar geïnspireerd werd op het bronmateriaal.

Een eerste scène die Marvel ons voorstelde, toonde ons een opgejaagde Aardse Inhuman die door Triton in het regenwoud werd aangesproken om mee te komen naar Atillan, de hoofdstad van het Inhumaan volk. Deze toch redelijk actievolle scène zag er prachtig uit op het grote IMAX-scherm en met de nodige slow-motion close-ups werd een sfeer geschept die me persoonlijk toch wel aansprak.

De tweede scène die ons werd voorgeschoteld was een diner van de koninklijke familie, waarin gesproken werd over de Aardse Inhumans en waarom Black Bolt, het hoofd van de stad, Triton naar de Aarde had gestuurd zonder de rest van de familie in te lichten. Hier viel vooral het dynamische filmen op waar andere reeksen veel zouden knippen en plakken met beelden doorheen het gesprek. Een detail om te vermelden hier is dat Black Bolt spreekt aan de hand van sign-language die de acteur speciaal voor de reeks heeft uitgevonden. De koning mag geen geluiden produceren daar zijn stem werelden kan verwoesten door de vibraties.

Als derde zagen we een confrontatie tussen Medusa en Maximus. Black Bolts broer is het niet eens met hoe hij regeert en hoe hij de aardse situatie aanpakt en gaat in de aanval tegen Medusa, Black Bolts vrouw. Maximus zou echter ook graag Medusa aan zijn zijde zien als hij het als koning zou overnemen. In de vierde scène spelen Gorgon en Karnak de hoofdrol. Gorgon is op aarde om uit te zoeken wat er met Triton is gebeurd en wordt aangevallen door mensen op jacht naar Inhumans. Karnak wordt dan weer aangevallen in zijn kamer door sympathisanten van Maximus. De gevechten zagen er goed en dynamisch uit. Ook hier werden weer enkele slow-mo shots gebruikt om de spanning wat op te bouwen.

Behind the Scenes

De Nederlander Roel Reiné heeft de eer gekregen om de pilot en de daaropvolgende aflevering te regisseren. Dit betekent eigenlijk, dat op het verhaal na praktisch alles vormgegeven werd naar zijn ideeën. Het schrijven gebeurt bij series door de showrunner. Hier is dat Scott Buck, de man die ook instond voor Iron Fist. De regisseur vertelde dat hij er zelf van versteld stond dat hij niet zoveel tegenkanting kreeg. Natuurlijk was de ontwikkeling van alles in samenspraak met Marvel, ABC en Disney. Maar dat gebeurde op een zeer open en vrije manier. Om een voorbeeld te geven. Het teleporteren van Lockjaw, de gigantische hond van de royale familie, is volledig van de hand van de Nederlandse regisseur. Het digitale effect waarbij hij in één hoek tot stof wordt samengezogen en dan omgekeerd weer tevoorschijn komt op een andere plek is een idee geweest van Reiné. Het idee is langs enkele lagen van approval moeten gaan maar heeft toch zijn weg naar het scherm gevonden.

Als verantwoordelijke voor de pilootaflevering heeft Reiné’s team ook het meerendeel van de decors, kledij en make-up kunnen vormgeven. Het leuke als regisseur van die allereerste aflevering is natuurlijk dat die vormgeving dus blijft gelden voor de rest van het verloop van de serie. Ook over de digitale effecten van Medusa’s haar heeft hij de leiding. Na de eerste trailer, zo gaf de man zelf toe waren er een hoop gemixte reacties. Het haar zag er (nog) niet super uit en deed ook niets behalve hangen.

Reiné verzekerde ons echter dat Medusa’s rode lokken zeker genoeg leven gaan uitstralen eens de verschillende special effects studio’s klaar zijn met de meer dan 600 shots die van effecten moesten voorzien worden. Haar blijft nu eenmaal ook echt een gigantisch werk om realistisch te modelleren. Over de make-up wou hij nog kwijt dat hij onder de figuranten, het Inhumans-volk, ook zelf personages met hun eigen specifieke gaves ontwikkeld heeft.

inhumans director

Als regisseur was hij ook onderdeel van het castingproces. Daarover had hij te vertellen dat ook hier weer merendeel van de beslissingen eigenlijk vrij gebeurden doch met de goedkeuring van Marvel. Maar volgens zijn verhaal deden die dus niet vaak moeilijk. De grootste uitdaging was iemand vinden voor de stille Black Bolt. Als personage dat niet mag spreken moest de acteur dus vooral veel mimiek kunnen tonen. Iwan Rheon die Maximus vertolkt zijn ze dan weer gewoon gaan vragen of hij wou meespelen.

Als laatste moet ik het ook nog hebben over hoe exciting alle cast, crew en regisseur het vonden om met IMAX-camera’s te kunnen werken. Het filmen van de twee eerste afleveringen is met die specifieke wijde lenzen gebeurd. Dit geeft niet enkel een prachtig groot beeld en geluid, maar ook een extra dimensie aan het filmen. Reiné vertelde dat hij voor het filmen van start ging een hele tijd de camera’s heeft mogen testen om er zijn draai mee te vinden. Zo onderzocht hij ook of je met die (toch niet zo handzame) apparaten dynamische shots kon opnemen.

Het antwoord is duidelijk ja. Bij veel tv-series wordt met wide shots en nogal veel aangepaste close-ups gewerkt bij gesprekken tussen personages. Reiné is er echter in geslaagd de studio’s te overtuigen om toch voor een dynamischere filmmanier te gaan. En ik kan jullie zeggen dat het geslaagd is. Een ander punt waarop hij zich toch wat onderscheidt van zijn concullega-regisseurs is door af en toe met een kikvors of ­low-angle perspectief te werken.

inhumans behind the scenes

The only way is up!

Reiné heeft de kans van zijn leven gekregen om bij Marvel te mogen werken aan de start van een nieuwe hopelijk langlopende reeks. Maar hoe is hij daar juist geraakt? Een eerste stap richting de uitnodiging van Marvel was de verhuis naar LA. Na veel werken geraakte hij binnen in de toch gesloten TV-wereld. Doch miste hij wat meer inhoud in zijn regisseursopdrachten, waardoor hij vervolgens ging werken aan zijn eigen Nederlandse film getiteld Michiel De Ruijter.

Een film die bij de makers van Black Sails is geraakt, waarvan hij dan de kans kreeg een toch wel belangrijke aflevering te verfilmen. In die aflevering zit een bepaalde nogal vloeiend gefilmde kielhaalscène die hem als regisseur op de kaart heeft gezet. De producers waren zo onder de indruk dat de beelden werden doorgestuurd naar andere tv-makers. Zo werd het eerste contact gelegd bij het toch legendarische Marvel, die hem later uitgenodigd heeft voor een eerste gesprek omtrent het Inhumans project. Hij kreeg een uitnodiging om zijn ideeën voor de reeks te gaan pitchen en de rest is ondertussen geschiedenis.

Had hij graag de volledige serie ingeblikt? Natuurlijk maar je moet weten dat dat meer een uitzondering is dan de regel dat één regisseur instaat voor een hele reeks. Er is zodanig weinig tijd om alles te plannen en filmen dat zoiets gewoon niet mogelijk is. Toch vertelde Reiné dat hij momenteel bezig is aan een serie waar dat wel het geval is. Of hij nu kans maakt om ooit een film voor Marvel te mogen draaien? Wie weet, hij zou het natuurlijk wel zien zitten, maar of dat er zou aankomen of niet kon/mocht hij niet zeggen.

inhumans maximus