Bjorge Galle, de Geekpriester (Interview)

1

De kogel is door de kerk, AMC bestelde een Preacher-pilot. Na Noah volgde in 2014 trouwens ook Exodus: Gods and Kings. Gaan film- en televisiemakers na een wisselend resultaat bij comics, hun heil in de kerk en de Bijbel zoeken? Worden het Oude en Nieuwe Testament de basis van een nieuwe Holy Cinematic Universe? Misschien maakt dit deel uit van een grote religieuze remonte van de Amerikaanse filmwereld zoals we die momenteel in hun samenleving zien? Of kiezen productiehuizen, net als tijdens de hoogdagen van het oude Hollywood waar men films als The Robe (1953), Ben-Hur (1959), The Greatest Story Ever Told (1965), The Ten Commandments (1956) en vele andere maakte, voor de snelle winst door klassieke verhalen op een groot publiek te lossen?

Maar hoe staat de kerk hier zelf tegenover? Staan ze begripvol of argwanend tegenover de huidige trend? Houdt de clerus warempel van films, of beantwoordt het instituut aan een clichébeeld waarmee we zijn opgegroeid…

In mijn zoektocht naar antwoorden kwam ik in contact met een priester die maar al te graag over films wou praten. In de loop van een lang gesprek ging het al snel over meer en ontdekte ik een passie voor alles geeky. We praatten over comicsJedi Knights, Uma Thurman en superheldenkampen. Jawel, ik vond de enige echte superheldenpriester.

Bjorge Galle draagt vele hoeden. Hij werkt als schoolpriester, graadcoördinator, godsdienstleerkracht en opvoeder in Petrus & Paulus vzw Campus West Oostende. Daarnaast is hij ook de grote bezieler van heel wat projecten ten voordele van leerling en leerkracht. De term duiveltje-doet-al lijkt hier op zijn plaats.

Superheldenkampen

Tweejaarlijks organiseert zijn school kampen voor de eerste graad. Uiteraard zijn kampen doodgewoon binnen elk schoolgebeuren, maar padré, pleiter voor de integratie van superhelden binnen het lesgebeuren, toverde ze in superheldenkampen om. Het lijkt me een ideale ijsbreker om het gesprek aan te vatten…

Hoe is het ontstaan?
Binnen onze school organiseren we graag kampen. Met ons eerste graadkamp (voor de niet ingewijden wil de eerste graad zeggen: het eerste en twee jaar van het middelbaar), gingen we samen op stap met thema’s als bijvoorbeeld het leger. Je kent dat wel: samen sterk en blablablabla. Samenwerkend met een collega die zot is van games, zochten we nieuwe thema’s die een grotere impact op onze leerlingen hebben. Die zoektocht heeft niet lang geduurd: (zelfverzekerd) Superhelden! Of Super Heroes, want dat klinkt stoerder.

“Maar na een paar nachtjes slapen kwam ik bij mijn ideale superheld, de Human Torch, uit.”

Inderdaad. Dat jullie daarbij ook een bestaand personage hebben toegeëigend maakt alles persoonlijker. 
We bekeken het karakter van de verschillende begeleiders op kamp en vonden voor iedereen een passende held. Daarbij waren onze zelfkennis en Wikipedia onze twee grootste bronnen.

Als welke held mogen we je bijgevolg aanspreken?
Voor deze padré is er natuurlijk maar één superheld: Jezus Christus. Maar samen vonden we dat het niet echt gepast was om die in het rijtje met de Silver SurferInvisible WomanSpider-Man en anderen te plaatsen.

Bjorge Galle
Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig.
Maar na een paar nachtjes slapen kwam ik bij mijn ideale superheld, de Human Torch, uit.

Dit ga je me toch even moeten verduidelijken. Johnny Storm aka Human Torch staat bekend als een notoir heethoofd en rokkenjager.
Hij is een spontane doener. Om zijn krachten te ontwikkelen heeft hij zuurstof uit zijn omgeving nodig, net als ik mijn omgeving nodig heb om priester te kunnen zijn. GodChristusde Heilige Geest en de mensen zijn mijn zuurstof.

En…
(onderbrekend) Johnny Storm heeft trouwens een voorliefde voor snelle wagens. Hoewel ik me er geen kan permitteren en het in de eenvoudige levensstijl van een priester niet gepast zou zijn, heb ik er een supergrote voorliefde voor. Ook zijn spontaniteit spreekt me best wel aan. Hij durft met een groot hart dingen doen en er nadien de gevolgen van dragen.

We vergeten één detail…
(stoïcijns) Dat hij ook een ladykiller is, is iets wat ik erbij neem, maar dat totaal niet van toepassing is voor mezelf.

Ziet Human Torch er ook niet een beetje als Lucifer uit? Merk ik daar verborgen verlangens naar de vertrouwelijke warmte van het hellevuur?
Lucifer is het Latijnse woord voor lichtbrenger, en hij wordt soms ook morgenster genoemd. Zowel Jezus als Maria worden in de Bijbelse traditie morgenster genoemd. De negatieve connotatie met het hellevuur komt niet bij mij op als ik aan Lucifer denk.

Terug naar de superheldenkampen. Klasseer je de combinatie van jongeren en superhelden als een succes?
De leerlingen leren superheld worden is natuurlijk geen probleem, want ze vinden zich meteen in dit thema terug.

Wat is volgens jou de reden?
Een superheld is een fictief personage, met superkrachten of andere bovenmenselijke eigenschappen, die leeft volgens een sterke morele code en niet bang is om zijn eigen leven op het spel te zetten. Want was het niet Jezus Christus die volgens dezelfde morele code leefde en de twee belangrijkste geboden ter wereld  ‘God liefhebben en je naaste beminnen’ waar maakte? Bijgevolg vind ik het niet verkeerd om Jezus in de klas als superheld voor te stellen. Persoonlijk bestaat er voor mij geen grotere held. Hij gaf zijn leven voor velen. Dit concept van ‘goed zijn voor een ander’ verwerken we in de activiteiten op kamp.

In welke activiteiten tijdens het kamp worden superhelden boven gehaald?
Bij het begin van het kamp komen de leerlingen te weten dat ze gewone mensen zijn die uitzonderlijke dingen kunnen doen. Via tal van activiteiten kunnen ze hun krachten, die ze nodig hebben voor The Final Battle”, opbouwen. We spelen veel met de concepten goed en kwaad. Ook Jezus als superheld komt in de bezinning op kamp naar voor.

Het is zinloos alle activiteiten op te noemen, maar ik wil er graag enkele met je delen: zeepkisten maken (superhelden en vervoer), dropping (superhelden en uithouding), sliding games (superhelden en snelheid) en een LAN-party (superhelden en intellect).

Sta je als geestelijke dan achter het geweld dat deze gekostumeerde helden gebruiken om hun meningsverschillen op te lossen?
Dat is een moeilijke vraag. Wanneer je de verhalen over het einde van het leven van Jezus leest, kan je onmogelijk naast het brute geweld kijken. In onze wereld blijft naast veel goed ook veel kwaad domineren. Elke triomf van het goede en het menswaardige kent niettemin een voorgaande fase van tegenwerking en lijden. Of hebben we martelingen en executies uit de wereld verbannen?

Je hebt een punt.
Goede, rechtvaardige en liefdevolle mensen laten sporen van God achter zich en beamen door hun levenspraktijk het bestaan van onze genadige schepper. Dit beantwoordt natuurlijk niet echt je vraag. Of misschien toch een klein beetje, want de wereld van de fictie wordt opgebouwd met wat wij als mensen kennen. Gelukkig is onze fantasie daarin grenzeloos.

1 2
Share.

About Author

Axel

Opgegroeid met Britse ochtendtelevisie, Juniorpress en de Oostendse cinema was ik geek voor geek cool werd. Het verheerlijken van alle glorie van mijn jaren 80 zie ik als een plicht naar de huidige generatie. Doorspekt met invloeden van de subtiele humor van Jeroom, George Carlin en Mad Magazine presenteer ik verder nonsens en nostalgie.

Reacties