Final Fantasy XV had heel wat te bewijzen. Na jaren in development hell te zitten, is het laatste spel in de reeks van Square Enix eindelijk hier. Regisseur Hajime Tabata heeft van Final Fantasy een open wereld-ervaring gemaakt met een road trip-aspect. Vele fans zullen echter afgeschrikt zijn door de focusverandering van tactische ATB-combat naar real time third person gevechten. Is Final Fantasy XV ondanks deze revolutie een leuk spel? Was het het lange wachten waard? Geekster sprong op een chocobo en zocht het voor jullie uit.

Final Fantasy XV

Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Platform: PS4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 29 november 2016
Reviewcopy op PS4 bekomen via de uitgever.

The journey, not the destination

Final Fantasy XV gaat verder waar Kingsglaive: Final Fantasy XV eindigde: Prins Noctis Lucis Caelum van het koninkrijk Lucis is samen met zijn vrienden/bodyguards Ignis, Gladiolus en Prompto op weg naar zijn verloofde, Lunafreya Nox Fleuret. Terwijl hij dat doet, wordt echter zijn thuisland overgenomen door het keizerrijk Nilfheim. Hierdoor moet Noctis proberen om krachtiger te worden, zijn thuisland te heroveren en als het even kan ook nog een vage voorspelling waarin hij de wereld moet redden (maar die in het spel vaak niet vermeld wordt) te laten uitkomen. Dit is het begin van een lange road trip vol avontuur.

Final Fantasy XV world

Welkom in Eos, de wereld van Final Fantasy XV.

De vier hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, en hun vriendschap staat centraal in dit spel. Noctis moet leren aanvaarden dat zijn vader er niet meer is en hij het koningschap zal moeten opnemen, en ondergaat gedurende het spel een geloofwaardige character arc. Gladio moet hem beschermen en soms leren hoe een koning te zijn, maar zijn character is jammer genoeg niet zo interessant. Ignis is een heerlijke straight man die staat op orde en netheid, maar toch nog overal zonder schaamte kookrecepten steelt en zegt dat hij een nieuw recept “uitgevonden” heeft. De ster van de show is echter Prompto. Als de wacky en clumsy enthousiasteling van het viertal zou je denken dat hij ook het meest irritante lid kan zijn, maar uiteindelijk brengt hij warmte in de groep en is hij vaak grappig. Het is een viertal dat goed op elkaar ingespeeld is, constant leuke opmerkingen over elkaar maakt en grappige conversaties heeft. Ook best interessant is de main villain, die een speciale narratieve rol en – zeker na FFXIII – een verfrissend eenvoudige drijfveer heeft, ook al kom je de ware toedracht pas tegen het einde van het spel te weten.

Final Fantasy XV main characters

Vrienden voor het leven

De road trip van de vier personages lijkt in Final Fantasy XV soms belangrijker te zijn dan hun uiteindelijke bestemming of zelfs andere npc’s, aangezien er veel meer tijd in de relatie tussen de vier dan in de worldbuilding wordt gestoken. Jammer genoeg lijkt het tijdens het spelen hierdoor soms alsof het hoofdverhaal maar deels gepresenteerd wordt en veel leuke narratieve kansen verkeken zijn. Vele scènes zijn best spectaculair, maar soms vraag je je af of de personages niet iets meer over de wereld zouden moeten vertellen of nog één keer moeten herhalen wie elke npc nu is. Belangrijke plotelementen worden soms enkel in conversaties tijdens het autorijden of rondlopen of in radioberichten gegeven, maar als je dan net uitstapt, een gevecht begint, of nooit naar de radio luistert, mis je dat allemaal. Dat je dan verward bent dat de wereld opeens veranderd is, is geen wonder. Via optionele radiofragmenten en conversaties van npc’s kom je wel heel wat meer over de wereld zelf te weten, dus de worldbuilding is wel beter dan op het eerste zicht. Ook in de veel te goed – het zit in het tutorial-menu, wat je na tientallen uren spelen meestal niet terug opent – verstopte Lore Guide vind je een beetje extra informatie. Desalniettemin zondigt het spel aan de show, don’t tell-regel. Bij worldbuilding kan dat, maar voor het plot kan dit soms frustrerend zijn, en het zorgt ervoor dat het main plot zelfs wat kort lijkt en je er waarschijnlijk minder tijd in zal steken dan in alle side quests.

Final Fantasy XV fishing

De wereld redden en mijn troon terugwinnen? Minuutje, eerst nog even vissen, en chocobo races, en hunts en…

Cutscene-waardige gevechten

Twee gameplay-elementen vallen meteen op tijdens het spelen van Final Fantasy XV: de road trip en de actievolle combat. Vooral het eerste element is helemaal geslaagd: je kan met je auto rondrijden (of je laten rondrijden door Ignis), van rest area naar rest area gaan, eten, overnachten in een hotel, motel, caravan of tent, vissen, elke dag foto’s maken en bekijken (of zelfs sharen op het internet!), … Je moet zelfs je dag (zeker in het begin) telkens goed plannen, aangezien er ‘s nachts veel moeilijkere monsters tevoorschijn komen of je enkel op bepaalde tijdstippen van de dag bepaalde quests kan voltooien. Je hebt geen wait-functie zoals in andere open world rpg’s (maar je kan gelukkig wel het spel automatisch dag of nacht laten worden, hoewel dit niet goed uitgelegd wordt). Eenmaal op je bestemming aangekomen, kan je te voet gaan (wat lang duurt in de grote gebieden van Final Fantasy XV) of rondrijden op ieders favoriete gevederde vrienden, chocobos. Deze laatste zijn na een paar hoofdstukken beschikbaar, maar maken het spel tien keer beter (en sneller) dan als je enkel te voet loopt.

Final Fantasy XV Regalia

Je zal veel tijd vertoeven in de Regalia (of naar loading screens kijken als je wil fast travellen)

Liefhebbers van de klassiekere FF’s moeten weten dat de gevechten anders verlopen dan we tot nu toe gewoon zijn in. Zoals in de meeste recente FF’s controleer je slechts één personage (maar kan je af en toe bevelen geven aan de rest van je team). Het verschil is dat het nu allemaal in real time is. ATB-gevechten behoren tot een ver verleden (of kleinere RPG’s van de uitgever). Ze willen bij Square Enix blijkbaar graag de gevechten uit vroegere cutscenes of uit Advent Children of Kingsglaive kunnen laten nabootsen door de speler, en het lijkt ze eindelijk gelukt te zijn. Je hebt maar één echte knop om mee aan te vallen, maar dit wil niet zeggen dat de combat heel simpel is. Mensen die zeggen dat ze het spel kunnen spelen door enkel ‘aanvallen’ in te drukken, spelen ofwel op easy, of zijn zwaar overlevelled. Voor wie de actie soms wat te veel wordt, is er trouwens een wait mode die je kan activeren in het menu als je tijdens gevechten meer tijd wil nemen om te beslissen wie je zal aanvallen. Het spel legt jammer genoeg niet alle details van het gevechtssysteem uit, maar je hebt meer opties dan op het eerste zicht lijkt.

Final Fantasy XV warp strike

Warp striken is een goede manier om meester over elk gevecht te zijn.

Idealiter wissel je in een gevecht van wapen naargelang de vijanden, ontwijk je andere aanvallen, probeer je de vijanden in de rug aan te vallen, warp strike je van hier naar daar, vuur je een kostbare magic spell af, houd je je analog stick in verschillende richtingen om verschillende aanvallen te doen, gebruik je de skills van je vrienden, en activeer je een limit break-achtige Armiger of laat je de superkrachtige summons het vuile werk voor je opknappen. Als je alles mooi aan elkaar kan rijgen, zijn de gevechten spectaculair en heel leuk. Vooral bij grotere monsters kan dit voor heel fijne speelmomenten zorgen. Als je echter enkel aanvallen indrukt of niet experimenteert, zal je het al snel beu worden. In de eerste uren van het spel lijkt het misschien alsof er te weinig monsters in de wereld zijn, maar na een aantal hoofdstukken kan je zoveel random encounters doen (of ervan weglopen) als je hartje wenst. Ten slotte, zijn de wapencategoriën, elk met hun eigen moveset, goed uitgewerkt, maar hadden er net iets meer exemplaren per categorie mogen geweest zijn.

Final Fantasy XV combat

De gevechten zijn zo leuk als je ze zelf maakt.

Door te vechten en quests te doen krijg je AP en EXP. AP wordt gedeeld door de vier personages en kan je op een Ascenscion Grid inzetten in een categorie naar keuze. Het doet denken aan het Sphere Grid uit FFX, maar geeft je veel meer opties. Wil je meer damage doen met je warp strikes, je vrienden meer skills geven, extra accessoires of ervoor zorgen dat je extra AP krijgt door rond te rijden? Het kan allemaal, en het spel geeft je de vrijheid om te investeren in de categorie die jou het meeste aanspreekt. EXP wordt bewaard tot je ergens gaat slapen. Hotels en motels geven je meer EXP-bonussen dan je tent, maar kosten wel gil. Toch kan je door EXP van bijvoorbeeld side quests op te sparen en dan een duur hotel te betalen al heel snel veel krachtiger worden. In de wildernis kan je in je tent kamperen, en dankzij de kookkunsten van Ignis krijg je voor de volgende dag een aantal bonussen. Deze kunnen soms het verschil maken tussen een doenbaar gevecht tegen een sterk monster of een total party kill.

Final Fantasy XV food

En het eten ziet er nog heerlijk uit ook.

World of Final Fantasy XV

Noctis en co reizen doorheen de immense wereld in hun auto, de Regalia. Noctis kan het rijden in deze klassebak aan Ignis overlaten of het stuur zelf in handen nemen. Veel verschil tussen die twee is er jammer genoeg wel niet, want je auto moet eigenlijk altijd op de weg blijven. Zoals het een open world game betaamt, heb je gelukkig wel een fast travel-optie. Bij die laatste horen er wel laadtijden, maar ze zijn in ieder geval al minder groot dan tijdens preview builds. Liefhebbers van open world games zullen hier in ieder geval een leuk spel vinden. Wie daar niet van houdt, komt niet van een kale markt thuis, want het tweede deel van het spel is volledig lineair en laat het open world-gedeelte helemaal achterwege. Dit deel is wel veel korter en lijkt door tijdsgebrek wat onafgewerkt te zijn. Ook is er tegen het einde van dit deel, in hoofdstuk 13, een ongelofelijk slecht en saai stuk waar je een paar uur mee zal bezig zijn en waar ze de open world fantasy onsuccesvol hebben proberen te veranderen in corridor survival horror, mét keycards! Ok, het is slechts 2 tot 3 uur op een spel van meer dan 50 uur, maar het is een stuk waar je niet naar uitkijkt als je besluit het spel te herspelen. Gelukkig maakt de spectaculaire finale daarna veel goed, en kan je vrij terugkeren naar het eerste deel van het spel als je dat wil. Ten slotte, is er een grote hoeveelheid post-game content, waaronder minstens één aartsmoeilijke optionele dungeon.

Final Fantasy XV hunts

Je zal in Final Fantasy XV meer tijd in side quests steken dan in het hoofdverhaal.

Naast het hoofdverhaal is er immers bijzonder veel te doen in het spel, een ware Side quest overload. Tijdens het rondreizen in de open wereld kan je verschillende kleinere taken oplossen. Meestal beperken deze zich tot het verslaan van monsters of het vinden van bepaalde items, maar heel soms zijn ze iets creatiever. Vooral de optionele dungeons zijn meestal (zeker qua uitdaging) de moeite waard. Jammer genoeg moet je voor de meeste side quests telkens teruggaan naar dezelfde quest giver, waardoor je uiteindelijk veel over en weer zult lopen. Zo krijg je van de restaurantuitbaters of tipsters een hele hoop monster hunts. Hierbij moet je telkens een groep moeilijkere monsters verslaan in ruil voor wat exp, gil en een item of twee. Hoe meer hunts je doet, hoe meer hunts beschikbaar worden. Ook kan je slechts één hunt tegelijkertijd activeren, waardoor je constant terug naar een tipster moet gaan om een nieuwe hunt te krijgen. Het ware handiger geweest als we ze gewoon allemaal konden activeren en op ons gemakje konden afwerken zonder telkens terug te moeten gaan. Andere side quests kan je gelukkig wel allemaal tegelijk aanvaarden en afwerken. Zoals zovele FF’s, heeft ook Final Fantasy XV een aantal minigames, zowel grote als kleine. Vooral het vissen is goed uitgewerkt (in de veronderstelling dat je van vissen houdt) en kan je wel een tijdje zoet houden. Veteranen van de serie zullen ook blij zijn om te horen dat chocobo races terug van weggeweest zijn, en ook het Monster Coliseum is best grappig.

Mooie graphics en ijzersterke muziek

Final Fantasy XV ziet er heel mooi uit, hoewel het misschien niet dé beste graphics van de huidige generatie games heeft. Vooral qua detail bij de gezichten kan het spel niet de huidige toppers inhalen. Dit alles is uiteraard gedaan om de immense open wereld mogelijk te maken. Deze wereld bevat een variatie aan omgevingen, van zandvlaktes tot rivieren, heuvels, bossen en meren, en het is een plezier om met de auto of op een chocobo gewoon door de wereld te reizen van zonsopgang tot zonsondergang (of later). Heel soms zal je door bomen of struiken wel niet goed zien wat er aan het gebeuren is tijdens een gevecht. Ook de dungeons, hoewel niet zo talrijk, zijn goed uitgewerkt en bevatten veel zijpaden om te verkennen. Qua gebouwen zijn er een groot aantal heel kleine rest stops (letterlijk rustplaatsen met een motel of een tankstation), en ook twee steden. Vooral de tweede echte stad die je zal bezoeken, een FF-versie van Venetië, is echt de moeite waard en is een van de mooiste (en meest realistische) steden uit de geschiedenis van videogames. Over indrukwekkende dingen gesproken, de effecten van magie op de omgeving zijn ook echt om naar huis over te schrijven. Ten slotte, zijn de monsters in FFXV bijzonder indrukwekkend. Er zitten wel wat pallet swaps in, maar vooral de grote vijanden en de summons zullen de eerste keer je mond laten openvallen van verwondering en bewondering.

Ere wie ere toekomt, legendarische game composer Yoko Shimomura heeft ook deze keer weer een ijzersterke soundtrack afgeleverd. De main themes zijn een plezier om naar te luisteren en komen (zeker tegen het einde van het spel) in een paar leuke variaties terug. Ook de verschillende muziekstukken die je tijdens gewone gevechten of boss fights hoort, gaan niet snel vervelen (hoewel één bepaald stuk op een episch moment in het spel je nogal sterk als de Dragonborn zal laten voelen…). Voor de rest past de muziek goed bij het deel van het spel waarin je het hoort. Je zou gemakkelijk een heel concert kunnen vullen met muziek uit dit spel (wat ze trouwens een aantal maanden geleden al gedaan hebben)! Klassieke thema’s, zoals het Chocobo Theme en het Main Theme van Final Fantasy komen in een leuke versie terug. Over klassieke thema’s gesproken, je kan tijdens het rondrijden op de radio van de Regalia (of tijdens het rondlopen met een MP3-speler) luisteren naar verschillende tracks uit een heleboel oudere FF’s of spin-offs. Daarnaast zijn er ook nog een aantal tracks van bepaalde artiesten zoals de Stand By Me-cover van Florence and the Machine of een werk van Afrojack. De voice acting is vooral bij de npc’s nogal hit or miss, maar is over het geheel gezien nog best degelijk. De vier hoofdpersonages zijn meestal goed vertolkt (de voice actor voor Gladio is niet altijd even goed), maar vooral de prestatie van Darin De Paul als Ardyn Izunia is, net zoals in Kingsglaive, een streling voor het oor.

Final Fantasy XV Altissia

Dit is een van de mooiste steden in een videospel.

Final Fantasy XV en de road trip van de serie

Final Fantasy XV is een heel goed spel waar je vele tientallen uren plezier aan zal beleven als je kan aanvaarden dat de tactische gevechten van weleer ingeruild zijn voor (goede) third person combat. De gevechten spelen als de actie-cutscenes uit de vroegere games of films uit de serie en het open world-aspect van het spel is goed uitgewerkt in een wereld waar veel in te doen is en waar de ervaring van een road trip een schitterende beleving is. De graphics zijn goed, vooral wat de omgeving en de monsters betreft, en de muziek is schitterend. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, maar de presentatie van het verhaal laat vaak wat steken vallen. Sinds FFXII zijn de single player FF’s meer en meer aan het evolueren naar een reeks waarin je één personage bestuurt in epische gevechten, voorlopig culminerend in Final Fantasy XV. Is dit spel na alle vernieuwingen dan nog een Final Fantasy? Dat zal van ieders eigen interpretatie afhangen, maar het feit blijft dat het spel – zoals het zelf zegt – zowel nieuwkomers als fans zal kunnen bekoren, als ze maar met een open geest eraan beginnen.

Final Fantasy XV bij Bol.com

Geïnteresseerd in Final Fantasy? Lees dan zeker onderstaande artikels:
Of klik hier als je op zoek bent naar het ideale kerstgeschenk voor de gamers in je familie.
7 Imposant

Final Fantasy XV is een leuke road trip doorheen een open wereld met mooie omgevingen, indrukwekkende monsters, prachtige muziek en leuke action combat. Hoewel het hoofdverhaal niet altijd even duidelijk is, zijn de personages toch een plezier om mee rond te reizen. Naast het hoofdverhaal is er een hele hoop extra content, goed voor vele tientallen uren speelplezier.

• Vormgeving 8
  • Audio 8
  • Gameplay 8