Op 1 juli gaat het grootste wielercircus van het jaar opnieuw van start: de Tour de France. Geen enkele andere rittenkoers waar elk jaar zo hard naar wordt uitgekeken als de kleine-maand-durende rondvaart doorheen het Franse landschap. Cyanide en Focus Home Interactive maken er al enkele jaren een gewoonte van om halfweg juni het tweeluik Tour de France (voor consolegamers) en Pro Cycling Manager (voor pc-gamers) te lossen, maar echt overtuigen kon die eerste titel nog niet écht. Zou dit dan tóch het seizoen van de ommekeer kunnen worden?

Tour de France 2017

Ontwikkelaar: Cyanide
Uitgever: Focus Home Interactive
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1-2
Release: 15 juni 2017

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

Tourhoop

Zaterdag 1 juli 2017 gaat de geschiedenisboeken in als de dag waarop Duitsland de nobele wielersport opnieuw in de armen sloot. Na de jarenlange dopingschandalen hoefde Duitsland het wielrennen niet meer, maar met de Grand Départ in Dusseldorf – een tijdrit over veertien kilometer – is de Wiedergutmachung een feit. De ironie wil dat André Cardoso, die voor Trek de Tour zou gaan rijden, in de week voor de grote start betrapt werd op het gebruik van doping. Zo wekte hij tóch weer enige vorm van Duitse argwaan op. Ook Tour de France 2017, de consoleversie van ’s werelds populairste rittenkoers, kan rekenen op enige scepsis. Dat komt namelijk door het feit dat zijn voorgangers niet altijd even hard wisten te overtuigen in het verleden. De games werden een beetje zoals Jurgen Van den Broeck: elk jaar hoopte iedereen dat onze Belgische hoop op een podiumplaats in de Tour ook daadwerkelijk de verwachtingen kon inlossen, maar telkens overheerste na drie weken fietsen toch de ontgoocheling van de gemiste kansen. Tour de France 2017 doet een dappere poging om met een snedige demarrage de negatieve klanken uit het wiel te kletsen, maar lukt dat ook?

Tour de France 2017 PS4

Handig voor nieuwkomers in de reeks: de vierdelige tutorial.

Een eerste heikel punt waar de franchise al langer onder te lijden heeft – net als grote broer Pro Cycling Manager overigens – is ook in deze Tour de France 2017 weer aanwezig: het gebrek aan licenties. Net als de voorbijgaande jaren, wist Cyanide niet elke ploeg en elke renner te overtuigen om in het spel te zitten, waardoor delen van het peloton niet altijd even herkenbaar zijn. De Britse spurter Mark Cavendish wordt plots Civendash, Chris Froome ziet zijn naam getransformeerd worden naar Frip en zelfs onze Olympische kampioen Greg Van Avermaet krijgt plots de naam Van Avermaeg opgespeld. De meeste namen blijven echter wel herkenbaar genoeg om te weten wie bedoeld wordt, maar het blijft toch een storend element voor de wielerfans die zich een weg door deze game fietsen. En ja, je kan vanaf deze editie de namen wel nog zelf aanpassen, maar dat is dan weer een lastig karweitje waar nét iets te veel moeite in kruipt.

Tour de France 2017 PS4

Heikel punt bij uitstek: de licenties. Renners als Sagan, Kristoff, Matthews en Bouhanni kennen we wel, maar van Civendash, Gavirig en Viviaa hebben wij alvast nog nooit gehoord.

Beleving genoeg, maar uit het wiel gekletst op grafisch vlak

We gaan meteen door met een ander negatief punt. Geen nood, straks zijn we wat positiever, beloofd. Op grafisch vlak moet Tour de France 2017 het wiel lossen vergeleken met andere sportgames. Elke renner is voorzien van dezelfde generische tronie en koerst op exact dezelfde manier, waardoor enige vorm van herkenbaarheid van de toppers, laat staan van de rest van het peloton, ver te zoeken is. Erg spijtig toch, want het zou dat beetje extra cachet kunnen toevoegen aan een spel dat al een vrij hoge instapdrempel heeft. In plaats daarvan krijg je een peloton van tweehonderd renners die allemaal een replica van elkaar vormen, en die enkel maar in truitje en lengte wat van elkaar verschillen. Maar denk nu vooral niet dat het hele spel qua graphics ondermaats scoort, want de omgeving van de wedstrijden ziet er wel prima uit – met uitzondering van het over het asfalt zwevende publiek dat je tijdens de ritten tegenkomt. Alle andere wegen, omgevingen, dorpjes, bomen en aankomsten zien er dan weer wel authentiek genoeg uit om van te kunnen genieten.

Tour de France 2017 PS4

Op grafisch vlak kan deze game nog héél wat verbeteren

Waar Tour de France 2017 wel zijn stinkende best in doet en de goede lijn van de afgelopen jaren verderzet, is qua wedstrijdbeleving. Je krijgt niet enkel voor elke etappe in de Tourmodus een filmpje te zien waarin de etappe wordt voorgesteld, ook de ritten zelf voelen echt genoeg aan om je geboeid te houden in de jacht naar de gele trui. Verwacht dus niet dat je om de tien kilometer hetzelfde generische Franse dorpje doorkruist, maar wel een afwisselende omgeving die het leuker maakt om een virtuele tocht van tweehonderd kilometer af te malen. Ook de wegen zelf zijn realistisch genoeg aangepakt. In sommige etappes zal je op smallere stroken fietsen, in andere weer op bredere wegen. Bovendien zijn de échte routes, met realistische beklimmingen van cols die goed nagemaakt werden, ook een toegevoegde waarde voor de echte Tourfans, die ongetwijfeld die sleutelmomenten uit de échte ronde zullen willen recreëren op hun console. Op dat vlak stoelt Tour de France 2017 zich dus op het nodige realisme, ondanks de minpunten waarover we het al hadden.

Tour de France 2017 PS4

Voor aanvang van elke rit zie je het profiel van de etappe en de persoonlijke doelstellingen van jouw renners. Op dit scherm kies je ook welke renner je zelf bestuurt, al kan je dat wel altijd veranderen tijdens het spelen

Voorbereidingskoers en afdalingen

Had Tour de France 2017 daadwerkelijk alleen maar de ronde van Frankrijk van dit jaar als speelmodus gehad, had het maar een mager beestje geweest. Gelukkig voorzagen Cyanide en Focus Home Interactive nog wat andere koersen. Echt veel variatie komt er dan nog altijd niet in het spel, maar je kan tenminste ook al het Franse Critérium du Dauphiné (traditioneel de laatste grote voorbereidingskoers op de Tour) of de Belgische Triptyque des Monts et Châteaux afhaspelen. Wie het goed genoeg doet in de eerste koersen die beschikbaar zijn in het begin van het spel, kan zelfs de Tour van 2016 nog eens helemaal opnieuw rijden.

Ook de MyTour-modus kan je nog wel eventjes zoet houden, al zal je daar wel het nodige geduld moeten oefenen. In die spelmodus stel je immers zelf een team samen om – eerst in de kleinere koersen zoals de Triptyque, en pas later in het grote werk als de Tour – verder te groeien en met het verzamelde prijzengeld je team samen te stellen met steeds grotere kleppers. Zo heb je bij een eerste spelbeurt nauwelijks genoeg geld om enkele degelijke renners op de been te brengen. Wanneer je met die nobele onbekenden maar genoeg aanvalt en eens een bolletjesklassement of iets dergelijks weet te veroveren, kan je met het prijzengeld een volgende keer wél betere renners aantrekken. Het zal even duren vooraleer je de ronkende namen van het peloton aan je loonlijst kan toevoegen. De kans bestaat dat de verveling toeslaat voor je dat doel eindelijk weet te bereiken. Met niet al té veel koersen in het spel, kan het hele concept immers al snel repetitief gaan aanvoelen. De opzet kunnen we alleen maar toejuichen, maar de uitwerking loopt bij momenten toch een beetje mank.

Tour de France 2017 PS4

De omgevingen zien er dan weer wél vrij goed uit

Voor wie al die ritten toch net iets te lang duren in Tour de France 2017, is er ook de handige optie om hele ritten te simuleren. Kan zo’n vlakke rit je niks schelen omdat je toch enkel maar met Froome – sorry, Frip in dit spel – het verschil wil maken in de bergetappes, dan kan je gewoon meteen overgaan tot de resultaten. Vind je dat net iets té drastisch, dan kan je ook gewoon tijdens de koers op de forward-knop duwen om sneller tot de cruciale fases van de koers te komen. Het helpt om het repetitieve karakter van dit spel toch wat te counteren, want ook in het echte leven zie je ons alvast niet vanaf de eerste kilometer gepassioneerd naar de koers kijken. Zeker in vlakke etappes kan je je het al eens permitteren om je vinger op de fast forward-trigger te houden tot de laatste vijftien kilometer. Tot slot kan je in Tour de France 2017, net als in de versie van vorig jaar, ook nog in een aparte spelmodus enkele afdalingen voor je rekening nemen. Daarbij vallen telkens bronzen, zilveren en gouden medailles te verdienen, waarmee je verdere afdalingen ontgrendelt. Een leuke bonus die je kan helpen om tijdens de andere spelmodi je bochten nog beter aan te snijden, maar meer dan een leuke gimmick kunnen we dit toch ook niet echt noemen.

Op zich weet Tour de France 2017 niet gigantisch veel verbeteringen of vernieuwingen op tafel te leggen in vergelijking met zijn voorganger, maar het verleden heeft al bewezen dat het geen vanzelfsprekende zaak is om de wielersport over te zetten naar een overtuigende consolegame. Er zijn goede elementen, er zijn minder goede elementen, en er zijn storende elementen zoals het gebrek aan licenties. Al bij al zal een beetje wielerterrorist zich tijdens en ná de Tour nog wel kunnen amuseren met deze digitale versie ervan.

Tour de France 2017 bij bol.com

6 Geen kopman

Games over wielrennen hebben af te rekenen met een hogere instapdrempel dan pakweg een voetbalspel, maar hoedje af voor Cyanide en Focus Home Interactive dat ze ook voor het seizoen 2017 weer hun stinkende best hebben gedaan om de mythische Tour de France over te brengen naar de consoles. Lukt hen dat vlekkeloos? Verre van, want op grafisch vlak valt nog heel wat te verbeteren, en het gebrek aan licenties is zelfs mét de optie tot editen nog redelijk storend. Tel daar nog eens de repetitiviteit bij die eigen is aan de wielersport, en dan weet je dat niet iederéén zal kunnen genieten van dit spel. Ben je daarentegen een wielerfanaat die elk jaar reikhalzend uitkijkt naar het grootste wielercircus van het seizoen, dan kan Tour de France 2017 je wellicht wel bekoren.

• Vormgeving 6
  • Audio 5
  • Gameplay 7