PC gamers van de voorbije 20 jaar kennen het allemaal, de arena shooterHot in de jaren negentig en tijdens de eerste jaren van de 21e eeuw. Met twee grote toppers aan het voortouw: Quake en Unreal Tournament. Ondertussen is het 2017 en voor beide game-series is er een nieuwe telg in ontwikkeling. Unreal Tournament is ondertussen al meer dan 3 jaar aangekondigd en hopen we dit jaar nog te mogen spelen. Bethesda daarentegen lanceerde de voorbije 2 weken een closed beta van hun nieuwste game, Quake Champions.

Disclaimer: De beta was enkel bespeelbaar voor 2 korte weekends, onze huidige bevindingen zijn gebaseerd op zo’n 20-tal matches. We hebben toestemming gekregen voor het publiceren van beeldmateriaal.

Quake Champions is niet meer volledig de Quake die menig pc gamer zich zal herinneren. De grootste verandering vind je meteen terug in de naam: champions. Er is niet één quake guy die iedereen speelt, maar een heel raster van champions. Ieder met hun eigen unieke statshitpoints, movement en armour, meteen al een grote breuk met het verleden. Bovendien heeft iedere champion ook zijn eigen active ability, zoals een extra shield, een teleport of X-ray Vision. Door het toevoegen van deze nieuwe karakters zal het opzetten van een team een erg belangrijk aspect worden, zeker voor E-sports, iets wat publisher Zenimax zéér graag wilt pushen met deze game. Mijn favoriet was Anariki, een champion op een hoverboard, waardoor je enorm snel kan bewegen én meer controle hebt in de lucht.

overzicht heroes in Quake champions

Iedere champion heeft zijn eigen stats en ultimate spell

Het Champions aspect is veruit de grootste verandering waar je als speler aan moet wennen. De rest van het spel is én blijft gewoonweg Quake. De wapens zijn quasi allemaal dezelfde, de hitsounds klinken als muziek in de oren en de maps zijn nieuw maar blijven hun Quake-karakteristiek behouden. Mijn grootste teleurstelling is het geluid van de wapens, ze missen enige impact en hebben een fragiel geluid. Qua gameplay voelt gelukkig alles grotendeels hetzelfde aan zoals bij de vorige games: de physics zijn vergelijkbaar met Quake III en skill moves zoals strafe jumping zijn ook opnieuw aanwezig.

De Quake look & feel zit nog altijd goed

Quake Champions zal gelanceerd worden met een Free to play-model en dit was ook al zéér duidelijk in de beta. Standaard krijg je één champion, de overige kan je kopen met currency die je verdient tijdens het spelen van de game of uiteraard met echt geld. Uit de beta was het jammer genoeg niet mogelijk om een beeld te krijgen over de details hiervan, hoeveel games je bijvoorbeeld moet spelen om één extra champion te verdienen.. Wat wél al duidelijk was zijn de extra verdienmodellen die in deze F2P zullen zitten: loot boxes. Voor de meesten ondertussen al geen nieuw begrip meer. Deze loot boxes bevatten skins, announcers, voice lines en meer. Het zal bang afwachten zijn in welke mate het F2P model in detail wordt uitgewerkt.

Quake Champions bevat allerlei in-game loot boxes met cosmetische effecten

Visueel en technisch merk je gewoon dat deze game genesteld is in de wereld van pc-gaming. Mooie graphics en technisch sterk, waardoor je een hoge en stabiele framerate kan bekomen. Momenteel komt de game niet naar consoles, maar de kans bestaat dat ze dit aankondigen op E3. Toch lijkt het moeilijk om zo’n precieze en snelle shooter met een controller te spelen.

Hoewel er een aantal veranderingen zijn, blijft Quake Champions in zijn essentie een gewéldige arena shooter. Het is een game die de vermeestering van snelheid, techniek en vaardigheden blijft belonen. Wel heb ik nog sterke vragen over het F2P-model, waarover we vandaag nog weinig weten. Hoe dan ook, ben je fan van arena shooters? Hou deze game en zijn website zéker in de gaten, er komen ongetwijfeld nog meerdere (open) beta-momenten.

Share.

About Author

Alexander Van Rompuy

Ik ben fan van tech & games, meer moet dat niet zijn!

Reacties