Momenteel te bewonderen op jouw beeldbuis: jouw jaarlijkse afspraak met Michel Wuyts en José De Cauwer, het olijke duo dat je traditiegetrouw doorheen de hele Ronde van Frankrijk gidst. We passeren allerlei kasteeltjes, dorpen en andere bezienswaardigheden waarlangs het peloton slingert op weg naar de Champs Elysées in Parijs. Heb jij wel eens iets van ‘Goh, waarom zou ik niet kunnen wat die mannen op hun fiets kunnen?’, dan is Pro Cycling Manager 2017 wellicht de geknipte aankoop voor jou. Geekster kroop voor jou zelf op het zadel om te zien wat Cyanide en Focus Home Interactive dit seizoen opleverden.

Pro Cycling Manager 2017

Ontwikkelaar: Cyanide
Uitgever: Focus Home Interactive
Platform: PC
Aantal spelers: 1 (online multiplayer tot 16)
Release: 15 juni 2017

Reviewcopy op pc, bekomen via de uitgever.

Het draait niet alleen rond de Tour

De Tour de France draait inmiddels op volle toeren, en dus is het intussen traditie dat ontwikkelaar Cyanide en uitgever Focus Home Interactive de gamende wielerliefhebbers trakteren op wielersim Pro Cycling Manager, en sinds enkele jaren ook op consoleversie Tour de France – die we eerder al reviewden en waar we gemengde gevoelens aan overhielden. Daardoor vind je ongetwijfeld enkele parallellen terug tussen die vorige review en deze bespreking van Pro Cycling Manager 2017. Hoewel beide games een ietwat verschillend uitgangspunt hebben, komen ze overduidelijk uit dezelfde stal. Wat alvast wel in het voordeel van Pro Cycling Manager 2017 pleit, is dat de mogelijkheden hier alvast een stuk uitgebreider zijn dan in Tour de France 2017. Of dat ook goed genoeg is om naar een knalprestatie te spurten, is wel nog een andere zaak.

Pro Cycling Manager 2017 Eiffel Tower

De Tour de France is natuurlijk het hoogtepunt van de wielerkalender, maar Pro Cycling Manager 2017 biedt nog véél meer mogelijkheden dan enkel een rondritje in Frankrijk.

Toegegeven, de Tour van dit jaar heeft zijn reputatie als grootste wielercircus van het jaar al meer dan waargemaakt. Publiekslieveling en topfavoriet voor de groene trui Peter Sagan werd al naar huis gestuurd, Chris Froome zit al stevig in de gele trui, Marcel Kittel klopte Boasson Hagen met welgeteld 0,0003 seconden en Richie Porte katapulteerde zichzelf uit de Tour met een spectaculaire valpartij. Het geeft een mens al eens zin om zélf op de fiets te kruipen, of toch tenminste op de virtuele tegenhanger ervan. Met Pro Cycling Manager 2017 kan je immers opnieuw zelf in de huid van een ploegleider of aanstormend wielertalent kruipen, om te bewijzen dat je het beter kan doen dan het huidige peloton. Zoals we daarnet al zeiden, zijn je mogelijkheden hier wel erg uitgebreid. In de carrièremodi start je aan het begin van het huidige wielerseizoen (namelijk op 1 januari 2017), en kan je verschillende seizoenen aan elkaar rijgen. Bovendien krijg je hier toegang tot zowat àlle grote ploegen, zowel die uit de World Tour als de Pro Continentale en de Continentale ploegen.

Pro Cycling Manager 2017 tutorial

Voor wie PCM 17 een eerste kennismaking is met de reeks, zal de tutorial erg van pas komen.

Ploegen genoeg, licenties te weinig

Onze reviews van de twee voorgaande Pro Cycling Manager-games kregen er telkens een alinea aan besteed, en ook kleine broertje Tour de France kampt al sinds den beginne met dezelfde ziekte: het gebrek aan licenties. Toegegeven, er wordt vooruitgang geboekt aangezien inmiddels alle World Tourploegen (de grote namen, de ‘eerste klasse’ onder het wielrennen zeg maar) al hun naam en uitrusting laten opnemen in het spel, maar onder de kleinere ploegen (de Pro Continentale en de Continentale, de ‘tweede en derde klasse’) zijn er toch nog enkele die dwarszitten. Het Russische team Gazprom wordt Gasspro, en Veranda’s Willems wordt omgetoverd tot Verideaux Millems, om maar twee voorbeelden te noemen.

Ook de renners zelf ontsnappen er niet aan, en dat valt dan weer vooral in de World Tour op – want, eerlijk gezegd, de helft van de wielrenners uit de Pro Continentale ploegen zijn eerder nobele onbekenden waarvan we zelf niet weten of het nu een echte of een vervalste naam is. Zonder mod uit de Steam Workshop (godzijdank dat die bestaat, want het overgrote deel van de spelers zal al snel een updatebestand downloaden) rijd je rond in het peloton met Gregory Van Avermak, Philip Gilbam of Kris Run (Froome, die na zijn looppartij in de Tour van 2016 deze grappige bijnaam kreeg). En ook sommige wedstrijden worden niet gespaard en krijgen een parodiërende naam opgeplakt. Jammer toch, want zonder mod neem je zo wel al een héél grote hap uit de spelervaring.

Pro Cycling Manager 2017

In de carrièremodus kan je als ploegleider zelf instellen wanneer je renners moeten pieken.

FIFA-syndroom

Waar deze Pro Cycling Manager 2017 misschien nog het meeste onder te lijden heeft, is het welgevreesde FIFA-syndroom. Als je elk jaar eenzelfde sportspel op de markt brengt, wordt het na verloop van tijd toch wel erg moeilijk om genoeg nieuwigheden aan te bieden die de nieuwe van de vorige versie onderscheiden. Pro Cycling Manager 2017 pakt dan wel zelf uit met onder meer een diepere AI, verbeterde physics, nieuwe routes en multiplayerclans, maar alles bij elkaar genomen weet deze versie toch net iets té weinig vernieuwingen aan te bieden tegenover zijn voorganger, waardoor vele gamers het spel al eens links zouden durven laten liggen – de versie van 2016 werkt immers net zo goed, afgezien van de transfers en nieuwe ploegen.

Vergis je echter niet, want het is niet alsof Cyanide en Focus Home Interactive een klakkeloze kopie hebben afgeleverd. Tijdens de carrièremodus als ploegleider krijg je enkele extra mogelijkheden voorgeschoteld, en in de Pro Cyclist-modus (waarbij je zelf een beloftevolle wielrenner creëert) word je nu minder aan je lot overgelaten en krijg je meer begeleiding en koerstactieken dan vorig jaar. Hoe dan ook is de gebruiksvriendelijkheid van de menu’s nog niet wat het moet zijn, en kan je als nieuweling makkelijk verloren raken in de vele schermen die je voor je netvliezen krijgt. Het voelt allemaal net iets minder natuurlijk aan dan bijvoorbeeld een Football Manager, die er ondanks zijn uitgebreide mogelijkheden wel in slaagt om alles natuurlijk te laten aanvoelen.

Pro Cycling Manager 2017

In een sport die geteisterd wordt door allerhande drugsschandalen is een ‘bollentrui’ toch een grappig gegeven.

Twee andere modi die de laatste jaren hun weg naar de reeks gevonden hebben, maken ook in Pro Cycling Manager 2017 hun opwachting: de multiplayer en het baanwielrennen. Beide blijven echter toch nog steeds meer een aangename gimmick dan een echte toegevoegde waarde. In geen van beide gevallen ga je je immers zo lang kunnen bezighouden als in de klassieke carrièremodi. In het multiplayerluik kan je nu ook deel uitmaken van clans, al speelt de Pro Cycling Manager-reeks toch nog net iets te veel in op een niche in de gamewereld om van een bloeiende online community te kunnen spreken. In theorie kunnen tot 16 spelers een ploeg onder hun hoede nemen voor een multiplayerrace of -toernooi, maar in werkelijkheid is er niet al te vaak genoeg volk online om effectief grote koersen te gaan rijden. En ook het baanwielrennen valt moeilijk uitgebreid te noemen. Je kan enkele klassieke disciplines (zoals de omnium, keirin, 200m sprint of afvallingskoers) rijden met fictieve baanwielrenners, maar erg lang zal je je daarmee niet kunnen bezighouden. Een vermakelijk tussendoortje als je even genoeg hebt van die rittenkoersen van 200 kilometer uit het gewone wegwielrennen, dat wel, maar niet veel meer.

Pro Cycling Manager 2017 clans

In het multiplayergedeelte kan je nu ook deel uitmaken van een clan – als er al volk online is, tenminste.

Generische deuntjes

Waar Pro Cycling Manager 2017, of in ieder geval de komende versies, nog de nodige progressieruimte voor de boeg hebben, is op audiovisueel vlak. Net als de voorbije jaren zijn de deuntjes die je tijdens de menu’s hoort erg generisch – logisch wel ergens, want als je al niet investeert in de nodige licenties valt het wel te verwachten dat ook de soundtrack niet al te zeer gaat knallen. En ook tijdens de koersen zelf krijg je wat herkauwd wedstrijdcommentaar te horen, en herhalend gejoel van de supporters aan de kant van de weg. Pro Cycling Manager houdt het midden tussen een managementsim (waarbij de graphics van ondergeschikt belang zijn) en een échte sportgame (waar het oog ook wel wat wil), en doet het omwille van die kruising tussen beide werelden dan ook vrij matig. Op grafisch vlak valt het op dat alle renners weer zo goed als exacte kopieën van elkaar zijn, al vliegen ze in deze editie net iets minder makkelijk door elkaar alsof ze uit gas bestaan – al gebeurt dat wel degelijk nog, want natuurwetten hebben nog altijd niet even veel vat op wielrenners, blijkbaar. Ook de meermaals gerecycleerde omgevingselementen kunnen al eens op je zenuwen gaan werken, al zorgen sommige goed uitziende landschappen in de grotere koersen dan weer voor wat lichtpuntjes.

Pro Cycling Manager 2017

Als kruising tussen een managementsim en een echte sportgame presteren de graphics ergens tussen beide werelden in.

Pro Cycling Manager 2017 zal, net als zijn voorgangers, niet voor iedereen weggelegd zijn. Dat komt mede door het feit dat dit soort games al een hogere instapdrempel kent dan pakweg een FIFA– of Football Manager-telg, maar ook omdat het spel zelf verre van perfect is. Daarvoor zijn er niet iets te veel minpuntjes aanwezig: het gebrek aan licenties (godzijdank is er de Steam Workshop nog), de niet al te gebruiksvriendelijke menu’s, de audiovisuele middelmaat en het gebrek aan echte vernieuwingen bijvoorbeeld. Maar natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, want au fond kunnen wielerliefhebbers zich zeker wel amuseren met dit spel. Als ploegleider kan je er je plezier uit halen om een superteam samen te stellen over de seizoenen heen, en in de Pro Cyclist-modus kan je onder je eigen naam de grootste wielerkampioen ooit worden. Ben je echter geen wielerfanaat, dan zal Pro Cycling Manager 2017 wellicht geen wondermiddeltje bieden om je te laten overstappen naar de lievelingssport van Michel Wuyts en José De Cauwer.

Pro Cycling Manager 2017 bij bol.com

Pro Cycling Manager 2017

6 Wieltjeszuiger

Als een volleerde wieltjeszuiger - Joop Zoetemelk zou jaloers zijn - zit Pro Cycling Manager 2017 in het wiel van zijn voorganger. Volgt die het tempo dat de reeks erop nahoudt? Ja, dat wel, maar het ontbreekt jammer genoeg wel een snedige demarrage die nodig is om het onderscheid te kunnen maken. De kleine vernieuwingen zijn welgekomen, maar net niet goed genoeg om van een echte vooruitgang of ontsnappingspoging uit het peloton te kunnen spreken. Ideaal voor de wielerfans, twijfelgevalletje voor de wielerleken onder ons.

• Vormgeving 6
  • Audio 5
  • Gameplay 6