We worden dit jaar getrakteerd op een erg drukke sportzomer, zoveel is duidelijk. Niet alleen nadert het EK voetbal zo stilaan zijn grote ontknoping en komen er in augustus ook nog eens de Olympische Spelen in Rio aan, tussenin blijven we nog even in Frankrijk hangen voor de Tour de France. Traditiegetrouw gaat het hoogtepunt van het wielerseizoen gepaard met de release van een nieuwe wielersimulator: welkom Pro Cycling Manager 2016!

Pro Cycling Manager 2016

Ontwikkelaar: Cyanide Studios
Uitgever: Focus Home Interactive
Platform: Computer (Windows)
Aantal spelers: 1 (online 2-16)
Release: 16 juni 2016

Reviewcopy op pc, bekomen via de uitgever.

Met games als Pro Cycling Manager 2016 ligt het natuurlijk meteen voor de hand om de vergelijking te maken met de voorgangers uit de reeks. Het concept blijft uiteraard hetzelfde: je neemt een wielerploeg over en sleutelt er zelf eentje in elkaar – en dat kan zoals steeds in de drie ‘klasses’ van het wielrennen: de WorldTour-ploegen, de pro-continentale teams en de continentale teams – en je gaat vervolgens voor de grootste successen in wielerwedstrijden over de hele wereld. Wie liever zelf in het midden van de belangstelling staat in plaats van zich druk te moeten maken in het reilen en zeilen van een héle ploeg, is er sinds vorig jaar ook de Pro Cyclist-modus. Daarin creëer je zelf een beloftevolle held op het stalen ros en is het je taak om die uit te bouwen tot een topper. Die spelmodus zorgde een jaar terug voor een aangename frisse wind doorheen het spel, en mocht dus ook nu niet ontbreken. Maar boekt Pro Cycling Manager 2016 voor het overige wel genoeg vooruitgang om van een geslaagde game te kunnen spreken?

Pro Cycling Manager 2016

Idyllische uitzichten genoeg, maar hoe zit het met de spelkwaliteit?

Dekselse licenties

Even een open deur intrappen: al sinds ontwikkelaar Cyanide begon met het in elkaar steken van een wielersimulator, en dat is intussen toch al zo’n vijftien jaar, zijn licenties hét heikele punt bij uitstek. Niet alle wielerploegen zijn zo gewillig om hun naam en die van hun renners te verlenen aan het spel – of Cyanide en Focus willen gewoon niet genoeg duiten leggen, dat is ook een mogelijkheid – en dat is dit jaar dan ook niet anders uitgedraaid. Toegegeven, er is wel al enige vooruitgang merkbaar nu alle ploegen wel al de correcte naam meekregen (vorig jaar deed BMC nog wat moeilijk, bijvoorbeeld), maar desondanks zijn er nog genoeg renners die met een vals paspoort door het leven gaan. Tourfavoriet Chris Froome wordt plots Chris Vroome, de achternaam van Mark Cavendish wordt plots Caveman en zelfs enkele wedstrijden krijgen een verkeerde naam aangemeten om toch maar niet te moeten betalen (ik kijk naar jou, Amstil Gold Race). Gelukkig is er nog de Steam Workshop, waar naar schatting 99% van alle gamers die Pro Cycling Manager 2016 in huis halen al snel hun toevlucht tot zullen zoeken.

Pro Cycling Manager 2016

Net als in het echte leven zullen ook op je computerscherm geregeld al eens wat renners tegen het asfalt gaan.

Maar goed, aangezien het intussen een koud kunstje is geworden om wél voor de juiste namen te zorgen doorheen het peloton, zou het maar oneerlijk zijn om deze Pro Cycling Manager 2016 daar volledig op af te rekenen – al is en blijft het wel een pijnpunt dat ondanks alles erg storend blijft, net als dat ene kiezeltje in je schoen tijdens een lange wandeling. Misschien maakt de gameplay nog wel een en ander goed, ter compensatie voor dat gedoe met de namen? Helaas ook niet helemaal, want ook hier komen enkele ergernissen terug die in eerdere versies al eens opspeelden. Renners vliegen geregeld nog eens dwars door elkaar heen alsof ze uit gas bestaan, en de repetitiviteit slaat net iets te vaak toe tijdens de wedstrijden (daar heeft het echte wielrennen natuurlijk ook geregeld al eens last van, want wat voor interessants gebeurt er nu in godsnaam op 150 kilometer van de eindmeet?), maar gelukkig kan je fast forwarden naar een interessanter moment in de koers. Voor wie zelfs dat nog te veel gevraagd is, is er zoals steeds natuurlijk ook nog steeds de optie om de héle wedstrijd te simuleren en meteen richting de uitslagen te gaan.

Pro Cycling Manager 2016

De gameplay blijft geregeld last hebben van repetitiviteit.

Diepgaander én met multiplayer

Nog meer dan in de voorgaande edities weet deze Pro Cycling Manager 2016 wel de essentie van het managementgenre vast te leggen. De mogelijkheden tot interacties met je renners en tijdens de wedstrijden zijn erop vooruitgegaan, en je hebt nog meer het gevoel dat je alle touwtjes in handen hebt. Niet alleen moet je tijdens de wedstrijden nauwlettend de koerstactiek in het oog houden en je renners op het juiste moment de juiste instructies meegeven, ook in het dagelijkse leven als ploegleider moet je op vanalles en nog wat letten. Hou je sponsors tevreden door resultaten te boeken, voer onderhandelingen met je coureurs over contracten en bepaal hun wedstrijdschema zodat ze op het ideale moment kunnen pieken. Hetzelfde verhaal bij de Pro Cyclist-modus, want ook daar kan je nu op veel meer interactie rekenen. Dat kan natuurlijk wel erg overweldigend overkomen, waardoor de tutorial vooral voor de nieuwe spelers meer dan welkom is. Voor iets meer geroutineerde spelers is er ook de optie om enkel de nieuwigheden uit te lichten, waardoor iedereen al snel up to date raakt. Al neemt dat natuurlijk nog niet helemaal weg dat de instapdrempel voor dit spel vrij hoog ligt en dat niet iedereen zich in deze game zal kunnen vinden.

Ook nieuw en vrij geslaagd: de multiplayermodus die Pro Cycling Manager 2016 in huis heeft. De voorbije jaren werd wel al de optie toegevoegd om ook op de piste aan de slag te gaan, maar de track races bleven wel erg beperkt en zorgden eerder voor een leuke gimmick dan voor een echte toegevoegde waarde. Met deze multiplayer ligt dat toch net iets anders. Die is immers al net iets uitgebreider, en zorgt ervoor dat je het met meerdere andere menselijke spelers tegen elkaar kan opnemen in afzonderlijke koersen en rittenwedstrijden. Hoewel dat voor een welgekomen nieuwe modus zorgt – een menselijke tegenstander speelt toch nog net iets anders dan de AI, die er dit jaar wel wat op vooruitgegaan is – moeten we toch ook even vermelden dat het spel wel eens durft te crashen in die multiplayermodus, wat al meteen een flinke hap uit het hernieuwde spelplezier kan wegnemen.

Pro Cycling Manager 2016

De gele trui uit de Tour blijft toch iets mythisch hebben, ook op het computerscherm.

Op vlak van de grafische prestaties en het audioluik in Pro Cycling Manager 2016 wordt dezelfde lijn doorgetrokken die al doorheen het hele spel geldt: een lichte vooruitgang, zonder dat we het als een strakke démarrage kunnen zien. Zoals wel vaker bij managementgames ligt de nadruk niet meteen op haarscherpe graphics, maar buiten de netjes uitziende omgevingen (hoewel die ook regelmatig herhaald worden) voelt het toch allemaal net iets te generisch aan. In de koers is het sowieso al moeilijk om renners te herkennen omdat ze telkens vanop de rug gefilmd worden, maar ook in vooraanzicht zal je moeite hebben om er in dit spel je wielerhelden van tussenuit te halen. Ook de audio heeft net iets te veel last van een generische opbouw. Enkele flauwe deuntjes die hun stinkende best doen om als coole beats te klinken, redden het helaas niet, en ook tijdens de koers hoor je veel audiomateriaal gerecycleerd worden. Jammer toch, want die wedstrijdbeleving zou net dat tikkeltje extra cachet aan een spel als dit kunnen verlenen.

Pro Cycling Manager 2016 bij Bol.com

7 Chasse patate

Weinig games hebben zo'n hoog 'hate it or love it'-gehalte als een Pro Cycling Manager, en dat is ook voor deze nieuwste versie het geval. Beetje bij beetje boeken Cyanide en Focus wel de nodige vooruitgang om meer en meer wielerliefhebbers richting hun simulator te lokken, maar de instapdrempel blijft wel erg hoog liggen én de kleine ergernissen (de ontbrekende licenties, de foutjes in de gameplay en de saaiheid van alles wat zich voor de laatste dertig kilometer voordoet) zorgen ervoor dat dit spel niet voor iedereen weggelegd is. De gele trui zal dit spel nooit veroveren maar ach, geef ze gerust de prijs van de strijdlust, dat is ook al mooi.

• Vormgeving 7.5
  • Audio 6
  • Gameplay 7