Monster Hunter World Gamescom hands-on: de wijde wereld in

0

Monster Hunter. Het blijft een raar beestje. De serie is een waar fenomeen in Japan, waar ze op het podium mag staan naast Pokémon en Dragon Quest. Maar in het Westen konden de games nooit een breed publiek aanspreken. Capcom hoopt hier verandering in te brengen door Monster Hunter opnieuw naar het grote scherm te verhuizen. Geekster mocht de game alvast testen op Gamescom.

Eerst en vooral: Monster Hunter World ziet er fantastisch uit. De art direction is on point en dit is precies hoe ik me Monster Hunter had ingebeeld op de nieuwe generatie consoles. Na jaren van jagen op de 3DS is het een enorme verademing om de vele monsties in glorieuze HD te mogen aanschouwen. Capcom neemt evenwel een enorme gok door de franchise weg te halen van een draagbare console, want juist dat was wat de games zo populair heeft gemaakt in het moederland. Maar door de serie naar een wereldwijd publiek te brengen op PlayStation 4, Xbox One en later ook de pc hoopt de Japanse ontwikkelaar dit waarschijnlijk te compenseren.

monster hunter world capcom ps4 gamescom booth

Monster Hunter World ziet er niet alleen uit als een moderne game, Capcom heeft een aantal kleine maar toch belangrijke aanpassingen gedaan aan de set-up die voor een vlottere ervaring moeten zorgen. Geen paniek voor de die-hards, de essentie van Monster Hunter is intact gebleven in World. Maar het kan niet ontkend worden dat één van de redenen waarom deze serie nooit echt is doorgebroken hoofdzakelijk te wijten is aan de gecompliceerde structuur en mechanieken van de games. De learning curve bij Monster Hunter is echt niet te onderschatten. Vooral dat zal de grootste uitdaging zijn voor Capcom.

monster hunter world capcom ps4

Monster Hunter World speel je nog steeds zoals de vroegere Monster Hunter-games: het is de bedoeling om op gigantische bad-ass monsters te jagen en vervolgens loot te verzamelen om daarmee wapens en uitrustingen te maken om vervolgens nog grotere bad-ass monsters te kunnen verslaan. Dat doe je door missies te aanvaarden en met drie andere spelers eropuit te trekken in een aantal thematisch gevarieerde landschappen. Enkele opvallende verschillen met de vroegere Monster Hunter-games die meteen duidelijke werden tijdens het spelen: in Monster Hunter World is de wereld waarin je aan het jagen bent niet meer opgedeeld in de afgescheiden “zones” van de vorige games. De gebieden op de kaart zijn nog steeds gemarkeerd met nummers maar je wordt niet meer getrakteerd op een laadscherm als je van de ene naar de andere zone gaat. Het voelt inderdaad aan als een grote, open wereld. I like this.

monster hunter world capcom ps4

Ook heeft elke map nu meerdere camps, waar je van uitrusting kan veranderen en een maaltijd kan nuttigen. Voorheen kon je tijdens een missie niet wisselen tussen verschillende wapens of armor. Ook had je pech als je vergeten was om iets te eten en mocht je de broodnodige stat boosts vergeten. Bovendien kan je nu fast travelen tussen de verschillende camps en gebruik je geen stamina meer om te rennen totdat je een monster hebt ontdekt. Dat maakt het verplaatsen op de map een heel stuk makkelijker. Een andere feature die ervoor moet zorgen dat beginnende spelers makkelijker hun weg vinden, zijn de vuurvliegjes en voetsporen die de je de weg wijzen naar je prooi. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van dit hulpmiddel, maar het staat je dan ook vrij om het niet te gebruiken.

Het verzamelen van resources gaat ook een stuk vlotter nu: met een simpele druk op de knop in het voorbijlopen in plaats van te moeten knielen en je kwetsbaar op te stellen. Aan de ene kant is dit de zoveelste quality of life-verbetering, maar tegelijk gaat er toch een stukje charme typisch aan de Monster Hunter-games verloren hier. Ook kan je nu instellen dat bepaalde items automatisch worden gemaakt als je de juiste resources hebt verzameld.

monster hunter world capcom ps4

De gevechten zijn grotendeels zoals voorheen. En dat is goed nieuws. De adrenaline rusht nog steeds door je aderen bij het vellen van een Rathalos of Great Jagras (één van de nieuwe monsters.) Ik speelde even met het Great Sword en de Dual Blades en was meteen vertrouwd met de besturing. Een beetje storend vond ik dat je nu kan zien hoeveel damage je wapen aanricht door aanduiding met een cijfer. Gelukkig kan je dat afzetten. Wel leuk is de interactieve omgeving waarmee je de monsters nu in een “natuurlijke” val kan laten lopen. Zo kan je de vijand lokken naar een greppel waar hij komt vast te zitten, waarna je hem trakteert om een stevig pak rammel. Teamwork zal opnieuw belangrijk zijn om je snode plannetjes tot uitvoering te brengen. En van teamwork gesproken: drop-in drop-out multiplayer zou nu mogelijk zijn. Een geschenk uit de hemel.

Capcom probeert duidelijk een evenwicht te vinden tussen de nodige verbeteringen aan de klassieke Monster Hunter-formule om zo een breder publiek aan te spreken met tegelijkertijd het behoud van de core gameplay die deze serie populair heeft gemaakt. Een punt van kritiek op de laatste game, Generations, was dat ze te makkelijk was geworden. Benieuwd hoe de fans gaan reageren op de aanpassingen die in World zijn doorgevoerd. De hype heeft me in ieder geval wel opnieuw te pakken. In afwachting ben ik dan maar Monster Hunter Generations gaan spelen.

Tweet ons waar je het meest naar uitkijkt in Monster Hunter World met de hashtag #MonsterHunterGeek en maak kans op een Monster Hunter thema voor PS4!

Monster Hunter World verschijnt begin 2018 voor PlayStation 4 en Xbox One. Een pc-versie volgt later.

Share.

About Author

Yves

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties