Als Belgen mogen we best trots zijn op Larian Studios. Deze game-ontwikkelaars uit Gent zijn immers verantwoordelijk voor de Divinity-serie. Na het schitterende Divinity: Original Sin van een paar jaar geleden, komt Larian Studios nu met het vervolg, Divinity: Original Sin II. Het was na een succesvolle Kickstarter-campagne al een hele tijd beschikbaar in early access, maar nu is het spel officieel uitgekomen. Kan deze isometrische CRPG ons even sterk bekoren als zijn voorganger? Geekster praatte tegen alle dieren uit de omgeving en probeerde het voor jullie uit.

Divinity: Original Sin II

Ontwikkelaar: Larian Studios
Uitgever: Larian Studios
Platform: pc
Aantal spelers: 1 tot 4
Release: 14 september 2017
Reviewexemplaar op pc verkregen via uitgever.

Een waaier aan keuzes

Divinity: Original Sin II speelt zich meer dan duizend jaar na Original Sin af. Deze keer speel je niet met een duo Source Hunters, maar als een Sourcerer. De goden zijn dood en de wereld staat alweer op de rand van de afgrond. De Source is nog steeds een krachtige energiebron waarmee spectaculaire magie kan worden opgeroepen, maar dit gebruiken heeft als jammerlijk neveneffect dat er opeens grote en gevaarlijke monsters op de wereld losgelaten worden. Alle Sourcerers worden dan maar verscheept naar een concentratiekamp/gevangenkolonie in het hilarisch/ironisch genaamde Fort Joy. Ook jouw reis begint op de boot naar deze fantasieversie van Australië. Overal loert het gevaar, de bewakers zijn geen lieverdjes, en de gevangenen zouden ook wat vriendelijker tegen elkaar mogen zijn. Je avontuur begint met je ontsnappingsplannen, maar al snel leer je dat het lot van de wereld wel eens in jouw handen zou kunnen liggen.

Original Sin II boat

Je avontuur begint op de boot naar Fort Joy

Het hoofdverhaal is best sterk, en zit vol met linken naar de andere Divinity-spelen (hoewel er soms contradicties met de eerdere canon lijken te zijn). Toch is het helemaal niet nodig om een andere episode uit deze reeks gespeeld te hebben om te kunnen genieten van het verhaal en te begrijpen wat er gebeurt. Je kan een van de zes Origin Characters kiezen als je eigen personage, of je kan zelf iemand samenstellen. De Origin Characters kom je daarna sowieso tegen op je avontuur, maar als je speelt met een van hen zal je wel meer unieke dialogen krijgen en hen beter kunnen begrijpen. Deze zes personages, gaande van de levende dode Fane tot de heerlijk elitaire hagedis de Red Prince en de bard met een demon in haar hoofd Loshe, zijn elk interessant, hebben hun eigen queestes en kunnen een eigen wending aan het verhaal geven. Ze zitten bomvol interessante dialoogopties en geven vaak commentaar op wat er gebeurt in de wereld rondom hen, maar hebben wel precies meer contact met jouw personage dan met elkaar. Ze zijn ook niet alle zes even nauw verbonden met het hoofdverhaal, dat zich vooral bezighoudt met ongeveer drie van hen.

Original Sin II Character creation

Je kan een Origin Character spelen, of je kan een Undead Lizard Knight maken. Jouw keuze…

De wereld van Divinity: Original Sin II zit vol met avonturen, en de meeste queestes hebben minstens meer dan één manier om tot een goede of slechte afloop te komen, al naargelang je graag vecht, sluipt, onderhandelt of probeert door zoveel mogelijk je personages te teleporteren door op verboden plekken te komen. Dit moet wel, aangezien je indien je wil naar aloude traditie nog steeds echt iedereen op je pad kan vermoorden en toch nog minstens het hoofdverhaal kan afwerken. Kleine waarschuwing, je kan iedereen vermoorden, maar dan maak je jezelf ook wel gemakkelijk tot vijand en kan het zijn dat een heel dorp besluit dat ze jou toch wel beter een kopje kleiner maken.

Original Sin II pet pal 1

Uiteraard kozen we voor Pet Pal, het is een Divinity-spel.

Als je de npc’s echter in leven laat, merk je al snel dat hun dialogen soms standaard RPG-dialogen zijn, maar ook soms heel grappig of zelfs hartverscheurend zijn. In ieder geval kun je vaak heel creatief zijn in je aanpak van de dialogen of quests. En zoals altijd moet je best minstens één van je personages vanaf het begin van je avontuur de mogelijkheid geven om met dieren te praten, want wie dit niet doet, misloopt veel meer opties, beloningen of zelfs volledige side quests! Het spel zit bomvol content waar je gemakkelijk meer dan 50 uur mee bezig bent, maar soms kan je wel hier en daar een quest missen, bijvoorbeeld als je niet met dieren kan praten, vergeet te checken of er geesten zijn, of als je geen lichaamsdelen van dode personages opeet waardoor je hun laatste momenten kan herbeleven (yes, that is a thing). Wie écht alles wil doen en alle boeken en brieven wil lezen, zal zijn speelduur de 100 uur zien benaderen.

Overvloedig creatief

Wie het vorige spel gespeeld heeft, zal al snel de gelijkenissen qua gameplay in Divinity: Original Sin II opmerken. Toch zijn er een aantal belangrijke veranderingen gebeurd: de turn-based gevechten geven elk personage nog steeds een aantal Action Points waarmee je kleine of grote acties kan uitvoeren of waarmee je je kan verplaatsen, maar je begint elke ronde nu normaal gezien met 4 AP. Bovendien kun je niet over de 6 AP per ronde gaan (je AP verhogen met één van je stats kan dus niet meer). Elk personage heeft nu ook zowel physical als magical armor, en elke aanval is ook ofwel fysiek ofwel magisch. Naargelang van het type aanval zal je dus eerst door een van deze twee verdedigingslagen moeten geraken voor je hun levenspunten kan verminderen. Als je echter een van deze lagen bij een vijand kan wegnemen, begint ook de fun van de in dit spel essentiële crowd control. Vijanden op de grond slaan, in brand steken, bevriezen, verdoven met elektriciteit of in een weerloze kip veranderen (yes, that is also a thing), lukt immers pas enkel als ze geen armor meer hebben (maar is dan wel 100% betrouwbaar). De terreineffecten hebben nog steeds invloed op elkaar: zo zal vuur en vergif samen voor een explosie zorgen of geeft de combinatie van water en bliksem een verdovende aanval.

Original Sin II combat 2

Bij zo goed als elk gevecht zal een groot deel van de grond in brand geraken, bevroren worden, nat worden of vergiftigd worden.

Buiten de gevechten is het typisch Larian-voer. Je loopt rond in een isometrische wereld op zoek naar gevechten, npc’s, geheimen en waarschijnlijk ook alle kostbare voorwerpen die niet aan de muur vastgenageld zijn. Dat lopen duurt jammer genoeg wel een beetje lang, want je personages zijn niet echt van de snelste. Bij dialogen kies je nog steeds je antwoord uit een hele reeks mogelijkheden en kan je soms proberen om zo gevechten te omzeilen of andere personages te overtuigen van je gelijk. Met deze dialogen zal je veel tijd kunnen spenderen, maar je moet ook vele tientallen minuten of in het totaal zelfs een paar uur steken in je inventory management en het winkelen (of stelen). Je uitrusting bepaalt door de stats en bonussen nog steeds hoe goed de gevechten zullen gaan, dus deze up-to-date houden blijft bijzonder belangrijk. Je personages hebben elk hun eigen inventory, dat je gelukkig per categorie kan verdelen, maar ze kunnen niet oneindig veel dragen. Je zal dus zeker tijd moeten investeren in het naar winkeliers lopen om skills en uitrusting te kopen, of in het terug verkopen van overbodige spullen. Dit is niet het grootste deel van Divinity: Original Sin II, maar je moet het zeker niet onderschatten.

Original Sin II inventory

Het is al wat gebruiksvriendelijker, maar er is nog steeds uitgebreide inventory management!

De creativiteit die je al bij het verhaal zag, keert terug bij de skills waarmee je je vijanden het leven zuur maakt en bij het grote aantal verschillende character builds die je kan samenstellen. Er zijn zoals altijd verschillende categorieën met elk een grote hoeveelheid skills (die je meestal moet kopen of ‘bemachtigen’ bij de vele koopmannen). Je zou het ook beter zeker niet bij één leerschool houden per personage, maar elk teamlid vaardigheden uit zeker twee, maar soms zelfs drie of vier categorieën laten gebruiken. En per leerschool zijn er ook genoeg verschillende vaardigheden. Het leuke is dat ook je vijanden – zeker als het geen monsters maar mensen, elven, dwergen of hagedissen zijn – ook over de meeste van deze aanvallen kunnen beschikken. Als je niet creatief genoeg bent, kan Divinity: Original Sin II soms heel moeilijk worden, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden.

Original Sin II combat 3

Om te kunnen ontsnappen, moeten we eerst inbreken.

Dit is het punt waarop nieuwkomers waarschijnlijk even zullen slikken: je hebt zoveel opties dat het overweldigend wordt. Het zal dan ook even duren voor je door hebt welke vaardigheden of aanvallen goed samengaan en welke stats belangrijk zijn voor je personage. Wie niet vertrouwd is met Larian-spellen, moet bijvoorbeeld ook zeker leren dat het beter is om vijanden te belemmeren een beurt te krijgen dan ze gewoon aan te vallen, dat je aanvallen moet hebben die je gratis laten bewegen, dat het terrein optimaal gebruiken superbelangrijk is, en dat je je niet moet inhouden om alles en iedereen te beroven. Zeker in het begin, wanneer je nog niet zoveel skills en mogelijkheden hebt, kan dit moeilijk zijn. Maar wie het spel eenmaal onder de knie heeft, kan zijn creativiteit botvieren en zeer veelzijdige vechters maken. In ons spel was Fane een vechter die met een groot tweehandig zwaard op de vijand inhakte, zichzelf kon genezen met vergif (wat meteen ook de vijand meestal vergiftigde), zichzelf van hier naar daar kon teleporteren, een lijk terug tot leven kon wekken of een spin uit beenderen kon oproepen en vijanden zonder verdediging kon neerslaan, in slaap krijgen of in een kip veranderen. En dat is slechts één van de personages! Met een team van vier heb je als het ware oneindig veel mogelijkheden.

Original Sin II combat 1

Nieuwkomers zullen er snel aan moeten wennen dat de gevechten kunnen ontaarden in heerlijke chaos.

We hebben al gezegd dat je vele uren in dit spel kan steken, en dit wordt nog verlengd als je je aan de multiplayer of de player created content waagt. Niet alleen kan je heel het avontuur samen met je vrienden spelen in plaats van alleen, maar je kan ook in de indrukwekkende Game Master Mode een heel nieuw avontuur samenstellen voor je vrienden of voor vreemdelingen op het internet. Je kan zo goed als alles controleren, van de vijanden en gevechten tot de voorwerpen, het verhaal en de checks die bij uitdagingen passen. Je moet er wat tijd in steken, maar wij kunnen al niet wachten tot er een paar grote custom campaigns in de mod workshop te vinden zijn.

Original SIn II Game Master Mode

De Game Master Mode zorgt voor mogelijk nog meer tientallen uren plezier.

Ook voor oude pc’s

Divinity: Original Sin II zal niet de prijs winnen van grafisch mooiste spel van 2017, maar doet het voor een isometrische CRPG toch zeker niet slecht. De omgevingen zijn zeer groot en gevarieerd, en het spel bevat een groot kleurenpalet. De verschillende effecten bij de aanvallen zijn ook best goed gedaan. De laadtijden zijn gelukkig niet eens zo groot, en zelfs oudere pc’s kunnen het spel (op lagere grafische settings, uiteraard) vlot draaien. Hier en daar is er ergens een glitch te vinden, maar Larian is al druk bezig met die de wereld uit te helpen. Het is ook indrukwekkend dat zo goed als alle personages – van de hoofdpersonages tot de vijanden, de dieren en alle npc’s – voice acting hebben gekregen. Deze stemmen klinken meestal redelijk goed en je zal je Origin Characters hierdoor niet beu raken, maar vooral de pratende dieren klinken het leukst. Ten slotte heeft het spel een mooie soundtrack gecomponeerd door Borislav Slavov.

Divinity: Original Sin II conclusie: een creatief hoogstandje

Met Divinity: Original Sin II levert Larian Studios alweer een schitterende CRPG af waar je lang mee bezig kan of moet zijn. Het spel loopt over van de creativiteit. De personages zijn interessant, maar je wordt niet gedwongen hen te gebruiken en zowel de main quest als de vele side quests hebben verschillende oplossingen. De gevechten zijn dankzij het armor-systeem verbeterd tegenover de vorige editie, en je kan bijzonder veel combinaties maken bij het opstellen van je personage. Hier en daar is er nog een kleine bron van ergernis, zoals het feit dat je personages nogal traag lopen of dat je hotbar veel te snel vol geraakt met alle potions of scrolls die je vindt en je ook wel wat veel tijd zal steken in het up-to-date houden van je uitrusting, maar dat laatste hoort er ondertussen wel al bij. De multiplayer loopt nog steeds vlot, en de mogelijkheid om verhalen te spelen die door andere spelers gemaakt zijn, doet ons al watertanden. Divinity: Original Sin II is zeker zijn (niet eens zo dure) prijs waard.

Geïnteresseerd in tactische video games?

Divinity: Original Sin II

9 Eindeloos

Divinity: Original Sin II is een must voor liefhebbers van klassieke isometrische RPG's. Je kan ongelofelijk creatief zijn in zowel de opbouw van je personages als de manier waarop je quests voltooid. Bereid je wel voor om vele tientallen uren in het spel te steken, want het is een massief avontuur.

• Vormgeving 7
  • Gameplay 9
  • Audio 9