Diablo III is ondertussen al enkele jaren uit en heeft allerlei veranderingen doorgaan sinds zijn release. Na de story release-dlc Reaper of Souls was het nu tijd om een nieuw personage te lanceren in Diablo III, de Necromancer.

Diablo III: Rise of the Necromancer
Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
Uitgever: Blizzard Entertainment
Platform: PlayStation 4, Xbox One, pc, Mac
Deze nieuwe DLC is dus enkel verkrijgbaar op PC/Mac en de nieuwste generatie consoles!
Aantal spelers: 1 offline, 4 online
Release: 27 mei 2017

Reviewcopy op pc, bekomen via de uitgever.

Een welbekend personage uit het verleden

Voor sommigen een jammere zaak, voor andere een goede, maar de Necromancer is géén nieuw personage. Deze held bestond reeds in Diablo 2 en is daarom eerder een remake van het vorige spel. De Necromancer draait volledig rond het verzamelen van resources: corpses of lijken. Iedere vijand die je doodt, zorgt dus voor een kleine berg vlees en botten op de grond die je kan oprapen. Deze resource gebruik je voor spells en voornamelijk voor het oproepen van allerlei monsters die je helpen. De early-game is eerlijk gezegd niet erg leuk om te spelen als Necromancer. Je hebt niet al je vaardigheden ter beschikking, wat ervoor zorgt dat het verzamelen van resources zeer langzaam is met weinig summons tot gevolg. Ook de andere personages krijgen niet alle vaardigheden van in het begin, maar zijn véél minder afhankelijk van hun resources via bijvoorbeeld mana-potions.

Met de Necromancer heb je snel een grote groep summons die je helpen.

De Necromancer laat de speler wel toe om weer een heleboel builds uit te proberen, vanwege de grote variëteit aan summons. Zo kan je een echte zoo-build uitbouwen waarbij je tijdens gevechten tientallen skeletten en andere monsters voor je hebt vechten. Anderzijds kan je ook gaan voor een bone spear-build, een projectiel dat je afschiet en alles raakt in een rechte lijn. Een zéér krachtige build, indien je de juiste uitrusting hebt, maar bone spear vraagt zeer veel resources. Die kan je bemachtigen door een spreuk te kiezen waardoor je één groot monster hebt dat naast je zijde vecht. Iedere twee minuten kan je hem laten springen op een stuk grond naar keuze. Die aanval doet enorm veel schade én het monster ontploft tijdens deze actie en explodeert in tientallen lijken die je resource bar zeer snel aanvullen.

Ook heeft de Necromancer een uitgebreide keuze aan vaardigheden.

Eenmaal je het spel hebt beëindigd en je opnieuw begint op de hogere moeilijkheden begint de pret pas écht. Items met een legendarische status komen véél vaker voor dan in Diablo III bij zijn release. Sommige van die items geven ook een effect aan bepaalde spreuken. Valt er een hele goed legendarisch item? Dan kan plots héél je speelstijl veranderen met een nieuwe build. Soms is het wel iets té gemakkelijk, zelfs na zo’n 2 jaar niet gespeeld te hebben begon ik op de hoogst beschikbare moeilijkheid, master, zonder enige moeilijkheid. Zoals te verwachten is deze nieuwe klasse erg overpowered. Een welgekozen tactiek volgens menig, eerder cynische, Diablo III-speler: een nieuw personage dat erg overpowered is, gaat immers sneller verkocht worden aan de spelers.

Een prijzige aankoop

Deze dlc is nog maar de tweede voor het spel, nochtans had Blizzard een groter aantal beloofd. De spelers zijn daarom wel teleurgesteld dat de tweede release in bijna 5 jaar een personage van Diablo 2 is en er géén nieuwe hoofdstukken in het verhaal zijn bijgekomen. Bovendien kost deze dlc maar liefst 10 euro, erg prijzig voor één personage.

Legendary items kunnen extra effecten aan je vaardigheden koppelen.

De Necromancer is erg leuk om te spelen en leuk ontworpen. Ben je een speler met honderden uren in Diablo III en op zoek naar nieuwe content? Dan kan dit nieuw personage zeker aan te raden zijn. Ben je een speler die Diablo III sinds de release niet meer heeft gespeeld? Dan loont het zéker de moeite om het spel opnieuw te lanceren, Blizzard heeft enorm veel gewerkt aan Diablo III sinds release via allerlei patches. Zoals lootveranderingen, nieuwe end-game, nieuwe gear en meer. Voor terugkerende spelers kan ik dus niet aanraden om meteen 10 euro te gaan spenderen voor één personage, het is dan beter om de story-dlcReaper of Souls aan te kopen.