Leaving luck to heaven: de toekomst van Nintendo

0

2017 wordt een belangrijk jaar voor Nintendo (任天堂, vrij vertaald als “laat geluk over aan de hemel”.) Het Japanse bedrijf, dat zichzelf omschrijft als de wereldwijde pionier op het gebied van interactief entertainment, is al een tijdje bezig met enkele grondige hervormingen door te voeren. Dit jaar zou wel eens het jaar kunnen zijn dat cruciaal wordt voor de koers die het bedrijf de komende jaren zal varen.

nintendo logo rood

1889

Een koerswijziging om zich aan te passen aan nieuwe marktomstandigheden is niks nieuws voor Nintendo. Het bedrijf begon ooit in 1889 met het produceren van handgeschilderde Hanafuda-kaarten, een Japans kaartspel populair in het gokmilieu. Het grote keerpunt kwam er pas in 1959, toen Nintendo onder leiding van Hiroshi Yamauchi een deal sloot met The Walt Disney Company om hun bekende figuurtjes te gebruiken. De Disney-kaarten werden een grote hit, maar Yamauchi was niet echt overtuigd dat je met speelkaarten veel geld kon verdienen. Hij nam zijn bedrijf naar de beurs en met het geld dat hij daar ophaalde begon hij een hele reeks investeringen uit te voeren onder de vlag van Nintendo.

nintendo hanafuda kaarten

De Hanafuda-kaarten waar het allemaal mee begon. (bron: Wikipedia)

Zo was het bedrijf uit Kyoto op een bepaald moment een taxi-bedrijf en de eigenaar van een reeks Love Hotels (de naam zegt het zelf.) Het produceerde ooit zelf stofzuigers. Al deze avonturen draaiden uiteindelijk op niks uit, en toen de markt van de speelkaarten in 1964 in elkaar stortte moest Nintendo op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten. Japanse kinderen waren niet langer geïnteresseerd in kaarten, maar hadden meer oog voor het allernieuwste speelgoed dat vanuit de Verenigde Staten kwam overgewaaid. Yamauchi zag een gouden kans en promoveerde de door techniek bezeten onderhoudstechnicus Gunpei Yokoi tot hoofd van de nieuwe speelgoedafdeling. Nintendo probeerde zo goed mogelijk de nieuwste trends te volgen en waagde zich al snel aan tal van elektronisch speelgoed. Uiteindelijk zou het beginnen met produceren van arcadekabinetten, de draagbare Game & Watch mini-console en uiteindelijk de NES in 1985.

quality of life slaapsensor

De QoL slaapsensor.

Nintendo weet dus wat het is om zich aan te passen aan een wereld in verandering. Maar een volledige “switch” (sorry) zit er voorlopig niet in. Miyamoto en co houden het nog even bij videogames, alhoewel er achter de schermen ongetwijfeld wordt nagedacht over volledig andere productcategorieën. Wie herinnert er zich nog de aankondiging van het QoL (Quality of Life)-project enkele jaren geleden?

Switch

De Nintendo Switch, een console voor thuis die je kan omvormen tot een volwaardig draagbare console, moet de langverwachte frisse wind worden die nieuw leven blaast in de games-tak van het Japanse bedrijf. De meningen op onze redactie zijn verdeeld, maar één ding is zeker: het al dan niet slagen van deze console zal een kantelmoment in de geschiedenis van Nintendo betekenen. Het succes zal afhangen van een aantal nog onbekende factoren. Eerst en vooral, hoeveel gaat dit ding kosten? Er wordt gespeculeerd over een prijs van om en bij de €299. Maar zal dit goed in de markt liggen? Iedereen weet dat Sony klaar staat om de prijs van zijn PlayStation 4 te verlagen indien nodig. Zal de Switch opgewassen zijn tegen een PS4 van €249?

nintendo switch dock legend of zelda

De Nintendo Switch is een hybride tussen draagbare en home console.

Nog belangrijker misschien zal de software zijn die beschikbaar is tijdens en kort na de lancering. Nintendo staat er om bekend om de planning van hun sofware releases wel eens te optimistisch in te schatten. The Legend of Zelda: Breath of the Wild werd ondertussen algemeen aangenomen om bij de lancering beschikbaar te zijn, maar geruchten spreken nu al over een release deze zomer. Wat daar ook van waar mag zijn, de toekomst van de Switch ziet er qua software, op papier althans, vrij rooskleurig uit. Want zoals de kaarten nu liggen lijkt het erop dat Nintendo niet langer twee verschillende consoles hoeft te ondersteunen en ze (bijna) al hun energie kunnen focussen op de Switch. Eén console die zowel de echte opvolgers van Super Mario, Legend of Zelda, Pokémon als Animal Crossing krijgt. Geen ports meer heen en weer. Geen flauwe afkooksels of halve oplossingen. Het valt nog af te wachten wat andere uitgevers van plan zijn, maar het is al zeker dat Dragon Quest XI naar Switch komt en Monster Hunter 5 lijkt ook een logische keuze voor Capcom. In ieder geval zal het makkelijker zijn voor Nintendo om zijn nieuwe console zelf te voorzien van genoeg eigen titels.

super mario game op nintendo switch

Veel zal afhangen van de software die Nintendo klaar krijgt voor de launch.

Maar opnieuw, dit is allemaal op papier. Nintendo moet het natuurlijk nog waarmaken. Als het lukt lijkt de toekomst van Nintendo nog enige tijd gefocust op hun eigen hardware met bijhorende software. Blijkt de Switch een commerciële flop zoals de Wii U, dan zou dit wel eens de laatste console kunnen zijn die Nintendo zelf op de markt brengt.

Mobile

Toen Nintendo-veteraan en legendarische gamedesigners Shigeru Miyamoto en Hideki Konno in september te gast waren op het Apple Event in het Bill Graham Civic Auditorium in San Francisco was dat het einde van een tijdperk. Nintendo stelde er hun eerste mobile game, Super Mario Run, voor. Bijna vijf jaar geleden zei toenmalige CEO van Nintendo Satoru Iwata nog dat het bedrijf nooit games ging ontwikkelen voor smartphones. Nintendo zou dan niet langer Nintendo zijn. Ondertussen zijn we 2016 en is het pijnlijk duidelijk dat Nintendo geen andere keuze heeft. De Wii U is een flop en de 3DS doet het minder goed dan zijn voorganger. Er lijkt maar één mogelijke oplossing: maak van de vijand een vriend.

nintendo miitomo

Miitomo was een eerste stap maar geen commercieel succes.

Nintendo’s strategie is niet om vanaf nu al hun games op smartphones te gaan releasen. In de eerste plaats probeert het bedrijf een soort synergie tussen zijn huidige business-model en dat van het mobiele platform te creëren. Door games te ontwikkelen die gebruik maken van de specifieke eigenschappen van smartphones en die passen in het eco-systeem van een App Store of Google Play is het hoofddoel voor Nintendo om zoveel mogelijk consumenten te bereiken en hun merken te promoten. Want de grootste schat die het bedrijf in zijn bezit heeft (behalve de kleine acht miljard dollar aan cash) zijn de tal van bekende personages zoals Super Mario of Donkey KongPokémon GO, dat op het moment van schrijven nog steeds in de top 5 van best verdienende apps staat, heeft de verkoop van Pokémon Sun & Moon zodanig gestimuleerd dat deze de snelst verkopende games ooit werden voor Nintendo en zorgden ervoor dat de 3DS op vele plaatsen uitverkocht was deze feestdagen.

super mario run

Super Mario Run zit al ruim over de 50 miljoen downloads op iOS.

Het valt nog af te wachten wat het effect van Super Mario Run zal zijn op Nintendo’s core business, maar het feit dat de game de snelst gedownloade app ooit was op de App Store spreekt boekdelen over de populariteit van zijn mascottes. En daar is het uiteindelijk allemaal om te doen. Net zoals amiibo’s er moeten voor zorgen dat er in de winkel een blijvend uithangbord voor zijn merken aanwezig blijft, moeten de mobile games ervoor zorgen dat de personages uit de vele games die Nintendo in de jaren heeft vergaard niet verloren gaan aan een nieuwe generatie smartphone-kinderen. En ondertussen mogen ze natuurlijk ook wel een centje opbrengen. De huidige grote baas bij Nintendo, Tatsumi Kimishima, liet onlangs nog weten aan de Japanse pers dat het de bedoeling is om minimum een drietal mobile games per jaar op de markt te brengen. Voorlopig zijn de volgende kandidaten Fire Emblem en Animal Crossing. We zijn benieuwd.

Licensing

Een andere manier om de populariteit van hun mascottes te verzilveren is het uitlenen van intellectuele eigendom aan derde partijen, het zogenaamde licensing, die dan op hun beurt een deel van de winst afstaan aan Nintendo. In principe is dit niks nieuws voor Nintendo, maar de plannen zijn wel om deze bron van inkomsten serieus uit te bouwen de komende jaren.

Een goed voorbeeld hiervan is Pokémon GODe app werd ontwikkeld door Niantic en alhoewel Nintendo mee aan de wieg stond van het project hebben de Japanners er voor de rest weinig mee te maken. Op één klein detail dan: het bedrijf is eigendom van alle intellectuele eigendommen die te maken hebben met Pokémon. Via dochterbedrijf The Pokémon Company incasseerde Nintendo zo afgelopen kwartaal een slordige $115 miljoen. En nog steeds vloeit er iedere dag ongeveer $400,000 richting Kyoto.

pokémon go plus nintendo niantic ios android

Pokémon GO bracht Nintendo vorig kwartaal zo’n $115 miljoen op.

Nog een groot project dat in de stijgers staat is de samenwerking tussen Nintendo en Universal Studios. Op tijd voor de Olympische Spelen, die in 2020 in Japan plaatsvinden, moet in Osaka Super Nintendo World zijn deuren openen. Alhoewel in de mock-up hieronder enkel taferelen uit het Mushroom Kingdom worden afgebeeld belooft Nintendo dat ook werelden uit andere games aan bod zullen komen. Er zijn nu al plannen om het concept uit te breiden naar andere parken in Japan en de Verenigde Staten.

super nintendo world universal studios mario luigi pretpark

Dat er ook achter de schermen deals gesloten worden bleek trouwens nog maar eens uit de emails die gelekt werden nadat de servers van Sony Pictures in 2014 werden gehackt. Daaruit bleek dat Nintendo en Sony een overeenkomst hadden gesloten over een Super Mario-animatiefilm. En vorig jaar was er nog het gerucht dat Netflix aan een Legend of Zelda-serie zou werken. Dit werd later echter formeel ontkend door Nintendo.

Het mag duidelijk zijn dat Nintendo heel wat nieuwe producten in de pijplijn heeft. 2017 kan voor een kantelmoment zorgen. Zal de Switch een succes worden of is dit de laatste console die het bedrijf op de markt brengt? En wat met de mobile games? Worden deze een cash-machine die stilaan de overhand neemt? Eén ding is zeker: in Kyoto laten ze hun geluk al lang niet meer over aan de hemel.

Share.

About Author

Yves

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties