Als kind was het één van mijn favoriete bezigheden om films te kijken. Elke zaterdag namen mijn ouders mij mee naar de locale videotheek om daar een videocassette mee te nemen voor het weekend. Ik herinner me dat ik ooit tijdens de Furby-gekte de film Gremlins gehuurd had. Uiteraard was ik nog te jong om de film te zien, maar het is mij altijd bijgebleven hoe iets zo schattig en mooi tegelijk toch zo brutaal en dodelijk kon zijn. Toen ik Cuphead begon te spelen had ik een gelijkaardige reactie. Het spel ziet er prachtig en charmant uit, maar achter de mooie beelden zit één van de moeilijkste spellen van 2017 verborgen.

Cuphead - Don't Deal With The Devil

Ontwikkelaar: StudioMDHR Entertainment
Uitgever: StudioMDHR Entertainment
Platform: pc, Xbox One
Aantal spelers: 1 tot 2
Release: 29 september 2017
Reviewexemplaar op pc verkregen via uitgever.

Cuphead Sally Stageplay

Bijna elk personage doet terugdenken aan oude cartoons.

De jaren dertig zijn weer helemaal in

Cuphead is een game die bij zijn bekendmaking meteen in het oog sprong vanwege de visuele stijl. Het spel is gemaakt om eruit te zien als een animatiefilm uit de jaren dertig. Op audiovisueel vlak is alles tot in de kleinste details gemaakt met die stijl in gedachten en zonder uitzondering slagen de ontwikkelaars er steeds in om dit over te brengen naar hun spelers.

Cuphead Mugman Treerace

Tijdig springen en ontwijken is noodzakelijk in Cuphead.

Visueel doet het spel constant terugdenken aan oude tekenfilms. Het design van Cuphead zelf is gebaseerd op dat van Mickey Mouse en bijna elke baas en elke omgeving lijken wel een knipoog te zijn naar iets. Het spel ziet eruit alsof je een hele oude tekenfilm aan het spelen bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oude Silly Symphonies tekenfilms van Walt Disney of de tekenfilms van Max Fleischer. De liefde voor de kunst druipt van het scherm tijdens je speelsessie. Hoe zwaar gefrustreerd ik soms was in de moeilijkheidsgraad, het was voor mij niet mogelijk om kwaad te zijn op zo’n mooi spel.

Soms zijn er tientallen verschillende elementen op het scherm en zijn de makers er toch in geslaagd om alles overzichtelijk te houden en geen waas van kleuren te veroorzaken. Op vlak van muziek lijkt alles ook rechtstreeks uit het begin van de vorige eeuw geplukt. Het spel start met een nummer gezongen door een a capella band en tijdens de levels hoor je voortdurend combinaties van koperen blaasinstrumenten en piano’s die je zullen begeleiden met heerlijke big band en jazz muziek die perfect in de sfeer van het spel passen. Er is weinig stemmenwerk in het spel zelf, maar wanneer er een stem te horen is, is deze door een filter gehaald die ook doet terugdenken aan oude films en tekenfilms. Op audiovisueel vlak is er met zo veel aandacht voor detail gewerkt aan deze game dat het eindproduct bijna perfect is.

Two cups one devil

Het spel kan alleen of met twee gespeeld worden. De multiplayer is momenteel enkel locaal te spelen en dus niet online. Speler één bestuurt Cuphead, speler twee neemt de controle over zijn broer, Mugman. De twee zijn, zoals de naam doet vermoeden, wandelende theekopjes. Cuphead en Mugman beginnen het spel in het casino van King Dice. Na veel geld te winnen daagt de duivel op en zegt tegen het paar dat ze hun winst kunnen verhogen door een ronde te spelen tegen hem. Ze verliezen deze ronde en worden voor een keuze gesteld: Ze moeten de contracten gaan ophalen van iedere inwoner van Inkwell Island die zijn ziel verloren heeft aan de duivel, of zelf hun ziel opofferen. Het verhaal van Cuphead is kort en beperkt. Studio MDHR laat de gameplay voor zich spreken, Cuphead is niet het soort spel dat een uitgebreid verhaal nodig heeft.

Cuphead Cala Maria

Vlieggevechten zijn een test van je behendigheid en reflexen.

Contracten verdien je door bazen te verslaan. Het spel heeft verschillende soorten levels, maar de meest voorkomende zijn baasgevechten. In deze gevechten moet je het vechtpatroon van een baas leren kennen. Gewoonlijk bestaat dit uit obstakels en aanvallen ontwijken en tegelijkertijd zelf proberen aanvallen. Het gedrag van een baas verraadt gewoonlijk welke aanval hij als volgende zal uitvoeren, dus goed opletten is noodzakelijk voor wie wil overleven. De meeste baasgevechten bestaan uit verschillende fases. In een nieuwe fase kan een baas soms een andere vorm aannemen of op een heel andere manier aanvallen, ook dit moet je leren.

Cuphead Super Heart

Elke superaanval heeft een ander effect.

Naast de baasgevechten zijn er ook minder vaak voorkomende run & gun levels. In die levels moet je je gewoonlijk van links naar rechts verplaatsen en vijanden verslaan en ontwijken. Deze levels zijn gewoonlijk minder interessant dan de baasgevechten, maar zijn noodzakelijk om muntjes te vinden. Die muntjes kan je dan gebruiken in de winkel van Porkrind om daar nieuwe wapens of charms te kopen. Andere wapens en charms zijn nooit noodzakelijk om het spel uit te spelen, maar sommige levels zijn veel makkelijker uit te spelen met een bepaald wapen in je arsenaal. Zo had ik bijvoorbeeld een geweer dat boemerangs afschiet die vijanden achter mijn personage raken. Toen ik besloot om het te gebruiken in een baasgevecht, waar ik constant moest ontwijken en bijna nooit tijd had om te mikken, was het gevecht plots een pak makkelijker.

Een moeilijk parket

Cuphead en Mugman hebben elk een super-meter. Deze wordt geladen door vijanden te raken of door dubbele sprongen te maken op roze vijanden en voorwerpen. Je kan deze onderaan je scherm zien in de vorm van speelkaarten die zich beginnen te vormen. Met één kaart kan je een krachtige aanval uitvoeren dat verschilt van wapen tot wapen. Als je alle vijf kaarten volledig opspaart kan je een superaanval uitvoeren.

Cuphead ondersteboven funhouse

Sommige levels zijn meer hectisch dan andere.

Die kaarten en je eigen hitpoints zijn de enige items op het scherm die verraden dat je een spel speelt. Er zijn geen health-bars voor vijanden of eender welke videogamestandaarden die je aantonen hoe ver je in een gevecht zit. In plaats daarvan krijg je bij je dood te zien hoe ver je zat van het einde of in welke fase van het gevecht je zat. Op deze manier is er geen onnodige informatie te zien op een scherm dat al vrij snel vol geraakt met aanvallen en vijanden.

Cuphead Funhouse Boss

Het spel lijkt soms een rollercoaster, al dan niet letterlijk.

Tussen de levels door verplaats je je als je personage op een kaart van Inkwell Isle, ook hier ziet alles er prachtig getekend uit tot in de kleinste details, en valt het meteen op met welke voorwerpen je kan interageren. Terwijl je op deze kaart rondloopt kan je je arsenaal aanpassen. Je kan twee wapens kiezen waartussen je kan wisselen tijdens een gevecht, verder heb je ook één superaanval en één charm.

Alle gekheid in een kopje

Elk baasgevecht is ongelofelijk creatief en uitdagend. Tientallen pogingen ondernemen om dezelfde baas te verslaan is geen uitzondering. Dit zorgde soms voor frustratie, maar telkens wist ik perfect waar ik in de fout gegaan was en had ik niemand om te beschuldigen behalve mezelf. De controls werken perfect en de baasgevechten zijn nooit oneerlijk. Tijdens het spelen ben ik 528 keer gestorven en alle 528 waren mijn eigen schuld. Ik speelde niet goed genoeg of liet me verrassen door iets dat ik niet zag aankomen. Nooit lag de fout bij de controls of bij baasgevechten die onmogelijk waren. Cuphead is zo’n spel waarbij je vaak kwaad of gefrustreerd zult worden en zweren dat je het nog maar één keer zal proberen, om dan plots te merken dat je twee uur verder bent en nog steeds je controller niet opzij hebt gelegd. Tijdens mijn speelsessie heb ik enkele keren zitten brullen, soms uit plezier, soms uit kwaadheid, uiteindelijk uit voldoening als ik eindelijk een baas neer had die ik al een uur lang probeerde te overmeesteren. Een baas overwinnen voelt als een echte triomf wanneer je weet dat je zo vaak geprobeerd en gefaald hebt, maar eindelijk die zoete smaak van wraak in je mond voelt als je hem ziet smeken om zijn leven.

Na zo’n tien uur speeltijd had ik elk level in Cuphead verslaan. Wanneer je een level verslaat krijg je een score gebaseerd op resterende hitpoints en hoeveel tijd het gevecht je kostte. Eens je de game verslaan hebt kan je nog steeds trachten je scores te verbeteren, of je kan op zoek gaan naar de geheimen die het spel nog verbergt. Er zijn enkele opties vrij te spelen die de uitdaging nog groter zullen maken. Het spel op zich is niet van lange duur, maar er valt zo veel plezier in te beleven dat het zijn geld meer dan waard is.

Cuphead Smoke

Baasgevechten zijn de sterkste kant van Cuphead en de ontwikkelaars van MDHR hebben hun creativiteit de vrije loop laten gaan. De gekste creaties zullen je tegemoet komen tijdens je speelsessie, of het nu kikkers met bokshandschoenen zijn die elkaar inslikken om een slotmachine te vormen, een barones die je bestookt vanuit haar kasteel gemaakt van snoep of een actrice waar je in verschillende stadia van een toneelstuk tegen moet vechten, elk gevecht is entertainend om naar te kijken en te spelen. Door de hectische aard van het spel vergeet je soms op details te letten, die je dan pas zal opmerken wanneer je iemand anders ziet spelen.

Cuphead Baroness Von Bon Bon

De baasgevechten zijn eindeloos creatief ontworpen.

Op vlak van gameplay heb je volledige controle over Cuphead. De controls zijn simplistisch maar duivels efficiënt, in lijn met andere klassiekers als Contra en Gunstar Heroes. Cuphead maakt er via de animaties wel zijn eigen ding van. Naar eigen mening was de standaard layout van de controls niet zo efficiënt, maar dit kan gemakkelijk aangepast worden in de opties van het spel. Eens je een besturing vindt die werkt voor jou zal je in het rond schieten en dashen zonder je timing ooit te verliezen. Dat zal ook nodig zijn, want gedurende de meeste levels heb je geen enkele manier om je hitpoints terug te krijgen. Standaard heb je drie hitpoints, maar dit kan je aanpassen met voorwerpen uit de winkel. Vijf hitpoints is het maximum, maar je doet zelf minder schade aan je vijanden in ruil. Na elke dood krijg je meteen al je hitpoints terug, het enige gevolg aan doodgaan is dat je het gevecht opnieuw moet starten, maar je verliest niets.

Koppig volhouden

Sommige gevechten spelen zich niet af op de grond, maar in de lucht. Je neemt dan de controle over Cuphead of Mugman in een vliegtuig. Je wapenupgrades zijn dan niet meer van toepassing. Sommige charms werken wel nog, met name de charms die je hitpoints omhoog halen. In je vliegtuig kan je enkel naar de rechterkant van het scherm schieten, waardoor sommige bazen zichzelf op een veilige plek kunnen zetten waar je hen niet kunt raken, gelukkig is dat nooit van lange duur.

Los van alle kwaliteiten zijn er toch nog enkele foutjes aanwezig in Cuphead die beginnen opvallen na enkele uren speelduur. De dubbele sprongen zijn noodzakelijk in sommige levels, maar de timing ervan is zodanig precies dat je soms geraakt wordt door voorwerpen waar je een perfecte sprong op uitgevoerd hebt. Om de gevechten interessant te houden voeren bazen hun aanvallen willekeurig uit, waardoor je soms alle moeilijke aanvallen na elkaar krijgt en andere keren geluk zult hebben en enkel de makkelijke aanvallen moet ontwijken voor je in de volgende fase geraakt. De meeste blijven haalbaar, maar soms word je hierdoor in bijna onmogelijke situaties geduwd. Eenmalig had ik 3 bazen en een run&gun verslaan in één sessie, daarna het spel afgesloten, en bij de volgende opstart gezien dat er niets was opgeslagen. (Hier is al een patch voor in de maak en dit treft enkel Windows 10 spelers.)

Cuphead Totem

Cuphead is zeker geen spel voor iedereen. Ongeacht zijn schattige uiterlijk toont het spel nooit genade. Als je het spel wilt uitspelen zal je de patronen van veel bazen uit je hoofd moeten leren en er op de juiste manier op reageren. Alvorens het spel te kopen kan ik vooral aanraden om te bedenken of je het spel wilt vanwege de visuele stijl of vanwege zijn moeilijkheid. Doorgewinterde gamers die titels als Super Meat Boy, Megaman of Dark Souls al achter de rug hebben zijn al meer dan bekend met de trial en error-methode die bij Cuphead van toepassing is, en zullen zich dan ook meteen thuis voelen in deze charmante shooter. Cuphead is een van de beste recente argumenten om games tot kunst te verklaren.

Cuphead

9 Klassieker

Cuphead is één van de mooiste games van dit jaar, in combinatie met één van de moeilijkste games van dit jaar. Het is zeker geen spel voor iedereen, maar wie niet afgeschrikt wordt door de hoge moeilijkheidsgraad zal hier veel plezier uit halen.

  • Verhaal 6
  • Vormgeving 10
  • Gameplay 9
  • Audio 10
  • Levensduur 9
Share.

About Author

Jens

Liefhebber van alles Westeros en Hyrule. In sommige kringen bekend als Dungeon Master. Ik zal nooit geloven dat Cola Light en Cola Zero hetzelfde zijn.

Reacties