Sherlock Holmes Consulting Detective Thames Murders cover

Sherlock Holmes Consulting Detective: The Thames Murders and other cases review

Een tijdje geleden konden we jullie vertellen hoe blij we waren met Sherlock Holmes Consulting Detective: Jack the Ripper and West End Adventures. Eigenlijk was dat een heruitgave van de derde verzameling zaken uit deze unieke reeks. Nu brengen Space Cowboys en Asmodee ons ook de heruitgave van de tien oudste zaken in Sherlock Holmes Consulting Detective: The Thames Murders and other cases. Toen Consulting Detective in de jaren 80 voor het eerst uitkwam, was de bordspelwereld er al heel positief over. In 1985 won het zelfs de prestigieuze Spiel Des Jahres-prijs. Tijd om weer het Victoriaanse Londen in te duiken en de grote speurneus te helpen? Geekster noemde iedereen Guv’ en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Gary Grady, Suzanne Goldberg en Raymond Edwards
Uitgever: Asmodee, Space Cowboys
Aantal spelers: 1-8
Leeftijd: 14+, goede kennis van het Engels is vereist
Speelduur: 90-150 minuten per zaak
Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

In tegenstelling tot Jack the Ripper and West End Adventures, krijg je hier tien afzonderlijke zaken.

Mist en moord

Zoals altijd spelen de zaken zich af in een mistig Victoriaans Londen op het einde van de 19e eeuw. De wereld van Holmes, Watson, Wiggins en Lestrade is er een van moord, diefstal, afpersing en vele andere misdaden. Als lid van de Baker Street Irregulars-straatjongens moet je proberen om samen met Wiggins en de rest elke zaak op te lossen, hoewel Holmes je hulp eigenlijk niet echt nodig heeft. Misschien is hij je aan het trainen om als hij op pensioen gaat en bijen gaat kweken zijn business over te nemen?

Sherlock Holmes Consulting Detective Thames Murders Jack the Ripper boxes
De twee broers naast elkaar.

Hoewel er zeker voornamelijk moorden op te lossen zijn, zijn er soms nog andere mysteries om te ontrafelen. Zo moet je bijvoorbeeld ook gestolen schilderijen terugvinden of andere kleine vraagstukken oplossen. In tegenstelling tot Jack the Ripper and West End Adventures krijg je hier trouwens tien afzonderlijke zaken die geen verband hebben met elkaar. Het blijft wel belangrijk om bij alle zaken (die je dus best in chronologische volgorde speelt) alle tot dan toe uitgekomen kranten te lezen, want een hint of aanwijzing zit in een klein hoekje en soms in de krant van een vorige zaak. Dankzij onder meer die krantenberichten en de intro van elk stukje ben je zoals de vorige keer precies in een onuitgegeven verhaal van Arthur Conan Doyle beland, wat voor fans uiteraard een van de grootste aantrekkingspunten van dit spel is.

Zoektocht

Het is aan jullie om zelf te beslissen welke locaties of personen je aan verder onderzoek moet onderwerpen

Je moet nog steeds door grondig de intro te lezen in team aanwijzingen vinden om je onderzoek te beginnen. Deze leiden je steeds naar een adres, dat je dan op de kaart in het boekje dat bij elke zaak zit moet opzoeken. Daar krijg je dan een nieuw en hopelijk bruikbaar stukje .tekst. Sommige adressen zijn immers niet altijd bereikbaar, soms zijn mensen niet thuis, en soms leer je gewoon wat je al wist. Het spel zegt je nooit de oplossing in het midden van je onderzoek, maar geeft je enkel meer aanwijzingen om de zaken op te lossen of naar andere adressen te trekken. Het is dus aan jullie om zelf te beslissen welke locaties of personen je aan verder onderzoek moet onderwerpen. Je kan (en moet) ook soms bepaalde specialisten inschakelen, bijvoorbeeld voor een autopsieverslag of voor politieke roddels die je kunnen helpen. Bij Holmes op bezoek gaan zorgt er wel voor dat je jezelf niet meteen slimmer zal vinden. Verder moet je in het adressenboek van Londen ook nog op basis van onder meer namen, adressen of beroepen de juiste locatie vinden om je onderzoek verder te zetten.

Sherlock Holmes Consulting Detective Thames Murders CYOA
Je kiest zelf naar welke locatie je wil gaan en leest dan wat er gebeurt.

Je leest in deze choose your own adventure-zaken enkel wat er gebeurt en wat jouw personage aan iedereen vraagt. Je hebt dus op de locaties na geen echte keuze bij de aanpak van je onderzoek en kan bijvoorbeeld zelf geen vragen stellen of mensen onderbreken.  Wanneer je denkt dat je de zaak opgelost hebt, kan je kijken naar de vragen die op het einde van elk boekje te vinden zijn, en leer je zo soms dat er nog een hele kant aan het verhaal was die je zelfs nog nooit gevonden had. Na het beantwoorden van de vragen kan je de oplossing lezen samen met de epiloog van elke zaak. Hoe minder locaties je hebt bezocht en hoe meer vragen je correct kan beantwoorden, des te groter je score op het einde van het spel.

Door onze vorige ervaring met Consulting Detective weten we wel al dat we aan deze reeks meer plezier beleven als we niet echt proberen om de score van Holmes te verslaan maar wel gewoon door grondig onderzoek de zaak pogen op te lossen. Holmes kan immers nog steeds grote logische denksprongen maken en op een bezoekje of vier het eerste deel van elke zaak oplossen. Zeker als je ook de tweede reeks vragen wil oplossen, doe je er beter aan om zoveel mogelijk relevante aanwijzingen op te volgen en je niet te laten opjagen door een ideale score. Dit mag echter de pret niet bederven, want beseffen hoe een zaak in elkaar zit, zal je je bijzonder goed laten voelen.

Sherlock Holmes Consulting Detective Thames Murders contacts
Je kan alle belangrijke personages terugvinden in het adresboekje of bij een specialist op bezoek gaan.

In de doos

Qua design is deze reeks nog steeds top. Alles is verpakt in een prachtige doos, die intussen samen met het vorige deel en de eventueel toekomstige delen een heel mooie verzameling in onze kast zullen vormen. De dubbelzijdige kranten zijn een echt leuk gegeven en ook de kaart van Londen en het adresboekje moet je vaak gebruiken, waardoor je in de ideale sfeer blijft. De kaart en het adresboekje zijn trouwens, op een paar grafische details na, inhoudelijk hetzelfde als in Jack the Ripper and West End Adventures. Soms vind je bij sommige stukken tekst in de boekjes van de zaken ook nog een mooi tekening. In de oudere versies van de tien zaken uit dit spel zaten er naar verluidt soms een paar spellingsfouten of ietwat onduidelijke verhaalelementen, maar dat is in deze editie allemaal verbeterd.

Sherlock Holmes Consulting Detective Thames Murders material
Het materiaal dat je in de doos vindt, is andermaal schitterend.

Nieuw deze keer is dat er intussen een app bestaat voor Consulting Detective. Deze doet echter niet zo veel als je zou denken of hopen, want de app geeft enkel gesproken versies van de intro van elke zaak.  Eigenlijk hadden ze er zelfs wat meer mee kunnen doen, zoals de kaart of het adresboekje erop zetten of iets interactiefs maken. Het is dus een klein extraatje, maar zeker niet nodig.

Sherlock Holmes Consulting Detective: The Thames Murders and other cases – Conclusie

Wie een flink mondje Engels spreekt en zin heeft om zich helemaal te verdiepen in een mistige misdaadsfeer, raden we Sherlock Holmes Consulting Detective: The Thames Murders and other cases vurig aan. De tien zaken in de doos zullen je brein op de proef stellen, maar de oplossing na grondig onderzoek zelf vinden geeft je een zalig gevoel. Of je nu The Thames Murders of Jack the Ripper moet spelen, hangt volledig af van je eigen voorkeur: wil je allemaal afzonderlijke zaken, of mogen sommige breinbrekers toch aan elkaar hangen? Beide dozen zijn het spelen zeker waard. Na de 10 zaken in deze collectie en eventueel die in de vorige kan je op het internet trouwens nog zowel officiële als door fans gemaakte extra zaken vinden om af te printen en te spelen. Aangezien het plot van de mysteries niet verandert, kan je elke zaak zelf maar in principe eenmaal spelen, maar je bent toch een goede 20-30 uur zoet met de inhoud van elke collectie.

Geïnteresseerd in Sherlock Holmes Consulting Detective?

Lees hier onze review van Sherlock Holmes Consulting Detective: Jack the Ripper and West End Adventures

The Game is On