Wie fan is van de betere actiekomedie, hoeft daarvoor niet langer richting bioscoop te trekken. Tegenwoordig krijg je die ook uit je PlayStation 4, Xbox One of pc geperst. Met dank aan Volition en Deep Silver, want zij vuren sinds half augustus Agents of Mayhem, een spin-off van Saint’s Row, staalhard op je af. Of de parodie ook overeind blijft na een uitgebreide test, lees je hier!

Agents of Mayhem

Ontwikkelaar: Volition
Uitgever: Deep Silver
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 18 augustus 2017

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

Toen de Saint’s Row-franchise in 2006 het levenslicht zag, was de term ‘goedkope kloon van GTA‘ nooit veraf. Vier games (plus de standalone-uitbreiding Gat out of Hell) en dik tien jaar later weten we inmiddels wel beter: Saint’s Row mag dan wel parallellen vertonen met de bekende reeks van Rockstar, maar het WTF-, OMG- en LSD-gehalte van die eerste is ongeëvenaard – appelen en peren zijn ook allebei fruit, maar volgens het aloude spreekwoord kan je ze niet met elkaar vergelijken. Een spin-off is altijd nog iets anders natuurlijk, dus is het maar de vraag of ook Agents of Mayhem voor datzelfde gevoel kan zorgen. Of blijft het dit keer wel bij een flauw afkooksel van een eerdere succesformule?

Agents of Mayhem starting characters

De drie Agents waar je mee begint: Fortune, Hollywood en Hardtack.

Weg met landen

Vooraleer we van start gaan, geven we een woordje uitleg over het knotsgekke verhaal dat achter Agents of Mayhem schuilgaat. Als je weet dat het plot uit dezelfde kokers komt die eerder Saints Row bedachten, wéét je dat er de nodige hallucinogenen aan te pas kwamen. Dit spel, dat zich in hetzelfde universum als Saints Row afspeelt, vindt plaats in het Zuid-Koreaanse Seoul van de nabije toekomst. Daar probeert schurkenorganisatie LEGION (League of Evil Gentleman Intent on Obliterating Nations) immers – zoals hun naam al doet vermoeden – alle landen ter wereld te vernielen om zelf de macht te kunnen grijpen, maar MAYHEM (Multinational AgencY Hunting Evil Masterminds, creatief zijn ze dus duidelijk wel met hun bedrijfsnamen) wil daar uiteraard een stokje voor steken. MAYHEM wordt overigens geleid door Persephone Brimstone, die je eerder al zag in Gat out of Hell, en maakt deel uit van de Ultor Corporation, nog zo’n bekende term uit het Saints Row-universum. Het hoeft dus niet te verbazen dat ook de paarse fleur-de-lis, hét logo van de reeks, ook hier weer prominent in beeld komt gegleden.

Agents of Mayhem Seoul

Het Zuid-Koreaanse Seoul vormt de erg futuristische achtergrond van dit spel.

Agents of Mayhem rekent niet op één enkele doldwaze actieheld om LEGION af te stoppen, maar kan beroep doen op liefst twaalf verschillende protagonisten (veertien als je de DLC-personages Gat en Lazarus meetelt), waarvan je er telkens drie tegelijkertijd controleert. Beginnen doe je met het olijke trio Fortune, Hollywood en Hardtack, die elk hun eigen talenten hebben. Fortune is snel en vinnig, Hollywood is een all-rounder met het nodige gevoel voor drama én een handige assault rifle, en Hardtack is een uit de kluiten gewassen kleerkast met een shotgun in zijn poten. Naarmate het spel vordert speel je ook andere helden vrij, zoals Oleg ‘Yeti’ Kirlov met zijn sneeuwgeweer, Rama en haar pijl en boog of ex-Yakuza Oni. Bij elke agent kan je rekenen op zijn/haar gewone wapen, een special ability (een aanval die moet herladen) en een mayhem (een speciale aanval die je bij elkaar spaart door onder meer genoeg vijanden om te leggen). Wie hierin een prachtige premisse voor een coole co-opgame ziet, is er helaas aan voor de moeite. Je zal het in je eentje moeten doen met je drie strijders van het moment. Variëteit troef dus dankzij de uiteenlopende personages en aanvallen, zo kan je Agents of Mayhem tenminste al niet beschuldigen van discriminatie. Van slechte smaak daarentegen…

Agents of Mayhem Johnny Gat

Fans van Saints Row kunnen in Agents of Mayhem ook rekenen op Johnny Gat (weliswaar in DLC-vorm).

Telefoontje van de jaren 80

In de wandelgangen gaat het gerucht dat Volition en Deep Silver tijdens het maken van Agents of Mayhem een telefoontje kregen van de jaren 80. Niet om hun stijl terug te vragen, wel om te melden dat ze blij waren dat er eindelijk een overnemer was voor de meest foute cultuurvormen die dat decennium voortgebracht heeft. Dit spel is immers doordrenkt van verwijzingen naar allerlei oude – maar ook enkele recentere – series en films, waardoor een welgemikte parodie nooit veraf is. The A-TeamKnight RiderMagnum P.I., maar ook The AvengersTransformers en Sub-Zero krijgen een referentie in het verhaal of via de verschillende skins die je kan vrijspelen voor alle personages.

Voor wie het net iets meer mag zijn dan een laagje verf dat verwijst naar het verleden, zijn er ook nog de personagemissies. Naast de hoofdverhaallijn kan je ook kiezen om aan andere missies te beginnen die je nieuwe agents opleveren of die je huidige agents van het nodige achtergrondverhaal voorzien. Zo krijg je toch iets meer voeling met de over-the-top superhelden die door Seoul heen crossen en er alles aan gort knallen, zonder dat dat evenwel Oscarwaardige vertelsels oplevert.

Agents of Mayhem skins

“Copyrightschending? ‘Eerbetoon brengen’, noemen wij dat” ~ Agents of Mayhems juridische afdeling

Wie genoeg missies afhaspelt, kan op termijn ook heel wat upgrades vrijspelen voor de agents en het agency zelf. Zo kan je je trouwe soldaten bijvoorbeeld sneller laten herstellen van hun oorlogswonden, of nieuwe gadgets of wapens gebruiken om een tactisch voordeel te krijgen tijdens gevechten. Verzamel je genoeg vehicle blueprints, dan kan je ook in totaal uit tien verschillende wagens kiezen om door de stad mee te racen. Omdat Agents of Mayhem volgestouwd zit met actie in cartooneske stijl kan je geliefde console of computer soms wel eens enige moeite krijgen om alles te bolwerken, maar echte technische problemen blijven gelukkig uit. Het geluid krijgt het dan weer wel geregeld moeilijk. Zo kan het gebeuren dat je het begin van een conversatie begint te horen tijdens een missie, maar pas vijf straten verderop het vervolg ervan krijgt. Voor een game die het van zijn humor moet hebben, is dat toch wel geregeld een spelbreker. De mop wordt er niet slechter om, maar in comedy is timing nu eenmaal cruciaal.

Agents of Mayhem Hollywood

Boem! Pats! Explosie! Aan actie geen gebrek in deze game.

Lach, knal, herhaal

Ondanks het feit dat Agents of Mayhem erg vlotjes wegspeelt en vaak voor een glimlach kan zorgen tijdens het gamen, kunnen de missies zelf na verloop van tijd wel erg repetitief gaan aanvoelen. Het opzet komt vaak op hetzelfde neer: ga naar punt A, knal alles en iedereen overhoop, baan je een weg naar punt B en herhaal wat je bij aankomst op punt A al gedaan hebt – het feit dat meerdere LEGION lairs een exacte kopie van elkaar lijken, helpt daar niet echt aan. Door de verschillende soorten missies (het hoofdverhaal, de personagemissies, de achtergrondverhalen, losstaande kleine missies zoals een straatrace of gijzelaars bevrijden, het feit dat elke agent wel anders speelt etc.) valt het op zich nog wel mee, maar erg veel variatie zit er niet echt in. Maakt dat dat Agents of Mayhem snel gaat vervelen? Neen, het zal er hooguit voor zorgen dat die glimlach na verloop van tijd een beetje afzwakt.

Dat is op zich wel wat de conclusie die je kan opmaken bij dit spel. Leuk, maar geen topper. Met gebreken, maar zonder dat die de hele spelvreugde kunnen verbrodden. Deep Silver en Volition zijn erin geslaagd om Agents of Mayhem van een unieke toets te voorzien die het geheel best amusant maakt, zonder over te komen als een zoutloze Saints Row met een ander jasje aan. Fans van de reeks mogen meer van het hetzelfde ongein verwachten dat ze al gewend waren, nieuwkomers kunnen zich er gerust in storten zonder de Saints Row-games te hebben gespeeld (hoewel er hier en daar wel een easter egg aanwezig is die enkel Saints Row‘ers zullen snappen). Met een verhaallijn die je gemiddeld genomen toch wel zo’n 18 uur kan boeien en een spelwereld waar je alles in totaal enkele tientallen uren gameplezier uit kan puren, is Agents of Mayhem best te pruimen. Ondanks alle kitsch uit de jaren 80 van de vorige eeuw.

Agents of Mayhem bij bol.com

Agents of Mayhem

7 Awesome

We weten nog altijd niet exact wélke drugs ze nemen op het kantoor van Saints Row, maar hoe dan ook zouden we na deze test van de cartooneske spin-off Agents of Mayhem graag het nummer van hun dealer willen. Nieuwkomers in de reeks kunnen gerust zonder enige verdere achtergrondinfo in het verhaal springen en genieten van de trip die deze game biedt. Ondanks de kleine manco's en de overdaad aan kitscherige parodieën op vergane gloriën, hebben we ons best goed kunnen amuseren met dit spel. Geen absolute topper, wel goed voor wat exploderend vertier tussendoor.

• Vormgeving 7
  • Audio 5
  • Gameplay 7