Bij het bekijken van de trailer van Thor: Ragnarok valt vooral de grote jaren ’80-feel op die normaal gezien door de Guardians of the Galaxy beheerst wordt. Tijdens de film zelf wordt het al helemaal duidelijk dat Thor: Ragnarok zich erg hard heeft laten beïnvloeden door GotG, waarmee het geen afbreuk doet aan de eigen identiteit van film maar ons eindelijk een waardige en entertainende Thor geeft.

Thor Ragnarok is visuele pracht

Thor Ragnarok is visuele pracht.

Regisseur Taika Waititi zal sommigen misschien bekend in de oren klinken vanwege zijn grappige en eigenzinnige vampieren-mockumentary What We Do in the Shadows. Het is net door zowel Waititi’s eigen stijl, de GotG-invloeden, de coole soundtrack, alsook de uiterst mooi geïntegreerde Kirby-ontwerpen dat er een zeer groot contrast merkbaar is tussen deze Thor-film en zijn 2 voorgangers. De film is een visueel pareltje!

Nog nooit is de iconische stijl van tekenaar Jack Kirby zo mooi en goed van papier naar film vertaald en het geeft een uniek karakter aan zowel de world-building van Sakaar als de film zelf. Toch past Thor: Ragnarok wel in hetzelfde universum als alle andere Marvel-films. Ook de Grandmaster, die schitterend gespeeld wordt door Jeff Goldblum, lijkt sterk op de Collector, beiden zijn Elders of the Universe, maar hij heeft toch een zeer eigen karakter en feel.

In tegenstelling tot Guardians of the Galaxy 2 is de combinatie van actie en humor hier wel vaker geslaagd en voelt het niet geforceerd aan. Maar er is hierdoor ook wel een plots verschil in de tone of voice van de Hulk en Bruce Banner in eerdere films, een klein detail echter, aangezien het wel goed past in het geheel van de film.

Bruce Banner in Thor Ragnarok

Bruce Banners tone of voice is anders dan in eerdere films.

Het verhaal zelf is jammer genoeg nergens bijster origineel: een familiegeheim dat nu boven water komt, een plotse grote dreiging waar men vooraf niets van afwist, enz. Omdat het verhaal zich opsplitst tussen gebeurtenissen die zich voornamelijk op 2 verschillende planeten afspelen krijgen we, ondanks de goede montage, ook niet veel karakterontwikkeling van Hela, de villain zelf. Zij heeft zoals vele superhelden-villains een maar eentonige motivatie, ondanks de goede acteerprestaties van Cate Blanchett. Dat wordt des te duidelijker wanneer je vergelijkt met een minder belangrijk personage, Skurge (gespeeld door Karl Urban), die eigenlijk meer groei en ontwikkeling heeft dan Hela, terwijl het op zich geen personage is dat een grote indruk na laat.

Waarmee Thor: Ragnarok zich dan wel weer onderscheidt van andere solofilms van Marvel is dat ze hier geen epische opbouw proberen te vormen naar een uiteindelijke status quo. Er gebeuren wel degelijk dingen die een belangrijke impact zullen hebben op de verdere films. Acties die dus effectief verder reiken dan Thor gewoon een nieuw kapsel geven.

7 Entertainend

Thor: Ragnarok is zeer entertainend en past perfect in het Marvel Cinematic Universe. De film zal misschien niet even memorabel zijn als sommige andere Marvel-films maar behoort zeker wel tot de betere van de afgelopen jaren met prachtig visuals en een soundtrack die je op bepaalde momenten kippenvel bezorgt. De kijker zal met een goed en tevreden gevoel de zaal verlaten wanneer die een cinemabezoekje doet om deze film op groot scherm te zien.

• Personages 7
  • Soundtrack 7
  • Visueel 9