Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

oscars

Oscarcategorieën: te veel, maar deze ontbreken nog

Morgen is het weer zover: omstreeks 2 uur ‘s nachts onze tijd zullen dan de Academy Awards weer uitgezonden worden. De show duurt waarschijnlijk weer een viertal uur, dus ook ondergetekende zal pas rond half zeven onder de wol kunnen kruipen. Toch zijn er nog filmische verwezenlijkingen die onverklaarbaar ongelauwerd blijven. Dit zijn onze suggesties voor nieuwe categorieën.

Beste Ensemble

Vanzelfsprekend zijn de acteercategorieën altijd de meest competitieve, met haast meer snubs dan genomineerden. Door de limiet van vijf kanshebbers missen een hoop mooie vertolkingen zelfs de verhoogde aandacht die gepaard gaat met een nominatie. Daar komt ook nog bij dat sommige films gewoon vol zitten met talent. Bij meerdere nominaties voor eenzelfde film worden de stemmen dan al snel verdeeld. En als twee honden vechten om een bot… Veel acteurs zeggen trouwens in hun overwinningsspeech dat ze hun Oscar delen met hun co-stars, dus waarom voert de Academy niet gewoon zo’n award in?

Hadden baat gehad bij deze Oscar:

  • 2017 – de casts van onder andere Moonlight, Hidden Figures (die wel de prijs wonnen die er het dichtst tegenaan leunt, de SAG Ensemble Award uitgereikt door de acteursgilde), Spotlight (dat vorig jaar Beste Film won, grotendeels door de vertolkingen), 10 Years a Slave, Harry Potter, Star Wars, Alien(s), Star Trek, The Departed, The Color Purple, The Help, Titanic, …
  • 2018 – de casts van onder andere Dunkirk (dit jaar het toonbeeld van een ensemblefilm),Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, The Shape of WaterLady Bird, Get Out. Alle films met meer dan drie hoofdpersonages of sterke acteurs.

Beste Stunts

Een categorie die bij de Emmys in 2002 is ingevoerd, en terecht. Actiefilms moeten het soms bijna uitsluitend hebben van… ja, de actie, hé? Of het nu gevechten, halsbrekende toeren of autoraces zijn, ze doen je hart soms sneller slaan. Zulke films worden bijna nooit genomineerd voor grote awards, maar ze verdienen ook wel kudos voor hun werk. Net zoals de categorie Beste Visuele Effecten vaak scifi- en superheldenfilms erkent. Want geef toe, soms ben je toch helemaal onder de indruk van wat stuntmensen en -choreografen toch maar klaargespeeld krijgen, niet?

Hadden baat gehad bij deze Oscar: John Wick, The Raid, Mission: Impossible – Rogue Nation (waarin Tom Cruise aan een vliegtuig hangt, weet je nog?), The Fast and the Furious-films, James Bond-films, …

Beste Stemmenwerk / Voice-acting

Dit soort acteerwerk wordt naar mijn mening nogal onderschat, want hoe goed moet je zijn om alle emoties van een personage over te brengen met enkel je stem? Ook al is het personage geanimeerd, dan nog staat of valt een personage met de juiste toon, intonatie en inleving van de acteur erachter. Laten we hen daar ook voor belonen.

Hadden baat gehad bij deze Oscar: Ellen DeGeneres als Dory in Finding Nemo/Dory, Toby Jones als Dobby in Harry Potter, Eddie Murphy als Donkey in Shrek, Scarlett Johansson als A.I. Samantha in Her, James Earl Jones als Darth Vader in Star Wars, Bob Peterson als Dug in Up!, Robin Williams als Genie in Aladdin, Jeremy Irons als Scar in The Lion King, de cast van Chicken Run, elke memorabele Disney-film ooit, …

Beste Motion Capture Performance

Nog zo’n ondergewaardeerde vertolkingsvorm is die van motion capture. Als acteurs een personage spelen dat niet tot leven kan worden gebracht met make-up, kostuums of andere props, wordt dat vandaag de dag meestal gedaan met mocap. Je kent het beeld misschien wel: een acteur of actrice in een grijze maillot met een hoop puntjes op het gelaat en een cameraatje voor hun gezicht. Door hun gelaatsuitdrukkingen, houding en bewegingen vast te leggen zien we de volledige vertolking van de acteur, maar in een ander jasje. Waarom worden mocap-acteurs dan nog steeds genegeerd?

Hadden baat gehad bij deze Oscar: Andy Serkis (dé referentie op mocap-vlak) in Lord of the Rings en de nieuwe Planet of the Apes-trilogie, Toby Kebbell in Dawn of the Planet of the Apes, Liam Neeson als de boom uit A Monster Calls, Mark Ruffalo in The Avengers, Zoe Saldana in Avatar, James Spader in Avengers: Age of Ultron, Idris Elba als Shere Khan in The Jungle Book, …

Beste Casting

Als acteurs de rol van hun leven neerzetten, is dat natuurlijk grotendeels hun verdienste. Maar ze moeten er natuurlijk eerst kans op maken. Daarvoor zijn uiteindelijk de casting directors verantwoordelijk. Dankzij hun beslissingen komen de personages in een script echt tot leven, en het is haast absurd dat zij helemaal vergeten worden. Dus, Academy, beloon de mensen die ons perfect gecaste rollen geven, zoals dit jaar nog de drie acteurs voor eenzelfde personage in Moonlight of Joel Edgeron en Ruth Negga in Loving. Doe het ook voor de casting directors die ons in het verleden al pareltjes gaven.

Hadden baat gehad bij deze Oscar: de casting directors die kozen voor Alan Rickman als Severus Snape, Alan Rickman als Hans Gruber, de volledige cast van Harry Potter, Eddie Redmayne als Newt Scamander, Robert Downey Jr. als Tony Stark, Carrie Fisher als Princess Leia, Heath Ledger als The Joker, Johnny Depp als Captain Jack Sparrow, Tom Hanks als Forrest Gump, Marlon Brando als Don Corleone, Sigourney Weaver als Ripley, Renee Zellweger als Bridget Jones, Leonardo DiCaprio als Jack Dawson, …

Beste Soundtrack

Muziek kan een film helemaal van sfeer doen veranderen. Nu worden er al Oscars gegeven voor Beste Muziek (de instrumentale begeleiding) en Beste Originele Nummer. Sommige films staan echter niet bekend om hun score, maar om hun soundtrack. Bestaande nummers kunnen bepaalde scènes onvergetelijk maken, maar soms geven alle verzamelde nummers een (soms minder goede) film toch een reden om hem te onthouden.

Hadden baat gehad bij deze Oscar: Guardians of the Galaxy (2), Baby Driver, Black Panther, Drive, The Martian, de Twilight-films (ja, toch wel), Saturday Night Fever, The Hunger Games-films, Begin Again, Inside Llewyn Davis, (500) Days of Summer, The Fault in Our Stars, Trainspotting, …

Beste Special Effects

Het onderscheid tussen special en visual effects is voor velen onbekend, maar ze zijn wel degelijk verschillend. De Academy Award die nu wordt uitgereikt lauwert grafische talenten die met computerprogramma’s de film verbeteren en dingen creëren die niet kunnen in de echte wereld. Maar zij zorgen niet alleen voor het spektakel op je scherm. Bij een groot aantal filmmakers zijn de visuele effecten vaak ondersteuning, iets wat de speciale of ‘praktische’ effecten nog verbetert. Echt uitgevoerde stunts, explosies en echte locaties worden geoptimaliseerd. Dus die inspanning om alles realistisch te houden verdient toch ook wel een gouden beeldje?

Hadden baat gehad bij deze Oscar: Dunkirk (het gebruik van echte vliegtuigen uit WWII), Inception (de explosies aan het cafeetje in Parijs, het gevecht in de hotelgang, de explosie van het sneeuwfort …), The Dark Knight (de truck die een koprol doet), Alien (jeweetwel), 127 Hours (de armscène), Jaws, Independence Day (de ontploffing van het Witte Huis), Raiders of the Lost Ark (de rollende rots en het smeltende gezicht, ew), Jurassic Park (dino’s!), …


Heb jij nog goede voorbeelden van categorieën of films die nog in mijn rijtjes voorbeelden passen? Shoot!

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels