Een strip baseren op het leven van een heilige, het klinkt nogal gewaagd. Dufaux en Jamar hebben al vaker samengewerkt, en met deze Vincent bewijzen ze dat ze niet bang zijn van een uitdaging. We krijgen een lichtjes fictief verhaal, aangevuld met een stevig historisch dossier.
Auteurs: Dufaux & Jamar
Grafisch concept: Philippe Ghielmetti & Thomas Tran Dinh
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 80
Winkelprijs: € 18,95
Verschijningsdatum: 23 november 2016

Historisch correct…

Als het over heiligen gaat, is Sint Vincent de Paul een boeiende case. Geboren aan het einde van de zestiende eeuw, in een klein dorpje in het zuiden van Frankrijk, leek hij niet voor grootsheid voorbestemd. Na zijn priesterwijding heeft hij heel wat rondgereisd en is hij zelfs als slaaf verhandeld. Tegen 1612 wordt hij parochiepriester in Clichy en maakt hij kennis met heel wat welgestelde dames. Doorheen de loop der jaren zou hij de vertrouweling van de Franse koning Lodewijk XIII worden. Zijn orde, de lazaristen, blijft tot vandaag bestaan.

Wanneer we in het verhaal terechtkomen, draait het Maison de Saint-Lazare op volle toeren. Vincent redt en verzorgt straatkinderen zonder toekomst, en kan daarbij rekenen op een uitgebreid netwerk van welgestelde vrouwen. We volgen hem doorheen zijn dagelijkse werkzaamheden, en leren hem kennen als een vrijgevige en eerlijke man. Jérôme, een van zijn beschermelingen, wordt neergestoken na een wilde nacht in Parijs. Manon, een prostituee die recent vrijgekocht is door Vincent, lijkt meer te weten. Snel blijkt dat Jérôme de zoon is van een adellijke vrouw, die anoniem wil blijven. De priester wil ten alle prijze de dader te pakken krijgen, en krijgt daarbij de hulp van Jacques de Premontal. Hij is een cynische ridder, die al lang zijn geloof in de mensheid en God verloren heeft.

… maar toch anders dan anders

Dufaux en Jamar kiezen niet voor de standaardbiografie, maar laten ons kennismaken met een klein deel uit het leven van de Heilige Vincent. Hierdoor is het makkelijker om de spanningsboog op te bouwen. Elke actie van de Heilige Vincent in het album zorgt ervoor dat zijn karakter helder geschetst wordt. Ik vind dit persoonlijk een aangename afwisseling met de standaardbiografie. Het is niet nodig om veel expositie te gebruiken om de situatie en de karakters op scherp te stellen, waardoor er meer vaart in het album zit.

De auteurs kiezen consequent voor een gebalanceerde aanpak bij hun karaktertekeningen. Vincent wordt niet voorgesteld als de perfecte heilige. Ook hij heeft immers twijfels, en heeft het soms moeilijk met de onrechtvaardigheid van zijn tijdperk. De afwisseling tussen zijn generositeit en het cynisme van Premontal voelt niet geforceerd aan en verrijkt het verhaal. Het Parijs uit het midden van de zeventiende eeuw komt ook prachtig in beeld, en kan bijna een personage op zich genoemd worden. Manon speelt een belangrijke rol binnen het verhaal, maar haar karakter wordt minder diep uitgewerkt. De overige personages lijken ook eerder te dienen als middel om Vincent beter uit de verf te laten komen. Logisch, aangezien hij toch de bestaansreden van deze biografie is.

Goed doordacht

Grafisch doet dit album eerder klassiek aan. De tekenstijl is helder, met voldoende detail en goed herkenbare personages. De kostuums en de achtergronden voelen erg waarheidsgetrouw aan en geven een duidelijke meerwaarde aan het album. Het grootste deel van het album heeft dezelfde bladspiegel, met strak afgelijnde kaders wordt het heden weergegeven, de actie van het moment. Het lettertype is goed leesbaar, al zijn de tekstballonnen wel een beetje aan de grote kant, met veel extra ruimte. De herinneringen zijn minder strak omlijnd en doen eerder flou aan. De kleuren zijn wat meer gedempt en in plaats van gesproken tekst overheerst de voice over. Vincent krijgt van mij dus extra punten voor de consistentie tussen beeld en verhaal.

Deze historische one shot is relatief prijzig, maar daarvoor krijg je een degelijke hardcover die 80 bladzijden telt. Het verhaal wordt aangevuld met een historisch dossier. Daarbij komen zowel Vincent zelf als de historische context aan bod. Om het geheel een beetje luchtig te houden, zien we ook een reeks schetsen van de personages en de achtergronden. De zorg die hieraan besteed wordt, is typisch voor het hele album. Degelijk wordt tegenwoordig niet meer als een compliment aanzien, maar het zou eigenlijk wel moeten. Dit is niet het spannendste verhaal dat ik gelezen heb, maar het was een aangenaam tijdverdrijf. Vincent is een boeiend personage uit de geschiedenis, en met dit album doen Dufaux en Jamar hem alle eer aan.

Geinteresseerd in historisch correcte albums? Lees dan zeker ook onze andere reviews:

8 Degelijk

Dufaux en Jamar slagen erin om een concept dat minder boeiend klinkt toch in een spannende strip te gieten. Het volledige plaatje klopt, want de visuele keuzes sluiten perfect aan bij het narratief. Het is een hardcover die zeker zijn prijs waard is.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8