Rocket Girl is een creatie van het stel Brandon Montclare en Amy Reeder.
Schrijver: Brandon Montclare
Tekenaar:
Amy Reeder
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 2 augustus 2017

Rocket Girl was een van de frisse titels van Image Comics in 2013 en had al vrij snel een eigen publiek. Ironisch genoeg was dat het moment waarop Marvel Comics toesloeg en hen verleidde om voor de uitgever Moon Girl and Devil Dinosaur op de kaart te zetten. Hierdoor kwam deze serie even op een laag pitje te staan, tot nu.

Rocket Girl is het verhaal Dayoung Johansson, een jonge tiener die in een alternatief 2013 politieagente is en tijdens haar werk onderzoek doet naar de praktijken van Quimtum Mechanics Megacorporation, de bedrijfsmoloch van deze tijd wiens invloed verder reikt dan die van menig politicus.

Lang geleden ontdekten wetenschappers iets over de werking van tijd, waardoor Quimtum in de positie terecht kon komen waarin het nu zit. Om daarachter te komen reist Dayoung terug naar 1986, het jaar waarin Quimtum nog een klein bedrijfje was. Maar zoals bij elk tijdreisverhaal zitten er haken en ogen aan, want speelt ze de boosaardige directie van deze corporatie hiermee niet in de kaart?

Rocket Girl plaat

In dit achtste issue neemt het verhaal een interessante wending. Dayoung is in 1986 namelijk bevriend geraakt met een aantal junior wetenschappers bij Quimtum en laten zij nu net een heel interessant plan bedacht hebben om de megalomanie van het bedrijf in een vroeg stadium af te stoppen. Je vraagt je als lezer alleen af of dit plan niet allang gelukt is en dat uiteindelijk de basis is van alle ellende? Argh… Geen idee hoe dit bij jou is, lieve lezer, maar tijdreizen bezorgt me hoofdpijn.

Deze comic is, ondanks de grote pauze tussen deze issue en de vorige, toch goed leesbaar. Het verliest zich niet in eighties nostalgie waardoor het ook voor een jong publiek leesbaar blijft. Ster van dit alles is het werk van Amy Reeder, wiens dynamische pagina’s een lust voor het oog zijn. Ze stuurt het oog van de lezer als een volleerd kunstenaar over de pagina en dient je het verhaal op in een razend tempo. Hoelang zal het duren voordat andere tekenaars haar als voorbeeld gaan nemen?

Dit is gewoon een prima comic.

8 Goed

Na ruim een jaar wachten gaat Dayoung Johanssons onderzoek naar een 'misdaad tegen de tijd' verder in de jaren tachtig. Rocket Girl is dolle pret.