Een Rebirth van de hele DC Comics lijn? Daarin kan de Caped Crusader natuurlijk niet ontbreken. Hoe hoog vliegt de nieuwe Batman? Hoe laag klinkt zijn innerlijke stem?
Schrijver: Tom King & Steve Orlando
Tekenaars: David Finch, Riley Rossmo, Mikel Janin, Mitch Gerads
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: mei 2016 – heden

Puur op basis van de namen achter deze opnieuw opgestarte Batman, verwachtten we vuurwerk. Tom King leverde bij Marvel vorig jaar al één van de meest indrukwekkende comics van het laatste decennium af met The Vision. Hij bracht bovendien kleurexpert Jordie Bellaire mee van die titel, en dat zie je meteen in het Gotham van deze reeks. Tekenaar van dienst is oude bekende David Finch (Cyberforce, The New Avengers, Batman: The Dark Knight v2), die helaas niet de beste reputatie heeft wat betreft lang op dezelfde reeks werken.

Zo ook bij Batman, waar Finch en Bellaire al vrij snel vervangen worden door het meer dan capabele (en naar onze smaak beter passende) team van tekenaar Mikel Janin, inker Hugo Petrus en kleurfanaat June Chung. Zodra dit team begint samen te werken, gaat ook het niveau van de hele comic een flink stuk omhoog, maar we lopen op de zaken vooruit… Batman zelf lijkt nauwelijks beïnvloed door de ingrijpende gebeurtenissen van DC Rebirth. Hij is nog steeds Bruce Wayne, miljonair en donkere wreker van al wat misdadig is. Hij laat zich nog steeds bijstaan door zijn trouwe butler Alfred, maar krijgt ook steun van relatieve nieuwkomer Duke Thomas, die maar al te graag mee ten strijde zou trekken. Batman houdt de jongeman echter aan de zijlijn, vanwege het recente drama waarin Tim Drake (de huidige Red Robin) het leven liet.

batman Gotham Girl

Gotham Girl breekt een glas, euh lans voor slechte superheldennamen

Toch zal Bats willens nillens rekening moeten houden met twee nieuwe superwezens in ‘zijn’ Gotham. Ze noemen zichzelf, oh boy, Gotham & Gotham Girl! De twee jonge helden vereren Vleertje al sinds hun kinderjaren, en hebben overal ter wereld gezocht naar een manier om ‘super’ te worden. Je voelt wel al aan dat dit niet anders kan dan fout aflopen. Zeker wanneer de Psycho Pirate ingezet wordt om de emoties van de versgebakken spandexhelden te laten oplaaien. Gotham (het personage) verliest de controle over zichzelf, terwijl Gotham Girl achterblijft als een psychologisch fragiele versie van zichzelf.

De tweede grote verhaallijn van deze jaargang is dan ook een pak interessanter. Batman gaat namelijk op zoek naar de vermiste Psycho Pirate, in de hoop dat hij de psyche van Gotham Girl kan herstellen. Helaas ontdekt Batman dat zijn doelwit vastgehouden wordt op het eiland Santa Prisca. Laat dat toevallig de natie zijn waar Batmans verschrikkelijke vijand Bane verkozen is tot leider. Batman beseft dat een soevereine staat binnenvallen om er iemand te kidnappen niet bepaald tot zijn vaste takenpakket behoort. Daarom rekruteert hij zijn eigen versie van een Suicide Squad: een stelletje in Arkham opgesloten criminelen die niets te verliezen hebben. Onder hen: Selina Kyle aka Catwoman.

Batman crash

Een bedrijfje dat ruiten vervangt in Gotham: dikke tip voor ondernemers!

Tom King weet heel goed hoe hij drama in zijn comics moet verwerken, en deze I Am Suicide verhaallijn doet de rest van de run tot dusver verbleken. Toch weet de reeks ons nog steeds niet helemaal te overtuigen. Deels omdat de tekenstijl op korte tijd al drie keer veranderd werd, maar deels ook vanwege het script zelf. De man kan absoluut schrijven, maar zijn kracht zit hem vooral in dialogen en (interne) monologen. Deze graven soms diep in de gedachten van de personages, maar dat botst vaak nogal met de dynamische splash pages die de artiesten afleveren. We kijken eigenlijk naar een ander verhaal dan hetgeen de tekst ons vertelt, en persoonlijk kon ik er maar moeilijk aan wennen. Daar waar de rustige, naar thriller neigende sfeer van The Vision zich perfect leende tot de interne psychobabble van verschillende personages, heeft het actievolle Batman het daar veel moeilijker mee.

Batman actie

Terwijl Batman naamloos gespuis neermept, leest hij een brief voor?

Batmans zelfmoordmissie levert al bij al een prima verhaal op, dat echter niet veel lijkt te gaan veranderen aan het status quo. Daarom lijkt het ons niet helemaal terecht om de nieuwe Batman aan te raden. Als film van twee uur zou deze plot wellicht beter werken, maar dan mis je wellicht de vele subtiele cameo’s en verwijzingen naar oude verhaallijnen. Na veertien issues krijgen we alleszins de indruk dat Batman stilstaat in de tijd, wat gezien de lange voorgeschiedenis van het personage niet eens zo gek is. Maar hey: naakte Bane worstelt Bats op een gegeven moment tegen de grond. Dat is ook al iets, toch?

6 Bruce Ween

Actie en spektakel genoeg in de nieuwe Batman, maar van Tom King en zijn wisselende crew artiesten hadden we net iets meer verwacht. De auteur schiet volgens ons gemakkelijker raak wanneer hij iets minder bekende personages als Vision of de Omega Men op zijn psychiatersbank legt. Prima tijdverdrijf, maar geen tijdloos meesterwerk dat je absoluut in je verzameling moet hebben.

• Tekenstijl 6
  • Sfeer 7