Kan de stripadaptatie van Rogue One: A Star Wars Story de film evenaren?

Schrijvers: Jody Houser
Tekenaar: Oscar Bazaldua & Emilio Laiso
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 12 april 2017

We werden net getrakteerd op de eerste trailer voor Star Wars: The Last Jedi, maar op de film zelf is het nog veel te lang wachten. Gelukkig hoeven fans niet ver te zoeken om het gat te vullen. Marvel lanceerde onlangs Star Wars: Rogue One, de stripadaptatie van de meest recente film in het schitterende universum van Luke Skywalker en kompanen. De rebellen uit Rogue One: A Star Wars Story mogen nogmaals in actie schieten, met deze keer ook enkele passages die het originele eindresultaat niet haalden.

Voor het geval je nog niet bekend bent met het verhaal: de rebellen ontdekken dat het Keizerrijk een nieuw superwapen heeft gebouwd. Het is aan het team van Jyn Erso om de plannen te stelen van de Death Star zodat het ding kan worden vernietigd. De comic volgt het begin van de film nauwgezet en schiet tegelijkertijd een versnelling hoger. Helaas ontbreekt de emotie volledig die je voelde tijdens de openingsscène in de bioscoop, maar gelukkig doen de stripmakers daarna meer hun best om het bronmateriaal eer aan te doen én nieuwe elementen te introduceren.

Ondanks die extra stukjes, die aanvoelen als weggelaten scènes, heeft het verhaal van Star Wars: Rogue One #1 een bittere nasmaak. De film introduceerde stuk voor stuk boeiende personages die een pak meer uitdieping verdienden, uitdieping die zeker aan bod kan komen in stripvorm. Helaas vertelt scenarist Jody Houser opnieuw het gekende verhaal, waardoor er nooit sprake is van verrassingen en de personages ook niks nieuws onthullen over zichzelf.

Het tekenwerk van Oscar Bazaldua en Emilio Laiso weet met het kleurengebruik en de warrige actie de broeierige oorlogssfeer van de film op te roepen. Ze slagen er minder goed in om consistent emoties en goed getekende personages af te beelden. De tekenaars hebben moeite om een deftige balans te vinden tussen herkenbaarheid van de acteurs (Mads Mikkelsen in stripvorm!) en de karakters voldoende emotionele ademruimte te geven. Jyn Erso die met een doodse blik terugdenkt aan haar verloren gewaande vader, het komt helemaal niet over bij de lezer.

6 Wisselvallig

De adaptatie van Rogue One zal de fans kunnen bekoren die maar niet genoeg kunnen krijgen van het Star Wars-universum. De toegevoegde scènes zijn een welgekomen uitdieping, maar de personages verdienen zoveel meer dan een eenvoudige stripbewerking van de film.

• Tekenstijl 6
  • Sfeer 7