J.ROM #5: Rode sneeuw. Het laatste deel van een tweeluik, en het vijfde deel uit een reeks die voor veel gemengde reacties zorgt. De held in het gouden pak probeert zijn sidekick +uit de klauwen van een corpulente cupido te bevrijden, terwijl hij tegelijk afrekent met trauma’s uit een héél ver verleden.
Schrijver: Bruno De Roover
Tekenaar: Romano Molenaar
Uitgever: WPG Uitgeverij
Verschijningsdatum: 9 november 2016

De reeks J.Rom moet ik niet meer voorstellen, De Roover en Molenaar tappen nu al 5 albums uit een vaatje van een mix bestaande uit Vlaamse strips en Amerikaanse comics. De reacties hierop zijn gemengd. Echte comicliefhebbers of lezers van de betere strip blijven wat op hun honger zitten, een gemiddelde liefhebber van puur entertainment op 56 pagina’s weet hiervan te smullen. De cijfers spreken boekdelen: elk album heeft een oplage van 20.000 verkochte exemplaren.

Dit deel begint met een flashback die ons terugbrengt naar de oertijd. Suske en Wiske-liefhebbers herkennen een heel bekend gezicht, en voor wie “De Malle Mergpijp” heeft gelezen ook een heel bekende setting. Door de “voice-over” weten we dat we in het hoofd van de verdoofde J.Rom zitten uit het eerste deel van de tweeluik. We komen te weten wat hem nu eigenlijk al heel zijn leven dwarszit en waarom hij er zo nors bij loopt.

dav

Daarna gaan we over naar de penibele situatie waarin Pi zich bevindt en de vuile manieren die de corpulente cupido Oskar met haar wil uitvoeren op bevel van zijn oude moeder. Ondertussen loopt er ook nog de agent Thinner rond die te weten komt wat er met agent Gently is gebeurd op het einde van het vorige deel en dat diens plek op het politiekantoor intussen al werd ingenomen door zijn opvolger Ada Spike. Kortom, er loopt een hoop volk rond met verschillende verhaallijnen die naar het einde toe in een stroomversnelling samenkomen. De ontknoping(en) en het ontsluieren van een groot geheim sluiten dit verhaal af. Intussen heeft J.Rom ook een beslissing gemaakt wat betreft zijn samenwerking met Birdsong en FORCE.

dav

Als we de geruchten mogen geloven is nummer 5 voorlopig het laatste deel van deze reeks. De auteurs stoppen J.Rom even in de koelkast om hun schouders onder andere projecten zetten. Of is het toch omdat ze meer van deze reeks verwacht hadden? Persoonlijk vind ik dat wel jammer, want ik heb de indruk dat De Roover en Molenaar in the zone beginnen te komen. Het ritme en de diepgang van de reeks begint op snelheid te komen. De humor en de knipogen naar een Suske en Wiske-verleden zorgen voor een aangename verfrissing in een toch wel donkere sfeerschepping. En net nu we J.Rom eindelijk écht leren kennen houden ze ermee op? Stoppen op een hoogtepunt heet dat dan. Ach ja, all things must pass. Dat ze dan maar snel aan die andere projecten beginnen…

8 Mooie afsluiter

Mooie afsluiter van dit tweeluik (of de hele reeks ?) waarin verschillende verhaallijnen vloeiend samenkomen in een spannende ontknoping, waar niet op een verborgen geheim meer of minder gekeken wordt. Spannend entertainment, ideaal om deze donkere herfstdagen door te brengen. Persoonlijk vind ik dit de beste titel van de 5 albums, zonde dat het hier stopt.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8
  • Verhaal 9