Als je één verhaal over de Inhumans moet lezen, is het deze wel.

Schrijver: Christopher Priest
Tekenaar:
 Phil Noto
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 9 augustus 2017

Inhumans: Once and Future Kings is de start van het origineverhaal van de koninklijke familie van de Inhumans. De release ervan is, niet verwonderlijk, getimed met de aankomende televisiereeks (waarvan we bij Geekster al enkele previews hebben gezien). Er is een nieuw publiek dat kennis moet maken met de Inhumans en deze comic is voor hen ideaal leesvoer. Tegelijkertijd zou Inhumans: Once and Future Kings ook wel eens lezers kunnen overhalen die voordien met een grote boog rond de Inhumans liepen.

Maak kennis met Black Bolt, Maximus en Medusa als tieners. Maximus heeft zijn broer Black Bolt nog niet verraden en die laatste is nog geen koning. Maar dat kan wel eens snel veranderen, want de huidige heerser over de Inhumans ligt in het vizier van een verrader. Die heerser gedraagt zich als een egoïstische god op aarde, zo onderwerpt hij de gewone mensen als slaven, en dat begint ook bij de royale tieners door te dringen.

Het is scenarist Christopher Priest gelukt om te doen wat geen enkele andere comic van de Inhumans kon doen: mijn interesse opwekken voor de Inhumans. Dat doet hij niet alleen door intriges op het niveau van Game of Thrones te verweven in het verhaal, maar vooral door de sterke karakterisering. De rechtvaardige Black Bolt, de pragmatische Maximus en vooral Medusa, die niet op haar mondje is gevallen, zijn personages waar je gerust nog een tijdje langer bij wil vertoeven. Daarnaast focust Priest ook op enkele straffe thema’s zoals slavernij en de validiteit van koninklijke families.

Het tekenwerk van Phil Noto is zoals gewoonlijk oogstrelend. De digitale schilderijen zijn gevuld met emotie en enkele indrukwekkende actiescènes. Ook Noto hecht het meeste belang aan de personages, waardoor de setting op de tweede plaats lijkt te komen. Ook zijn kleurengebruik wordt naar het einde toe eentonig, maar de cliffhanger belooft daarin verandering te brengen.

De comic wordt afgesloten door een kortverhaaltje uit de pen van Ryan North (Squirrel Girl) en tekenaar Gustavo Duarte. In verhaal, dat even overbodig als plezierig is, spelen The Thing en teleporterende hond Lockjaw een spelletje apporteren. De luchtige afsluiter staat volledig los van Inhumans: Once and Future Kings.

8 Sterk

Inhumans: Once and Future Kings #1 is een sterke opener die je interesse zal opwekken voor de Inhumans.

• Tekenstijl 8