Wat gebeurt er als Jean Grey oog in oog komt te staan met haar lot als The Phoenix?

Schrijver: Cullen Bunn
Tekenaar:
 R.B. Silva
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 9 augustus 2017

De jonge X-Man Jean Grey werd gedropt in het midden van nergens zonder dat ze weet hoe ze daar terechtkwam. Het overkwam ook de nieuwste incarnatie van The Hulk in het vorige nummer uit de Generations-reeks, en ook hier krijgen we geen antwoorden. Hoe ze daar belandde is niet belangrijk, maar wel de confrontatie die volgt, is de focus van Generations: Phoenix & Jean Grey.

Jean beseft dankzij haar krachten al snel dat haar toestand geen illusie is. Ze stoot op een zonovergoten strand, begeven door strandjutters. En één van die zonnekloppers is de volwassen Jean Grey, wat totaal onmogelijk is want ze overleed enkele jaren geleden. Sindsdien maakt The Phoenix-kracht jacht op haar jonge incarnatie, die ook nog eens uit het verleden naar het heden werd gehaald. Al snel wordt duidelijk dat de volwassen versie ook op de vlucht is, op de vlucht voor een verleden waarin de X-Men rond haar gestorven zijn (en niet zijzelf dus).

Generations: Phoenix & Jean Grey is vooral een comic waarin veel wordt gepraat. Logisch ook, want het is de kans bij uitstek voor tiener Jean om alles te ontdekken over de kosmische kracht die haar wil bezitten. Scenarist Bunn maakt er een interessante karakterstudie van, want het voorval is confronterend voor beide versies van het personage. En de jonge held staat voor een dilemma: vertelt ze aan The Phoenix dat ze ooit hele werelden zal vernietigen?

De comic verliest zijn kracht wanneer Bunn de focus verlegt naar spektakel. Hij introduceert een slechterik, maar gaat er niet verder op in. Daarna beslist de volwassen Jean dat het tijd is voor een tripje naar de ruimte, en nemen de twee heldinnen het op tegen niemand minder dan Galacticus. En tegelijkertijd zorgt die schijnbare willekeurigheid voor een nostalgisch gevoel: dit is hoe het er in de oude comics van X-Men aan toe ging.

Wie vooral schittert in deze comic is tekenaar R.B. Silva en de inkleurders. Niet alleen de personages en hun schitterende outfits zitten vol persoonlijkheid, ook zijn visuele verteltechnieken zoals bij overgangen en introspectie zijn dynamisch. Het epische mag dan verwarring zaaien, het ziet er schitterend uit: als verorberend vuur en buitenaardse taferelen in een sprookjesachtige kosmos.

7 Degelijk

De tweede Generations-comic maakt je vooral warm voor het personage van de jonge Jean Grey en haar avonturen. Het verhaal slaat dan op niet veel, het ziet er buitenaards mooi uit.

• Tekenstijl 8