Wie is de sterkste Hulk: de jonge Amadeus Cho of het originele groene monster, Bruce Banner?

Schrijver: Greg Pak
Tekenaar: Matteo Buffagni
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 2 augustus 2017

In september start Legacy, de nieuwste relaunch van Marvel die een terugkeer belooft naar de klassieke personages en franchises van de uitgeverij. In afwachting daarvan verschijnt de Generations-reeks, waarin de nieuwe incarnaties van die klassieke personages samen gegooid worden met hun spirituele voorganger. De aftrap wordt gegeven door twee Hulks: de originele Bruce Banner en zijn jonge tegenhanger Amadeus Cho.

Het wordt een beetje pijnlijk om bij elke recensie van een nieuwe comic van Marvel zo’n uitleg te moeten geven. Generations: Banner Hulk and Totally Awesome Hulk #1 is ook een vreemde comic als je de context ervan niet snapt, maar voor wie niet al te veel vragen stelt en gewoon graag geniet van mooi tekenwerk en klassieke capriolen van de Hulk is dit een leuk verhaaltje.

generations Hulk 1

Amadeus Cho  valt uit het niets in de woestijn. Geen kat die weet hoe hij daar terecht is gekomen. Geweerschoten trekken zijn aandacht en hij ontdekt dat de Hulk onder vuur ligt. Eén probleem: Cho is de Hulk en de andere en originele Hulk, Bruce Banner, heeft een tijdje geleden het loodje gelegd.

Hoe komt het dat Banner terug leeft en de twee nota bene elkaar tegen het lijf lopen? Veel antwoorden zal je niet krijgen van scenarist Greg Pak. Hij focust liever op het vertellen van een actievol verhaal. Pak kent de Hulk ondertussen door en door, hij is immers de schrijver van Totally Awesome Hulk (de reeks met Amadeus Cho in de hoofdrol). Cho zag zijn Hulk altijd als een gave, maar de confrontatie met Banner doet hem inzien dat het groene monster eerder een vloek is.

Het verhaal mag dan warrig zijn, gelukkig is het mooi in beeld gebracht door Matteo Buffagni. Hij brengt veel contrast in zijn volwassen lijntekeningen met zwarte vlaktes, maar dat contrast is iets te groot met hoe ze zijn ingekleurd. Elk paneel is doorgeven van een gele gloed en dat voelt net als een filter te veel aan.

generations Hulk 2

7 Tussendoortje

Generations: Banner Hulk and Totally Awesome Hulk #1 is een leuke comic voor tussendoor, maar zonder de context is er eigenlijk niet veel aan.