Het nieuwste Deadpool-verhaal lijkt slechts een zwakke herkauwing te worden.

Schrijver: Cullen Bunn
Tekenaar: Dalibor Talajic
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 5 juli 2017

Een vijftal jaar geleden brachten Cullen Bunn en Dalibor Talajic de populaire minireeks Deadpool Kills the Marvel Universe uit. Het verhaal doet net wat de titel doet verwachten en vond, gelukkig, niet plaats binnen de canon van het (toenmalige) Marvel-stripuniversum. Deadpool had genoeg van zijn rol binnen het universum, van de andere personages en zelfs van de schrijvers. Het leverde een ontzettend bloederig, maar entertainend en metatekstuele strip op.

Vijf jaar later heeft Deadpool een metamorfose ondergaan. Wade Wilson groeide op van cultheld tot populaire antiheld bij het grote publiek dankzij de succesvolle film met Ryan Reynolds. Logisch dus dat Deadpool een pak nieuwe series op zijn naam kreeg en dat hij geregeld opdook naast andere superhelden. Helaas gaat zo’n populariteitspurt vaak samen met het verdwijnen van creativiteit en Deadpool Kills the Marvel Universe Again is daar misschien wel het dieptepunt van.

Deadpool Kills the Marvel Universe Again is geen vervolg, maar een variatie op hetzelfde concept. Het eerste nummer opent met de moord op X-Man Gambit (raad maar eens wie hem een kopje kleiner maakte). Een boeiend team van detectives, waaronder Jessica Jones en Misty Knight, zit de dader nauw op de hielen. Ondertussen hebben de X-Men, inclusief Deadpool, het aan de stok met slechterik MODOK. Maar het gevecht neemt een drastische wending wanneer Deadpool zich onder invloed van iemand anders keert tegen zijn ploegmaten.

Scenarist Bunn schrijft natuurlijk niet letter voor letter opnieuw hetzelfde stripverhaal. Deadpool is zo’n publiekslieveling geworden dat hij moeilijk zelf verantwoordelijk gesteld kan worden voor zijn daden. Hoe zouden de fans anders nog kunnen houden van het personage? Daarom worden zijn gedachten deze keer gecontroleerd door enkele superschurken.

Tekenaar Talajic speelt op creatieve wijze met de mentale toestand van het hoofdpersonage. Wanneer Deadpool zich verliest in moordpartij, kleurt het geheel fel op en waant hij zich in een cartoon. Het zorgt voor een schril contrast met de rest van het verhaal dat serieus en somber is getekend en ingekleurd.

5 Voor de fans

Deadpool Kills the Marvel Universe Again is geen verrassende strip voor wie het origineel heeft gelezen. Maar wie niet genoeg kan krijgen van het personage, zal wel kunnen genieten van deze herkauwing. Of pik de comic op van enkele jaren geleden.

• Verhaal 4
  • Tekenstijl 7
  • Sfeer 6