Aan de vooravond van de Slag om Shanghai vaart een oude visser de zwarte nacht in om zijn gestolen koopwaar te vervangen, zonder te weten dat zijn kleindochter Yin mee aan boord geglipt is. De vangst van die nacht zal hun leven veranderen.

Schrijver: Richard Marazano
Tekenaar: Xu Yao
Uitgever: Daedalus
Aantal pagina’s: 56 per deel
Winkelprijs: € 7,95 per deel
Verschijningsdatum: augustus (deel 1) en oktober (deel 2) 2017

Een enorme draak met gouden schubben geraakt in hun netten verstrikt, waardoor hij een verdwaald schot van de Japanse marine niet kan ontwijken. Yin en haar grootvader nemen het gewonde dier mee naar huis om het te verzorgen. De draak blijkt te kunnen spreken en Guang Xinshi te heten. Dat het niet evident is een grote, gouden draak te verbergen van de Japanse bezetter en een bende nieuwsgierige straatboefjes met het hart op de juiste plaats is wel duidelijk, maar dan blijkt de komst van Guang Xinshi ook nog eens de voorbode te zijn van de terugkeer van Xi Qong, de grote zwarte draak van het einde der tijden. De duisternis nadert en Guang Xinshi zal een kant moeten kiezen. Maar verdient de mensheid zijn hulp wel?

yin en de draak 2

Yin en de draak is een opmerkelijke mengelmoes. De stijl is ontegensprekelijk Aziatisch, maar het is geen manga. Als beeldverhaal past het eerder in de Europese traditie, maar het heeft ook een onmiskenbare Disney-vibe. Niet alleen de personages – zoals het jonge meisje met pit, de boefjes met een hart van goud, de vijandige soldaat die toch helemaal de slechtste nog niet is en het magische wezen – lijken immers weggelopen uit een film van Walt Disney, maar ook het moraliserende toontje wordt niet geschuwd. Marazano laat immers geen kans onbenut om de lezer erop te wijzen dat de mensheid dan wel prima in staat is zichzelf te vernietigen zonder dat ze daarvoor de hulp van een zwarte draak nodig heeft, maar dat er tegelijkertijd ook gouden lichtpuntjes in het duister zijn, zoals Yin en haar opa.

yin en de draak

Yin en de draak is een kinderlijk verhaal – wat absoluut niet hetzelfde is als ‘kinderachtig’ – dat vooral door jongere lezers gesmaakt zal worden, maar dat een ouder publiek al wel eens op z’n honger laat zitten.

Ook grafisch is Yin en de draak eerder voorzichtig en zeer kindvriendelijk. De kleuren zijn romig zacht, de personages vrolijk getekend en niet bijzonder gedetailleerd. In de zeldzame gevallen dat er gruwel of geweld getoond wordt, gebeurt dat heel voorzichtig en allerminst expliciet. Bovendien is het een beetje jammer dat Guang Xinshi, die toch een centrale rol speelt, visueel helemaal niet zo indrukwekkend is. Neen, geef ons dan toch maar Xi Qong…

yin en de draak 3

Yin en de draak is een trilogie, wat betekent dat we na Hemelse Schepsels en Gouden Schubben nog een laatste deel tegoed hebben. Nu Xi Qong zijn troon terug komt opeisen, ziet het er naar uit dat Guang Xinshi, die ooit samen met de zwarte draak verbannen werd, een kant zal moeten kiezen. En dan zou de kleine, opgewekte Yin het lot van de hele wereld wel eens kunnen bepalen.

6 Mucho manga

Op een unieke manier verenigen de eerste twee albums van Yin En De Draak de Oosterse en Europese beeldverhalentraditie. Het resultaat is opmerkelijk te noemen. De kindvriendelijke stijl en een ietwat belerende boodschap geven de indruk dat deze reeks vooral voor jongere lezers bedoeld is, waardoor het volwassen publiek soms enigszins op z'n honger blijft zitten.

• Tekenstijl 6
  • Sfeer 6