Tekenaar: Nicola Genzianella & Fabien Alquier
Uitgever: Casterman
Aantal pagina’s: 56
Winkelprijs: € 7,95 (softcover)
Verschijningsdatum: 5 april 2017

Lekker crashen in het land van de rijzende zon

Om maar even een paar prestaties van de echte William Adams op te sommen: hij is één van de negen buitenstaanders die de titel van samoerai mocht dragen en had de eer de WBFF (Western Best Friend Forever) van niet één, maar wel twee keizers te zijn. Kortom: een tour de force die niet velen van hun bucket list kunnen schrappen.

Net zoals de recente Tannhauser, leunt dit verhaal eerder aan tegen historische fictie dan non-fictie. Want de waarheid alleen verkoopt niet goed genoeg. Waar is de actie, het bloed, de dood, en het bloot vlees (in dit verhaal vooral dat van Adams zelf)? Wel, voordat we bij die epische stukken aanbelanden, is het tijd om de cast zelf te leren kennen.

Het begint allemaal wanneer kapitein Adams, een handvol bemanningsleden en het schip zelf, De Liefde, aanspoelen aan de Japanse kust. In een ironische twist is er echter niets van deze liefde te vinden voor de uitgemergelde schipbreukelingen. De lokale regering is enorm wantrouwig, en het speelt ook ferm in hun nadeel dat de aanwezige Portugese jezuïeten geen enkel goed Japans woord te vertellen hebben over de protestantse zeelui. Door de taalbarrière proberen de Portugezen hun gastheren wijs te maken dat Adams en compagnie eigenlijk piraten zijn. William Adams beseft hoe diep hij en zijn crew eigenlijk wel niet in de penarie zitten, en met de hulp van zijn massieve cojones weet hij zijn onschuld te bewijzen. Dik tegen de zin van de Portugezen uiteraard. Met deze drastische actie verdient hij zijn vrijheid terug, totdat hij in contact komt met de regent Tokugawa Ieyusa.

Ook deze persoon was een uitermate indrukwekkende man die zijn stempel naliet op de komende driehonderd jaar van Japan. Tokugawa komt in beeld wanneer een “postbode” een mes tevoorschijn haalt uit een briefkoker om deze zonder pardon te laten verdwijnen in de nek van de regent. Dat was toch het plan alleszins. Tokugawa is echter niet gisteren geboren en pareert deze moordpoging zonder moeite. De aap komt al snel uit de mouw wanneer blijkt dat de opdrachtgevers zijn vier mede-regenten zijn.

Al bij al is dit een leuk verhaal, maar regelmatig worden zaken geromantiseerd om het verhaal dramatischer te maken. Zo kaartte ik eerder al het geweld aan. In het echte leven maakte William zich niet schuldig aan piraterij en was hij niet mid-conversatie talloze zwaardslagen aan het ontwijken. Ook worden de vier regenten in dit verhaal geportretteerd als onbetrouwbare serpenten, zodat zowel William als Tokugawa in een beter daglicht komen te staan. Voor het narratief zorgt dit voor een typisch “goeden-tegen-de-slechten”-plot. Spijtig, maar hopelijk krijgen deze vier antagonisten meer genuanceerde karaktertrekken in het tweede deel

Lachen voor het vogeltje!

Genzianella en Alquier hebben een uitstekende job gedaan met het teken- en kleurwerk van dit album. Alle personages voelen distinctief aan, en vooral met Adams tonen ze hun kunde in het overbrengen van rauwe emoties. In de kleurrijke tekenstijl zit veel variatie: donkerblauwe nachten, grauwgrijze regenwolken en knalgele, fleurige kamers. De Japanse architectuur komt met deze kleuren, in combinatie met het strakke lijnwerk, goed tot zijn recht. Het enige dat ik hier echt op aan te merken heb, is dat alles soms wat statisch aanvoelt, alsof ze als model poseren voor de foto.

Indien dit album een herdruk krijgt, hoop ik wel op een iets mooiere cover. Deze schreeuwt namelijk generisch uit, met gewoon twee smoelwerken van de hoofdpersonages. Als het ware een poster voor een slechte B-film.

In dit eerste deel maken we kennis met de twee hoofdpersonages en de setting. We volgen Adams zijn lijdensweg terwijl hij gedwongen wordt om een kant te kiezen in de aankomende burgeroorlog. Ik ben alleszins benieuwd hoe dat in beeld gaat komen in het tweede én finale deel.

William Adams is ook de held van dienst in de waarheidsgetrouwe Nioh waarin hij demonen in stukjes hakt.
7 Intrigerend

In dit eerste deel weet Mariolle een leuke fictieve spin te geven aan een waargebeurd verhaal. Als je dit kunt bekijken als historische fictie met een aantal toegevoegde clichés, is hier wel wat leesplezier uit te halen. Mensen die iets meer waarheidsgetrouwe strips zoeken, blijven beter even verder kijken. Genzianella voorziet het verhaal van mooie tekeningen met unieke personages en prachtige Japanse architectuur.

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 8