Terwijl de schrijvers van Napoleon Bonaparte een driedelige reeks krijgen om de Fransoos z’n levensverhaal uit de doeken te doen, moet de crew van Vercingetorix het stellen met maar één album. Less is more, zeggen ze altijd. Is dit hier ook zo het geval of verdient het verhaal van de tragische Galliër meer aandacht?
Schrijver: Eric Adam & Didier Convard
Geschiedkundige
: Stéphane Bourdin
Tekenaars: Fred Vignaux & Charlène Tabary
Uitgever: Daedalus
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 7,95 (softcover) / €17,95 (hardcover)
Verschijningsdatum: juni 2017 (softcover) / mei 2017 (hardcover)

Alleen in het noorden biedt een klein dorpje nog moedig weerstand

Zo beginnen de meeste verhalen die zich focussen rond Galliërs en de Juul. In dit album is echter geen druppel toverdrank te bespeuren. In de plaats van de ludieke everzwijnenjagers staat hier niemand anders centraal dan Vercingetorix en Caesar.

De proloog van het verhaal speelt zich af in het jaar 56 v.C. waarin de proconsul Caesar z’n troepen doorheen de verraderlijke moerassen van België leidt. Voor hem wandelt er een Galliër die niet zo’n fan is van de Romeinen en deze duwt de Romein dan maar pardoes in het drijfzand. Caesar wordt al een geluk nog net op tijd gered, en voor we het weten zijn we vier jaar verder.

Vercingetorix zit geketend in een Romeins kamp en laat Caesar tot bij zich roepen. Dit is om zijn levensverhaal aan hem te vertellen, met de belofte dat hij zijn saga met iets UITERMATE interessant voor Caesar zal concluderen. Breaking: clickbait vindt zijn origine bij de Galliërs.

Doorheen het album volgen we de herinneringen van hoe Vercingetorix zich een weg baande richting de troon van gans Gallië. Hierdoor komen we zijn denkwijze te weten. Waarom hij koos voor strategieën zoals verbrande aarde, hoe het kwam dat hij faalde en waarom hij zich uiteindelijk overgaf aan de Romeinen.

Wat werkt en wat niet?

Uiteindelijk is dit allemaal nog vrij vlot verteld. Waarom dit verhaal zo goed leest, is dat er buiten de historische twee leiders geen andere grote figuren zijn. Het is een puur kat-en-muis spel tussen twee grote meneren. Het verhaal mag dan nog zo simpel zijn, de dialogen zijn het allerminst. “Maar die verdomde Gallische versterkingen, die handig met steen en hout werden gebouwd, zijn niet te vernietigen of in brand te krijgen.” is eerder een zin die rechtstreeks uit een thesis lijkt geplukt. Caesar was naast een schrikwekkend veldheer uiteraard ook een uitstekend redenaar en excellent schrijver, maar echt lekker lezen doet dit anno 2017 niet.

Dan is er mijn grootste minpunt: we weten niet alles over Vercingetorix. Dus de auteurs hebben het op zich genomen om de puzzel zelf te vervolledigen. Dit deden ze door sommige zaken gewoon uit hun duim te zuigen. Sommige zaken zijn plausibel en storen niet. Het had perfect gekund dat Caesar bijna verdronk in drijfzand. Wie weet was hij te trots om dit toe te geven dat hij in zo’n doorzichtige moordpoging is getrapt. Dat Vercingetorix zijn vrouw en ongeboren kind voor zijn ogen zag sterven is niet onmogelijk. Zijn ontmoeting met Caesar in de cel heeft evenmin plaatsgevonden, maar het zorgt voor een mooie omkadering waarbij de twee mannen een innemende tête-à-tête hadden.

Al deze zaken zijn door de vingers te zien. Het voornaamste probleem is de plottwist op de voorlaatste pagina. Historisch klopt hier geen zak van. Wat is het nut van een geschiedkundige in te schakelen als je op het einde besluit om aan alles wat je ervoor hebt geschreven je voeten te vegen en het te veranderen in een soort van slecht geschreven fanverhaal?

Groeten uit Gallië

Of zoals de Romeinse postkaartjes zouden zeggen: “Vale ex Gallia”. Het duo Vignaux en Tabary hebben in dit album puik werk geleverd. De personages hebben licht uitgetrokken gelaten waardoor Vercingetorix met z’n kin en Caesar met z’n haviksneus beter opvallen tussen de andere mensen. Het kleurgebruik zorgt voor veel pittoreske plaatjes. Gallië is een levendig land, vol met prachtige rivieren, steden, bossen en moerassen.

Waar de strip echter straalt, is in de grandioze veldslagen waarin er geregeld volle pagina’s voorzien zijn voor een uitermate gedetailleerde kijk op het strijdtoneel. Zeker tegen het einde toe zijn er warempel twee volle pagina’s voorzien voor een perspectief-tartende laatste strijd. Het is een absoluut genot om de Romeinen in hun blinkend harnas te zien strijden tegen het uitgemergelde Gallische leger.

vercingetorix

Fan van het Romeinse rijk? Probeer anders ook eens De Adelaars van Rome
7 Interessant

Desondanks de gebreken zoals de stroeve, gecompliceerde spreektaal en de compleet geschifte plottwist die een zure nasmaak achterliet, is dit een fijn album. De grootschalige veldslagen bieden een grote meerwaarde en het kat-en-muis spel tussen Vercingetorix en Caesar is interessant om te lezen.

• Verhaal 5
  • Tekenstijl 8
  • Sfeer 7