… de Koude Oorlog toch niet zo koud was? Dat is de denkoefening waarmee UUR U van start gaat. Deze titel is het negende deel van deze alternatieve geschiedenisreeks, en deze keer is de vraag van vandaag: wat als de Russische en Amerikaanse vingers toch een weg vonden naar de grote rode knop?
Schrijver: Fred Duval, Jean-Pierre Pécau & Fred Blanchard
Tekenaars: Boyan Kovacevic
Uitgever: Silvester
Aantal pagina’s: 56
Winkelprijs: € 8,95 (softcover) / €16,95 (hardcover)
Verschijningsdatum: 31 maart 2017

Deels literair, deels pulp

UUR U Apocalyps in Texas splitst zich op in drie grote verhaallijnen. Eerst komt het grote overkoepelende plot aan bod. Centraal staan hier de politieke machtsspelletjes, waarbij alle kanten zo heelhuids mogelijk doorheen het conflict willen geraken. Zo heb je onder andere dé verkozen president, een aantal zelfverklaarde presidenten, Mexicaanse militairen, Franse paratroepen en Engelse troepen. Dit gedeelte had door de grote hoeveelheid droge tekst beter in boekvorm gegoten geweest.

Vooraleer Duval en Pécau echter beginnen met hun langdradige alternatieve geschiedenisles, is het tijd om kennis te maken met de “held” van het boek: Kapitein Georges-Emile Crenn. Zijn reis hier begint met een ontmoeting met de Britse officier Lord Grey en de Amerikaanse staatssecretaris. Deze drie mannen steken hun koppen bijeen in een verlaten speelgoedwinkel om een strategie op te stellen voor de toekomst van Amerika. Dat ze hierdoor stukken speelgoed gebruiken als pionnen op hun kaart is een leuke visuele touch.

Crenn moet met zijn squad een kernraketbasis gaan beveiligen. Deze geheime locatie werd over het hoofd gezien wanneer de USA al hun wapens moesten ontmantelen die ook maar een piepje op de geigerteller gaven. Al bij al lezen deze stukken vrij vlot en soms voelt het warempel zelfs spannend aan. Uiteindelijk is dit verhaal gewoon een vlotlopende militaire operatie en doet het niet echt iets dat je niet eerder en beter ergens anders hebt gezien. Voor karakterontwikkeling ga je ook ver mogen zoeken. Maar dan…

Dan is er nog de derde verhaallijn: een groep KKK’ers heeft, onder leiding van een diepgelovige cowboy, het in z’n bol gekregen om de handen te leggen op die verborgen kernraket. Hun destructieve queeste om de wereld nog wat meer om zeep te helpen is voor mij het hoogtepunt van dit album. Dit komt vooral door hoe volledig losgeslagen hun ensemble is. Deze verhaallijn zou beter thuishoren in één van de betere Vertigo-reeksen zoals Preacher, waar het volloopt met psychopathische rednecks.

Deze mix van drie verhaallijnen voelt wat vreemd aan: je hebt het zware stoffige narratief, een typische militaire missie en dan heb je nog het buitenbeentje dat de ultragewelddadige hillbilly’s belicht.

Saaie scènes & oude foto’s

Desondanks de prachtige cover, slaagt de tekenstijl van het album er niet in om een blijvende indruk achter te laten. Alles is echter aanwezig: de pagina’s krioelden van de details, de gezichten zijn verschillend genoeg om alle personages gemakkelijk te onderscheiden, en het schaduwwerk is ook lekker precies. Desondanks al deze positieve punten is deze tekenstijl vrij generisch en te proper. Deze stijl gebruiken tekenaars wel vaker in het realistische stripgenre.

Naast de neutrale tekenstijl heeft Kovacevic toch iets speciaal toegepast in deze strip. Sommige van de achtergronden voelen aan als ingekleurde oude foto’s, net alsof ze getrokken zijn met een originele Leica. Deze tekeningen geven sommige scènes een ware geschiedkundige toets.

5 Mengelmoes

Deze strip is geen topper, en dat komt vooral door de verschillende verhaallijnen die clashen, en hoe deze soms beter thuishoren in een ander medium (het narratief in boekvorm). Daarnaast heb je nog een brave tekenstijl die alle hokjes aanvinkt, maar toch iets meer leven kan gebruiken.

• Tekenstijl 5
  • Sfeer 5