Aan de vooravond van de val van Troje verschijnen twee mysterieuze meisjes aan de stadspoorten. Zij dienen het palladium, een onheilspellend beeldje dat als een bloedrode draad doorheen de geschiedenis van de eeuwige stad zal lopen: Roma.

Schrijver: Eric Adam, Pierre Boisserie, Didier Convard
Tekenaar: Régis Penet
Uitgever: Daedalus
Aantal pagina’s: 64 per deel
Winkelprijs: € 8,95 (SC) / € 17,95 (HC)
Verschijningsdatum: 31 maart 2017 (SC) / 21 april 2017 (HC)

Erfzonde

In het eerste deel, De vloek, reizen we af naar het verre Troje, waar we kennis maken met een onafscheidelijk duo: hogepriester Aquilon en generaal Leonidas. Wanneer op een dag twee meisjes aan de stadspoorten verschijnen en de Trojanen overtuigen een tempel te wijden aan een mysterieus godenbeeldje, het palladium, in ruil voor goddelijke bescherming voor de stad, wordt het lot van hun families bezegeld. Aquilon en Leonidas huwen de meisjes en stichten een gezinnetje… Maar veel plezier beleven ze daar niet aan. Wanneer de stad jaren later in vlammen opgaat na de Griekse list met het houten paard, weet de Trojaanse prins Aeneas de slachtpartij te ontsnappen naar het westen.

roma 1 palladium

Zo bereiken ook het palladium en haar toegewijde priesteres het avondland, waar het beeldje komt te rusten onder de zeven heuvels waar later Rome op zal verrijzen.

Hannibal ad portas

We schrijven 217 v. Chr. Het lot van de nazaten van Aquilon en Leonidas, die in het antieke Rome voortleven in de families Aquilia en Leo, is nog steeds verbonden met het vervloekte palladium.

Maar niet langer, als het aan Furius Leo ligt. Met een gewaagd plan dat van hem een gehate landverrader zal maken, hoopt hij twee vliegen in één klap te slaan: Carthago en Hannibal ten gronde richten en de families Aquilia en Leo van de vreselijke vloek verlossen.

Maar dat is buiten zijn eigen nietsvermoedende kroost gerekend, en de duistere machten de in het palladium huizen.

Antieke horrorfilm

Door een verhaal van een bovennatuurlijke dreiging te verweven met de gekende geschiedenis van het Romeinse Rijk leest Roma als het ware als een antieke horrorfilm.

Want hoe je ook probeert, aan de duistere macht die huist in het palladium valt niet te ontkomen. Meedogenloos verraadt het z’n dienaren en vermorzelt het z’n vijanden en het lijkt erop dat het nageslacht van de priester en de generaal tot het einde der tijden gekweld zal worden door het onooglijke beeldje. De grote verdienste van Roma is dat het sterke personages ten tonele voert, die ondanks de wanhopige toestand hun hand tegen het lot durven te verheffen, groots in hun falen.

Ook het tekenwerk is op z’n best wanneer de macht van het palladium zich openbaart. Door de band genomen zijn de illustraties van Régis Penet meer dan behoorlijk te noemen, maar wanneer die duistere schaduwen uit het witte beeldje ontsnappen, jaagt hij ons pas echt de stuipen op het lijf.

roma 1

Verborgen geschiedenis

Opmerkelijk is dat er in dit stripverhaal effectief een bibliografie wordt geboden.

Hoewel de klemtoon van de reeks nadrukkelijk op het lot van de twee families ligt, dat voor eeuwig met het palladium verbonden is, wordt het historische kader niet verwaarloosd. Nu goed, de historiciteit van de mythische Trojaanse oorlog en figuren als Cassandra en Odysseus is op z’n minst uitermate twijfelachtig te noemen, maar laten we daar gemakshalve even abstractie van maken.

Wat belangrijker is, is dat aan het einde van ieder album een behoorlijk substantieel dossier van enkele pagina’s wordt aangeboden. Daarin wordt wat meer uitleg verschaft over de historische gebeurtenissen die worden afgebeeld, de personen die er een rol in hebben gespeeld en het onderzoek dat er nadien naar gedaan werd. Opmerkelijk is dat er in dit stripverhaal effectief een bibliografie wordt aangeboden, waarin zelfs kritische tekstedities van antieke auteurs worden opgenomen, voor lezers die zichzelf graag uitgebreider informeren.

roma dossier

Het enige nadeel daarvan is dat deze strip een vertaling van een Frans origineel is, en dat al die naslagwerken en tekstedities dus ook Franstalig zijn. Voor Nederlandstalige lezers niet zo heel interessant, dus.

Caesar geven wat Caesar toekomt

Met een sterke start heeft Roma ons absoluut kunnen overtuigen en we kijken dan ook reikhalzend uit naar de volgende delen van deze vijfdelige reeks. De titels van deel 4 en 5, Vlees van mijn bloed en Angst of illusie, zijn eerder cryptisch, maar de daaraan gekoppelde jaartallen, 39 n. Chr. en 326 n. Chr., impliceren dat de keizers Caligula en Constantijn de Grote op de voorgrond zullen treden.

roma caesar

Waar het volgende deel over zal gaan, wordt zowel door de titel als door de epiloog van het tweede deel glashelder gemaakt: de moord op Julius Caesar, de man die zich liet uitroepen tot dictator voor het leven. Werden ook zijn moordenaars geleid door de onzichtbare hand van het palladium? Dat derde deel kan niet snel genoeg komen.


Fan van strips over de oude Romeinen? Lees meer op:

9 Meesterlijk

De eerste twee delen van Roma maken indruk. Een laagje suspense en bovennatuurlijke horror geven een nieuwe dimensie aan enkele belangrijke momenten uit de bestaansgeschiedenis van de stad, die we zien door de ogen van twee gekwelde families. Sterk, zowel narratief als visueel: warm aan te bevelen dus.

  • Verhaal 9
  • Tekenstijl 8
  • Sfeer 10
Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties