Nadat ze een einde gemaakt hebben aan de tirannie van Malfrat, zetten Johan de Rode Ridder en zijn beschermelinge Allis hun reis voort naar Camelot, waar de wijze Merlijn hen verwacht. De weg is echter niet zonder gevaren en voert hen langs de Hellemond…

Schrijver: Marc Legendre
Tekenaar: Fabio Bono
Uitgever: Standaard Uitgeverij
Aantal pagina’s: 32
Winkelprijs: € 5,99
Verschijningsdatum: 6 december 2016

De Hellemond is een onheilspellende rotsformatie die de lokale vissers mijden als de pest. Het is helaas ook de kortste weg naar Zilverbergen, vanwaar Johan de tocht naar Camelot hoopt voort te zetten, en de ridder is gehaast. Soms is de langere weg echter sneller, want hoewel Johan en Allis een visser vinden die gek genoeg is om langs het onheilsoord te varen, worden ze door storm op zee en een aanval van een monsterlijke haai gedwongen de Hellemond binnen te varen. En wat ze daar aantreffen, tart alle verbeelding…

de hellemond strand

Na de sterke start die het duo Marc Legendre en Fabio Bono nam met De uitverkorene, het album dat De Rode Ridder nieuw leven inblies, en het verdienstelijke De gevangene, voelt het aan of ze nu aan het slabakken zijn. Ondanks de onheilspellende naam gebeurt er in De Hellemond niet bijster veel en kan de plot in essentie herleid worden tot “Johan en Allis stranden”. Dat hoeft niet per se problematisch te zijn, ware het niet dat we ook een beetje op onze honger blijven zitten wat de karakterontwikkeling van de personages betreft. Allis is nog steeds het wicht met het gouden hart, Johan de ridder die worstelt met de vraag wat het ridderschap nu precies inhoudt. Dat alles zorgt ervoor dat dit album heel erg als filler aanvoelt en we al uitkijken naar het ogenblik waarop het duo arriveert in Camelot. Gelukkig is ook Malfrat nog steeds niet volledig van het toneel verdwenen.

de hellemond lucht

Wat eveneens ergerlijk genoemd mag worden, is het feit dat trouwe lezers van de reeks door de exclusieve poster die bij het vorige deel zat al lekker gemaakt werden voor de terugkeer van twee iconische personages: de tovenaar Merlijn en Bahaal, de Prins der Duisternis.

hellemond-poster

Na enkele vage visioenen in de vorige delen leek het erop dat ze in De Hellemond eindelijk hun opwachting in de nieuwe cyclus zouden maken. Helaas, niets is minder waar en de fans blijven op hun honger zitten. Ook nu verschijnen ze als visioenen aan Johan in scènes die vooral als fan service aanvoelen en eigenlijk niets bijdragen aan het verhaal.

Gelukkig is niet alles kommer en kwel. Het fantastische tekenwerk van Fabio Bono maakt veel goed. De manier waarop hij kolkende golven en dreigende wolken tekent, is ronduit indrukwekkend. De Italiaan toont nog maar eens wat een verbetering zijn werk is vergeleken met de stijl van de vorige tekenaar, Claus Scholz.

hellemond boottocht

Als buitenstaander krijgt Bono met De Rode Ridder een iconisch Vlaams stripfiguur en een loodzware nalatenschap toevertrouwd. Toch slaagt hij erin de perfecte balans te vinden tussen het respecteren van de traditie en het drukken van zijn eigen stempel. Dat hij Merlijn, traditioneel voorzien van een kabouterbaard om U tegen te zeggen, met een snor tekent, vergeven we hem dan maar.

Dat tekenwerk is dus de redding van een album dat je verder zonder veel problemen van je boekenplank kan laten als je geen rabiate verzamelaar bent. We twijfelen er niet aan dat Legendre een waardig verhaal voor Johan en Allis in petto heeft, maar de set-up voelt wat lang aan, zeker wanneer je weet dat de totale cyclus slechts uit negen albums zal bestaan.

Fan van stripridders of benieuwd naar onze mening over de herlancering van de Rode Ridder? Lees meer op:

5 Mooie filler

Fabio Bono maakt van De Hellemond een ware streling voor het oog, maar het traag op gang komende verhaal laat ons wat op onze honger zitten. Een avontuurtje van tijd tot tijd vinden we best oké, maar de twee iconische personages waar al even naar gehint wordt, mogen nu toch stilaan hun opwachting gaan maken.

• Tekenstijl 9
  • Verhaal 4
  • Sfeer 7