Terwijl Barabas nog steeds rondneust in Lambiks herinneringen aan Piscine-Les-Bains, draait in het heden alles rond een mysterieus koffertje dat Suske en Wiske hebben buitgemaakt in de auto van Krimson.

Schrijver: Marc Legendre
Tekenaar: Charel Cambré
Aantal pagina’s: 56
Prijs: €6,99
Verschijningsdatum: 13 oktober 2017

Ondanks haar verwoede pogingen, krijgt Wiske het koffertje helaas niet open. En zoals alle fans van Suske en Wiske goed weten, is er niets zo erg als een vastberaden en nieuwsgierige Louise…

louise

Alhoewel. Er zijn ook anderen op zoek naar het koffertje, waaronder een zekere Jérusalem Saunière. Maar of haar opdrachtgevers nu aan de kant van licht of duisternis staan, is helemaal niet duidelijk. Wat vast staat is dat ook Achiel, de trouwe (?) butler van Krimson het koffertje terug wil voor de dokter merkt dat hij het kwijt is. We krijgen stilaan het donkerbruine vermoeden dat de inhoud ervan onlosmakelijk met Krimson verbonden is, en misschien wel eens wat te maken kon hebben met wat er al die jaren geleden gebeurd is in het Franse Piscine-Les-Bains.

De voorname jongeman die we in Lambiks herinneringen zien opduiken, lijkt echter helemaal niet op het gewetenloze monster dat Krimson in het heden geworden is. Ooit was hij behulpzaam, welbespraakt en… een klein beetje verliefd op Léonie, de dochter van de herbergier.

piscine les bains

En dat was niet naar de zin van die andere Vlaamse jongeling in de herberg: Lambik. Niets menselijk is hem vreemd, maar in dit album zien we vooral zijn kleine kantjes. Zal de ontdekking die hij diep onder het Franse dorpje doet zijn leven ingrijpend veranderen?

Het lijkt erop dat ik De kronieken van Amoras excuses verschuldigd ben. Mijn oordeel over het eerste deel was wellicht wat hard en als je je er eenmaal hebt overgezet dat we niet louter de verborgen geschiedenis tussen Krimson en Lambik te zien gaan krijgen, valt het allemaal best mee.

franse horeca

Bovendien lijkt het er steeds meer op dat de gebeurtenissen in het heden en het verleden toch niet zo los van elkaar staan en dat de cruciale link tussen de twee zich in een onopvallend koffertje bevindt. Rond dat ene centrale punt worden zo veel mysteries opgebouwd dat je als lezer op den duur helemaal geen zekerheden meer hebt. Misschien dat jullie enigszins vermoedens hebben over de afloop, maar ik heb er persoonlijk geen flauw benul van wat Legendre nog in petto heeft, en dat is een ontzettend fijn gevoel.

Na het zoveelste deel in de Amoras-saga zou je het haast als vanzelfsprekend beschouwen, maar ook Charel Cambré levert weer erg mooi werk. De cover is bijvoorbeeld een regelrecht kunstwerkje te noemen. Hij heeft de personages intussen duidelijk goed in de vingers, maar verbaast evengoed met schitterende decors. Vooral het restaurant in de Eiffeltoren en de binnenkant van het station Antwerpen Centraal maken indruk.

antwerpen centraal

De weelde van deze settings steekt schril af tegen de mistroostige afgeleefdheid van andere locaties. Een trein die op basis van het uiterlijk een Thalys lijkt te zijn, is ongeloofwaardig smerig en we zijn toch een beetje geschokt dat Tante Sidonia in een onderkomen appartementje woont waar de stopcontacten los aan de muur hangen, de plinten gebroken zijn en de muren barsten vertonen. Als zelfs striphelden met zo’n staat van dienst geen deftig huisje kunnen betrekken, welke hoop heeft de rest van ons dan nog?


Wat wij vonden van het eerste deel van De kronieken van Amoras: De zaak Krimson? Dat lees je hier:

8 Mysterieus

Het tweede deel van De kronieken van Amoras neemt de twijfel weg die we na het eerste deel hadden en vervangt die met oprechte nieuwsgierigheid. De mysteries stapelen zich op in de Zaak Krimson. Bloedmooi getekend en spannend verteld, wat wil een mens eigenlijk nog meer?

  • Verhaal 8
  • Tekenstijl 8
  • Sfeer 6
Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties