Waar kan ik tekenen om net zo goed te verouderen als de Belgische stripfiguren? Dit jaar is het niemand minder dan Guust Flater die z’n zestigste verjaardag viert. En laat dat nu een ideale gelegenheid zijn om ALLE gags waar hij ooit in verscheen te bundelen in een nieuwe integrale reeks.

Schrijver: Franquin en Jidéhem
Tekenaar: Franquin en Jidéhem
Uitgever: Dupuis
Aantal pagina’s: 56 per deel
Prijs: €16,95
Verschijningsdatum: 2 augustus 2017

Dat België een land is met een rijke striptraditie, is algemeen geweten. Maar het is ook een lange striptraditie, en voor nieuwe lezers is het niet altijd even evident om de hoogtepunten van weleer nog op te sporen om ze te kunnen lezen. Zeker als het gaat om striphelden van zestig jaar oud, zoals, oh, ik zeg maar wat, Guust Flater. Het is pas als je gags ziet over het Atomium, waar Guust de bouw nog van heeft meegemaakt, dat je beseft hoe lang hij al meegaat.

guustflateratomium

Alhoewel, strip”held”. Het was nooit de bedoeling dat Guust een held zou worden. Geen wilde avonturen of verre reizen voor hem. Neen, Guust was het klungelige hulpje op de redactie van het stripblad Spirou (Robbedoes in het Nederlands), waar hij niemand minder dan Kwabbernoot, de kalende sidekick van Robbedoes, het leven onbedoeld onmogelijk maakte. Je kon Guust immers van veel beschuldigen, maar niet dat hij een harde of efficiënte werker zou zijn. Toch werd de slungel in de groene trui in een mum van tijd een publiekslieveling en kreeg hij z’n eigen gags dankzij de grote Franquin en Jidéhem.

guust koe

Door zijn onorthodoxe publicatiegeschiedenis was het niet evident om de fratsen van Guust te bundelen, hoewel dit uitgeverij Dupuis toch niet kon tegenhouden om het te proberen. Dat resulteerde al een aantal maal in “dé ultieme uitgave van Guust Flater”, dus we hopen dat enige scepsis ons vergeven wordt wanneer ook deze uitgave voorgesteld wordt als “de definitieve, chronologische en geremasterde reeks albums van Guust Flater”. De uitgever is zich hier gelukkig wel van bewust, en alludeert hier ook op in een bijzonder interessant minidossier over de publicatiegeschiedenis van Guust Flater.

De poging die nu ondernomen wordt, is alleszins meer dan verdienstelijk te noemen. Deze integrales bevatten immers niet alleen de gags, maar ook “redactiestukjes” van Guust in Spirou en publiciteit. Zo valt in Eerste flaters vooral Guusts liefde voor “Orange Piedboeuf” op, en worden meer dan eens de “latex Guustjes van soepel schuimrubber” aangeprezen (“te verkrijgen bij alle goed boek- en speelgoedhandelaren!). Die volledige aanpak is lovenswaardig en maakt van deze uitgaves bijna een museum voor een stukje vaderlandse stripgeschiedenis. Bovendien bevat elk deel een mooie ex-libris.

Ondanks z’n gevorderde leeftijd, valt het op hoe goed Guust Flater verouderd is, net als goede wijn. De humor van destijds slaagt er nog steeds in hedendaagse lezers te doen gniffelen. Ook de sympathie die we nog steeds hebben voor deze underdog, die niet zelden zelf ook ten prooi valt aan z’n geflater, is oprecht. Of dit nu de definitieve editie is of niet: een aanwinst voor je boekenkast en een garantie voor avonden leesplezier is het wel.

8 Exhaustief

We weten al langer dan vandaag wat voor een absolute klassebak André Franquin was. Fans zullen hun hartje kunnen ophalen bij deze opmerkelijk complete uitgave van ALLES waar zijn populaire creatie en eeuwige underdog Guust Flater ooit in is opgedoken. En echte aanwinst voor je boekenkast, en bovendien besmettelijk hilarisch.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 9
  • Uitgave 9