Johan en Allis zijn er eindelijk in geslaagd de gevreesde Hellemond achter zich te laten en zetten hun reis naar Camelot verder. Tijdens hun verblijf in Véras maken ze kennis met een wel heel gevaarlijk spelletje dat de inwoners spelen: de vuurproef…

Schrijver: Marc Legendre
Tekenaar: Fabio Bono
Uitgever: Standaard Uitgeverij
Aantal pagina’s: 32
Winkelprijs: € 5,99
Verschijningsdatum: 17 mei 2017

De reis gaat voort

Samen met de visser Koos ontsnappen Johan de Rode Ridder en Allis, de uitverkorene van Merlijn, uit de Hellemond. De volgende etappe van hun reis is de stad Véras in Zilverbergen. Nadat ze afscheid hebben genomen van Koos ontdekt het tweetal Véras, maar helaas ook de plaatselijke gauwdieven. Terwijl de ridder en het meisje redetwisten over de betekenis van het ridderschap en Johan gedwongen wordt enkele pijnlijke herinneringen onder ogen te zien, slaagt ook Malfrat erin de Hellemond te verlaten.

vuurproef herinneringen

De Kruistochten hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten op Johan.

Gesteund door duistere krachten zet hij zijn jacht op onze helden voort. Ondertussen maken Johan en Allis in Véras kennis met de vuurproef, een ijzingwekkend spel waarbij wel een heleboel poen te winnen valt. En een volle geldbuidel zou de verdere reis naar Camelot wel een stuk gemakkelijker maken.

Haast en spoed…

We zeiden het al eerder: van haast kan je deze saga van De Rode Ridder nauwelijks beschuldigen. Ook in dit album gebeurt er eigenlijk erg weinig. Dit is het vijfde album van de achtdelige cyclus en we hopen dat Legendre zich niet zal moeten haasten om alle subplots op te lossen. Want we stellen ons immers niet alleen de vraag wat Merlijn met Allis van plan is en hoe het uiteindelijk zal aflopen met Malfrat, maar ook wanneer Bahaal zich aan zijn vijanden zal openbaren en welke rol Lancelot en, belangrijker, Mordred in het verhaal zullen spelen. Wie een beetje bekend is met de klassieke Arthurlegende en ook de oude albums van Vandersteen heeft gelezen, weet immers dat Sir Mordred niet de trouwe tafelridder is die hij lijkt te zijn.

vuurproef mordred

Ah, goeie ouwe Mordred. Wat een vriend.

Anderzijds heeft die traagheid ook z’n charme. Het is realistischer en staat toe extra aandacht te besteden aan de sfeerschepping. Niet elk album van deze cyclus is weer een nieuw avontuur op weer een andere exotische locatie, zoals dat vroeger wel eens het geval was. Met de magiërs Merlijn en Bahaal bevat het verhaal natuurlijk wel een bovennatuurlijke component, maar eigenlijk is De vuurproef een redelijk realistisch ridderverhaal. Of misschien eerder een middeleeuws verhaal. Want wat het ridderschap nu precies inhoudt, staat wel eens ter discussie en soms is de ridderlijkheid, zelfs bij Johan, ver te zoeken. Meer grijstinten, meer diepgang en nuance: zo lezen we onze strips eigenlijk graag.

Italiaans vakmanschap

Hoewel zijn versie van Bahaal naar onze bescheiden mening niet kan tippen aan de dreigende hellevorst zoals wijlen Karel Biddeloo die tekende, is Fabio Bono zonder enige twijfel het beste wat de reeks in jaren overkomen is. Hij heeft een heel eigen stijl en is niet bang om als “buitenstaander” z’n eigen stempel op een Vlaamse klassieker te drukken. Bono’s illustraties mogen bij momenten zonder overdrijven kunst genoemd worden.

devuurproef

Let vooral op de schuimende golfkoppen, de blazende winden en de duivels grijnzende hellevorst.

Camelot nadert

Gezien de titel van het volgende album, De Heks en Merlijn, intussen bekend is, lijkt het erop dat Johan en Allis in het volgende deel eindelijk Camelot zullen bereiken, of dat Merlijn toch eindelijk zijn Uitverkorene zal ontmoeten. Wat die titel precies inhoudt, weten we eigenlijk nog steeds niet. Net dat strekt Legendre tot eer, dat hij in een maatschappij van instant gratification waarin ook strips maar vluchtige consumptiegoederen zijn, de tijd neemt om een traag verhaal te vertellen, waarbij de lezers geduld moeten uitoefenen en een zeker engagement moeten aangaan. We hebben er oprecht alle vertrouwen in dat dat de moeite zal lonen.

Fan van stripridders of benieuwd naar onze mening over de herlancering van de Rode Ridder? Lees meer op:

7 Sfeervol

De vaart waar we al enkele albums op aan het wachten zijn, komt ook in De vuurproef niet in het huidige avontuur van Johan. Dankzij het fantastische tekenwerk van Bono is dat echter ook helemaal geen probleem, en bovendien zien we weer een beetje meer van de andere spelers die in de achtergrond van dit verhaal actief zijn. De sfeerschepping is wederom subliem.

• Tekenstijl 10
  • Sfeer 9