De zombieapocalyps woedt in alle hevigheid voort, maar verpleegster/seriemoordenaar Alice Matheson trekt zich wel uit de slag. Tot er plots iemand uit het verleden opduikt: Alice’ schoolvriendin Amy. En die heeft haar hulp nodig.

Schrijver: Jean-Luc Istin
Tekenaar: Zivorad Radivojevic
Uitgever: Daedalus
Aantal pagina’s: 56
Winkelprijs: € 8,95
Verschijningsdatum: 31 maart 2017

Alsof de lange dagen in het ziekenhuis nog niet slopend genoeg zijn, heeft Alice Matheson er een nieuwe hobby bij: op zombies jagen. Niet uit menslievendheid, uiteraard, maar om enkele specimens te bemachtigen voor het onderzoek dat ze voert. Een zombieapocalyps op z’n tijd is namelijk wel eens leuk, maar het bemoeilijkt de zaken enigszins als je er net als Alice genot uit puurt levende mensen om zeep te helpen.

aliceMathesonT3-3

Maar terwijl ook in het ziekenhuis vooruitgang geboekt wordt bij het onderzoek en Alice – in een moment van opperste fan service – geniet van een heet bad, gaat de telefoon. Alice’ oude vriendin Amy is gebeten en zoekt hulp. Voor Alice een uitgelezen kans om onder het mom van barmhartigheid de incubatieperiode van de besmetting te onderzoeken. Maar vertelt Amy haar wel alles?

Op het vlak van storytelling vertoont Alice Matheson 3: Red Amy! enkele eigenaardigheden. Zo is een mysterieus en hoogst besmettelijk zombievirus voor de plaatselijke autoriteiten van Londen blijkbaar niet zo’n groot probleem dat de bevolking geëvacueerd of beveiligd moet worden… Want hoe verklaar je anders dat een zombie doodleuk (pun intended) de supermarkt binnenwandelt waar Alice de fijne vleeswaren aan het inspecteren is?

alice_matheson_03_seite_12

Ook stomdronken over straat lopen lijkt in zo’n situatie een nog slechter idee dan het anders al is en ook de hoofdpersonages in dit verhaal gedragen zich soms nogal vreemd en onverschillig. Wanneer een lang vergeten herinnering aan haar echte ouders bij Alice te binnen schiet, zou dat haar onmogelijk nog minder kunnen schelen. Da’s behoorlijk bizar, zeker omdat het mysterieuze verleden van onze engel des doods als een behoorlijk belangrijk subplot in de verf gezet wordt. Anderzijds is het interessant om te zien hoe Alice, hoewel ze nog een hartslag heeft, eigenlijk even dood is als de zombies. Het wordt stilaan moeilijk om voor haar nog een goede afloop van de reeks te zien.

Het tekenwerk van Radivojevic ligt in de lijn van het vorige album. De zombies zien er nog steeds beangstigend uit, maar nog net niet zo beangstigend als de ijskoude blik van antiheldin Alice. Gelukkig zijn het niet allemaal rottende lijken, dood en verderf wat de klok slaat. Je merkt dat de Serviër zich in dit album bijzonder vermaakt met het tekenen van schaarsgekleed vrouwelijk schoon. Alice in bad, Alice in een nauwsluitend leren pakje, Amy in d’r ondergoed… Nu goed, ieder z’n hobby, en ons hoor je alvast niet klagen.

red amy

Doordat de dreiging van het zombievirus, dat z’n slachtoffers steeds sneller aantast, niet voldoende uit de verf komt en ook Alice in een subplot verzeild geraakt dat relatief weinig impact op het gehele verhaal lijkt te gaan hebben, valt Red Amy! eerder een middelmatig dan een goed album te noemen. Dat doet echter geen afbreuk aan de originele insteek van de reeks in z’n geheel. Volgende keer net iets beter, Istin en Radivojevic, Jeroen blijft alleszins lezen!

Wat gebeurde er ook alweer in het vorige album van Alice Matheson? Lees meer op:

5 Kan beter

Het is niet dat Red Amy! een slecht album is, maar er schort wat aan de sfeer. Ondanks de zombieapocalyps gaat het leven, letterlijk en figuurlijk, gewoon door. De poging om ons voor te stellen aan een personage uit het verleden van Alice voelt een klein beetje geforceerd aan. Gelukkig is het tekenwerk weer om van te smullen.

• Verhaal 5
  • Tekenstijl 8
  • Sfeerschepping 6