The Circle review: pas op voor het grote boze internet

In The Circle (De cirkel) van Dave Eggers krijgt de 24-jarige Mae een job bij, jawel, The Circle, een technologiegigant en droomwerkgever voor zowat iedere jongere in de VS. Maar naarmate het bedrijf groeit, wordt ook de onraad en tegenkanting groter. In de huidige maatschappij, waar we altijd online zijn, is dit boek uit 2013 relevanter – en angstaanjagender – dan ooit.

De omtrek

Mae Holland komt uit een klein stadje in Californië en werkte tot voor kort bij een kleurloos papierbedrijf, waar ze elke dag een beetje meer van haar levenslust verloor. Haar beste vriendin op de universiteit, Annie, heeft het al iets verder geschopt en regelt voor Mae een instapbaantje bij The Circle, het grootste internetbedrijf ter wereld. De werkcultuur lijkt iets uit een sprookje: gratis gezondheidszorg (altijd een heet hangijzer in de VS), duizenden activiteiten per dag, fitness, feestjes, gratis spullen om te testen, huisvesting op de campus, noem maar op.

Mae gaat er maar al te graag op in. Zo kan ze de zorgen van haar vader met MS wegnemen van de ene dag op de andere. Maar al snel wordt duidelijk dat dit alles niet vanzelfsprekend is. Mae krijgt steeds meer verantwoordelijkheid en gaat steeds meer op in het plan van de ‘Three Wise Men’, de stichters van het bedrijf. Een van hen bedacht het begin van The Circle (al je socialemedia-accounts in één systeem), de andere twee willen dat systeem uitbreiden en verspreiden. Overal ter wereld camera’s installeren is daarvan nog maar het begin…

De oppervlakte

De auteur weet dan wel weer goed beide kanten van de problematiek van privacy en centralisatie te belichten.

Er lopen een aantal verhaallijnen door elkaar in The Circle, en die worden grotendeels goed afgewisseld en uitgewerkt. Hoe verder je geraakt in het boek, hoe meer een gevoel van ongemakkelijkheid en achterdocht je besluipt. Dit is een echte cautionary tale voor technologie en monopolie van grote techbedrijven zoals Facebook. Het boek komt traag op gang, en het duurt daardoor even voor je begrijpt waar Dave Eggers met het verhaal naartoe wil. Maar vanaf dat je de bui voelt hangen, wordt het boek een echte page-turner.

Iets waar ik me wel enigszins aan stoorde, is het hoofdpersonage. Mae mist een goede dosis gezond verstand en empathie. Haar beste vriendin, haar geliefde ex, haar ouders: iedereen breekt ze af als ze niet doen wat zij wil, soms op het wrede af. Ze trekt alles in twijfel, behalve The Circle. Dat is wellicht de bedoeling van Eggers, maar het neemt soms wel de aandacht weg van de boodschap van het verhaal. De auteur weet dan wel weer goed beide kanten van de problematiek van privacy en centralisatie te belichten. Hij gaat de keuze ook niet uit de weg op het einde, en die conclusie is fenomenaal gedaan. Het boek deed mij alleszins nadenken over mijn internetgebruik en kritisch denken. Enkel al daarvoor is het in deze tijden een boek dat je zeker gelezen moet hebben.

De verfilming van The Circle is vanaf 9 augustus te zien in de bioscoop.

Beklijvend

Beklijvend
4 5 0 1
The Circle is een spannend, relevant boek dat je doet nadenken over de rol van het internet in ons leven. Als we het irritante hoofdpersonage even niet meerekenen, is dit boek een aanrader op alle vlakken.
4/5
0