Volgens de achterkant van Rood zou het verhaal doen denken aan Suzanne Collins’ The Hunger Games doorspekt met wat Game of Thrones-invloeden en misschien een beetje Divergent. Slaagt Pierce Brown erin een origineel verhaal te vertellen in het ondertussen al zo overvol dystopisch scifiboekenlandschap?

Goud

Ik neem jullie even mee naar de verre toekomst waarin Rood, of in het Engels getiteld Red Rising, zich afspeelt. Mensen hebben altijd al een ontdekkingsdrang gehad. Het is dus niet zo vergezocht dat ze ook de ruimte uitgebreid wilden gaan verkennen en koloniseren. Het begon hier met het bewoonbaar maken van de maan zodat ze die konden omvormen tot een nieuwe mobiliteitshub richting alle andere planeten. Dat liep echter verkeerd voor de oorspronkelijke Aardbewoners, waarna de nieuwe maanbevolking het heft in handen nam. Ze startten een beschaving op waarbij het volk wordt ingedeeld volgens Kleuren.

Zo heb je dus de Gouden als de hoogste allerhoogste kleur voor de slimsten en sterksten van het hele universum. Zij zijn logischerwijs de mensen die het voor het zeggen hebben. Onderaan de piramide bengelen de Roden, kortgezegd de slaven. Zij staan dan weer in voor het leefbaar maken van nieuwe planeten. Daarboven heb je dan nog een aantal kleuren, waaronder de Bruinen (bedienden), Rozen (meisjes en jongens voor het plezier), Grijzen (de soldaten) en Groenen (technici) de revue passeren. We bevinden ons in een maatschappij waar iedereen geboren of zelfs gekweekt worden in zijn betreffende kleur. En eens een kleur, weet je eigenlijk niets van de werking van de andere Hogere Kleuren. Al moeten die Lagerkleuren liefst zonder veel tegenstand volgen in hun wil en wet.

Bereid je voor op een meeslepend oorlogsverhaal!

Rood

Zoals je waarschijnlijk al kan raden is ons hoofdpersonage, Darrow, lid van de Roden, de laagste kleur die er is. Zijn job bestaat eruit om Mars leefbaar te maken voor een volgende generatie. Maar als blijkt dat ze gemanipuleerd worden om in de mijnen te blijven werken terwijl de wereld al lang leefbaar is, zet zijn vriendin een aantal zaken in gang die ervoor zorgen dat Darrow wordt omgebouwd tot een Gouden. Op die manier krijg hij de kans om te infiltreren bij de hooggeplaatste ruimtevloten om uiteindelijk de volledige Kleurenbeschaving ten onder te brengen.

Een eerste stap om daar te geraken is via het instituut. Dit is een ‘school’ waar de Gouden jongeren door letterlijk oorlogje te spelen leren hoe ze ‘huizen’ moeten onderwerpen en in bedwang houden. Hoe het Darrow vergaat doorheen deze testen kan ik natuurlijk niet vertellen, maar bereid je voor op een meeslepend oorlogsverhaal.

Geel

Je merkt hierboven waarschijnlijk dat het eerste verhaal in de Mars-trilogie vooral world building is. Het kan ook aanvoelen als iets te veel van het goede. De schrijver slaagt er wel in dat relatief goed over te brengen. Er zijn momentjes geweest waar het me allemaal iets te druk werd. In het begin maken we wel rustig kennis met Darrow en zijn familie en leven op Mars. Brown laat ons goed meeleven met het personage. De relatie met zijn vriendin Eo is oprecht en laat ook een blijvende indruk na doorheen de rest van het verhaal. In een volgend deel van het verhaal wordt Darrow dus als Rode omgebouwd tot een Gouden. We leren hier ook Danser en Mickey kennen. Twee sympathieke aanhangers van de sluimerende revolutie die Darrow trainen en omvormen tot een Gouden en vooral veel vertellen hoe de Kleurenmaatschappij ineen zit.

Zwart en Grijs

Vanaf het derde deel in het boek wordt het voor mij dus wel iets te druk. Hier start Darrow op het instituut aan zijn opleiding tot een Gouden, die na de testen kans maken op een leerlingschap bij één van de aartsgouverneurs of andere hooggeplaatsten binnen de Kleurenmaatschappij. Het is in dit stuk dat de vergelijkingen met Game of Thrones, Divergent en The Hunger Games opkomen. Vanaf dit moment verandert de historie in een spel op leven en dood. De ‘leerlingen’ zijn ondertussen ingedeeld bij een Huis met de naam van een Romeinse god. Die goden staan ook voor de eigenschappen van het desbetreffende Huis. Na de indeling volgt een toch wel origineel potje schooloorlog.Rood Plan instituut

Door oorlog te voeren leren de Gouden jongeren zogezegd denken en handelen zoals een goede legerbaas zou moeten kunnen. Het wordt een spel waarin allianties en vriendschappen gevormd worden en weer vallen, originele aanvalstechnieken worden opgezet, verliezen worden geleden, … Af en toe net iets te ingewikkeld om het allemaal voor de volle honderd procent te kunnen volgen. De twists en turns komen niet minder aan, maar soms had het verhaal misschien net een ruimtesnelheid trager mogen schakelen. Op die manier zouden enkele puntjes net wat beter uitgelegd kunnen worden.

Violet

Is dit dan een zoveelste dystopisch Young-Adult-verhaal? Neen. Pierce Brown schrijft in Rood net iets grover en explicieter dan zijn collega’s. Dat was iets wat me echt wel opviel in vergelijking met de eerdergenoemde verhalen. De setting is ook echt origineel te noemen en je merkt dat er nog veel meer te beleven valt in deze versie van ons melkwegstelsel. Ik kijk daarom ook al uit om aan Gouden Zoon en daarna Morgenster te beginnen. Dat heeft natuurlijk ook wel te maken met ons hoofdpersonage Darrow. Hij heeft goede emotionele beweegredenen en voelt aan als een origineler personage dan bijvoorbeeld Katniss en Tris dat waren. Ook de nevenpersonages hebben hun moment waarop ze in de spotlight komen te staan. Al is het niet altijd even duidelijk of ze het goed voorhebben met ons hoofdpersonage. Het is dat grijze dat het verhaal wel interessant maakt om te lezen.

Nog meer boekenreviews?

Rood bij bol.com

7 Awesome

Rood is het eerste deel in een trilogie van Pierce Brown en dat merk je. Het eerste verhaal dient zoals veel bij trilogieën om de personages en de wereld te introduceren. De setting is wel origineel te noemen. De personages voelen ook net iets nieuwer aan dan de al belopen dystopische scifiwegen.

• Taal 7
  • Personages 7