De man die de tijd meenam review: zeker je tijd waard

0

David Bowie en Alan Rickman gaan heen. West-Europa wordt getroffen door een golf van terreur. Een niet nader genoemde sinaasappel schopt het tot president van de Verenigde Staten. Ja, 2016 staat om meer dan één reden geboekstaafd als een verschrikkelijk jaar. En laat het nu uitgerekend in dat annus horribilis zijn dat de protagonist uit het boek De man die de tijd meenam van Elan Mastai neerstrijkt.

Vliegende pods die je in een oogwenk naar de andere kant van de wereld transporteren of een persoonlijke robotkapper die je haar dagelijks knipt. Waar is die toekomst die de animatieserie The Jetsons ons heeft beloofd? In De man die de tijd meenam leeft Tom Barren in een techno-utopische versie van onze samenleving waarin al deze beloftes zijn uitgekomen. Dankzij de tijdmachine gebouwd door zijn geniale vader, keert Tom terug naar de gebeurtenis die deze wereld de moderniteit in katapulteerde. Deze gebeurtenis is de uitvinding van het Goettreider Werktuig, een apparaat dat aan de hand van de rotatie van de aarde hernieuwbare energie genereert. Maar zoals wel meer in verhalen die de tijd als speelbal gebruiken, zorgt één kleine wijziging in het verleden voor een catastrofaal domino-effect in het heden.

De plot doet wat denken aan een combinatie van Slaughterhouse-Five en Back To The Future, maar allemaal wat speelser. Hoewel filosofische vraagstukken van de partij zijn, is het vooral een boek over een nogal onaardige maar geestige kerel die in pure slapstickstijl de tijdlijn volledig in de war brengt. Tom raakt vervolgens verstrikt in onze sombere versie van 2016 waar we nog steeds op fossiele brandstoffen leven en wereldvrede een verre toekomstdroom is. Hij mist de simpelste uitvindingen. Eerst eten kopen en dan klaarmaken? Helemaal zelf je kleding moeten uitkiezen en dan nog aantrekken ook? Kan het nog primitiever?

Je merkt overigens vanaf de eerste zin dat dit geen typisch sciencefictionverhaal wordt. Tom maakt de lezer er als verteller meteen van bewust dat wat ie leest een vertelling is en doet dit op een enorm gevatte wijze. Zo word je doorverwezen naar een vorig hoofdstuk als je de draad een beetje kwijt mocht zijn of vraagt hij zich luidop af hoe je nu eigenlijk een boek schrijft – een gedurfde knipoog naar het feit dat schrijver Mastais hier aan zijn debuut toe is. Dat de auteur ook scenario’s schrijft, zie je aan het tempo van het boek. De hoofdstukken doen wat denken aan scènes uit een film, vrij kort en compact, hoewel het midden iets langdradiger is.

In iedere parallelle werkelijkheid die Tom bezoekt, wenst men maar één ding: een betere toekomst. Of er ooit zoiets zal bestaan is nog maar de vraag. Eigenlijk doen we er alles aan om zo comfortabel mogelijk te leven. Zo doen we aan wetenschappelijk onderzoek om ziektes tegen te gaan en ontwikkelen we technieken om groene energie op te wekken. Betekent vooruitgang echter ook geluk? Hoewel Tom niet in zijn utopische realiteit leeft, vormt onze realiteit wel zijn persoonlijke utopie. Zijn vader verwaarloost hem hier niet, zijn moeder leeft nog, hij heeft plots een schat van een zus en hij ontmoet de liefde van zijn leven. Hij heeft een beter leven in onze realiteit, niet in zijn utopie. Misschien bestaat een ‘betere toekomst’ volgens Mastai helemaal niet.

Ondanks dat het boek ons het antwoord op die vraag schuldig blijft, slaagt Mastai erin om een originele en spitsvondige tijdreisroman te schrijven. De man die de tijd meenam is zelfkritisch, allesbehalve voorspelbaar en overstijgt daarmee de sciencefictionclichés. Of de toekomst een utopie wordt zoals die van Tom weten we niet zeker, maar de toekomst voor deze schrijver ziet er alvast rooskleurig uit.

De man die de tijd meenam bij bol.com

9 Je tijd waard

De man die de tijd meenam is een verrassende sciencefictionroman. Hoewel tijdreisverhalen niet nieuw zijn, werpt Elan Mastai een vernieuwende blik op het genre. Mastai slaagt erin je mee te slepen in het verhaal door zijn zelfbewuste schrijfstijl en het sympathieke hoofdpersonage.

• Verhaal 9
  • Taal 9
  • Personages 9