Hoe schrijf je over iets waar je dagelijks mee in aanraking komt maar vaak amper tastbaar is? Thomas Smolders doet met zijn debuut ‘Achter Onze Schermen’ een poging om de impact van technologie rondom ons te beschrijven. Gevolg? Een afspraak met de (bittere) realiteit.

Achter de schermen Thomas Smolders Polis BookcoverImpact

Wie denkt dat technologie zich beperkt tot de smartphone in je broekzak of het sociale netwerk waar je elke dag veel te lang opzit, zal schrikken hoe sterk het de laatste jaren geïnfiltreerd is in alle delen van de maatschappij. Contactloos betalen, onderwijs en zelfs geneeskunde, technologie is overal. Smolders bespreekt de verschillende aspecten en de impact ervan aan de hand van verschillende hoofdstukken die telkens een andere kant belichamen.

Het hoofdpersonage schrijft een boek over, je raadt het nooit, technologie en praat daarover met verschillende mensen wiens manier van leven rechtstreeks of onrechtstreeks beïnvloed is door technologie. Smolders neemt je eigenlijk twee keer mee achter de schermen. Hij toont je hoe een schrijver een verhaal probeert te vormen aan de hand van verschillende inzichten, maar ook wat de directe impact is van technologie op al die verschillende mensen die het hoofdpersonage tegenkomt. Wat gebeurt er achter de schermen van hun leven?

Simpliciteit

Hierin ligt meteen ook de genialiteit van Smolders zijn debuut. Het lijkt alsof je meewandelt met het hoofdpersonage door het verhaal en het allemaal vanop de eerste rij meemaakt. Alsof jij mee de gesprekken voert, kanttekeningen erbij maakt voor een boek en nieuwe relaties ontwikkelt. Al zijn de relaties wel van korte duur, geen enkel nieuw personage dat geïntroduceerd wordt, heeft een langere levensduur dan één hoofdstuk. Een begrijpelijke keuze omdat het de simpliciteit in gevaar zou brengen, al zorgt het er wel voor dat je je nooit echt kan binden aan de karakters in het boek.

Achter Onze Schermen balanceert constant tussen fictie en non-fictie. Volgens Smolders mag je je verwachten aan een verzonnen verhaal, al leest het zeker niet als een bundel van verzinsels. De link met de realiteit is zo sterk dat het met momenten moeilijk te zeggen is of het nu compleet verzonnen is. Een dikke 200 pagina’s lang wordt je een glimmende spiegel voorgehouden en denk je na over hoe jij omgaat met technologie in je dagelijkse leven.

Thomas Smolders (Copyright: Koen Broos) Achter onze schermen

Thomas Smolders (Copyright: Koen Broos)

Achter Onze Schermen is een schitterend debuut van Thomas Smolders dat door iedereen gesmaakt kan worden. Je hoeft geen enthousiasteling te zijn als het op technologie aankomt om hiervan te kunnen genieten.

Achter Onze Schermen bij bol.com

Een nieuwsbrief om mee te zijn met de laatste ontwikkelingen in de wereld van tech? Dat vind je bij de Tandem Tech! Schrijf je hieronder in.

Score

9 Sterk debuut

Achter Onze Schermen is een sterk debuut van Thomas Smolders dat leest als een trein. De eenvoud die hij hanteert, maakt van dit boek een aangenaam staaltje literatuur dat steeds weer balanceert tussen fictie en non-fictie.

• Taal 9
  • Personages 7